Ferie i Danmark?

Perlehøna

Betatt av forumet
Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Danmark på ferie, for hos oss går turen alltid østover - til Sverige. Men nå vil jeg gjerne høre erfaringer fra andre her inne som har feriert i Danmark med unger.

* Hvor dro dere?
* Hvordan kom dere dit? (bil, båt, fly...)
* Hvilke aktiviteter/opplevelser hadde dere?
* Hvordan bodde dere?

Når det blir aktuelt skal vi reise med tre unger, så må være noe barnevennlig. Innbiller meg at Danmark er et fint land å reise til med småbarn. 

Vi kjørte ned til Oslo og tok ferja :) Kjørte så videre fra Køben til en plass 3 timer unna (tror jeg...) til Rønne. En nydelig liten plass med knallfine strender. Vi bodde i et feriehus og på dagene var vi i Legoland (tror det var en times tid unna), Kattegatsentret, stranda osv. Det er snart 5 år siden så jeg husker ikke så godt..:P

Joda.

* En gang leide vi et feriehus nær Assens på Fyn. Der var det kjempefint. Fine, langgrunne strender.

* En annen gang leide vi feriehus på Marielyst på Falster. Fine strender der også, og en kort kjøretur til Knutenborg safaripark som passer for barn i alle aldre.

* I forfjor syklet vi med toåringen i sykkelhenger bak. Vi syklet rundt på Nord-Jylland. Var blant annet i Løkken, Lønstrup og Blokhus. Fine steder, alle sammen. Og så var vi innom Fårup Sommerland. En opplevelse toåringen elsket og husket lenge, lenge etterpå.

* Før vi fikk barn syklet vi ned langs østkysten av Jylland. Kan anbefale fine steder som Asaa, Øster Hurup og Ebeltoft. Videre gikk turen til Nord-Sjælland, og der var det utrolig mange fine steder. Reiser gjerne tilbake dit. Nevner f.eks. Gilleleje, men områdene rundt var også fine.

Kan generelt anbefale å leie feriehus for ei uke eller to nær ei strand, og er dere spreke, så er det flott å sykle i Danmark med barn.

Vi reiser til Danmark hvert år, holder oss i Nord-Jylland. Korte avstander så det er fint med noen roadtrips.
Leier sommerhus. Har vært i Frederikshavn de 2 siste feriene, fantastisk by. Det går ferge direkte dit fra Oslo.
Men vi bor på sørlandet, og tar båten fra Kristiansand, og kjører fra Hirtshals.
Larvik er jo også en mulighet.

Må et par turer innom Fårup sommerland. Ellers rundt å kikke i forskjellige byer, sjekker litt på nettet før vi drar om det skjer noe spesielt.

Jeg har vært i Lønstrup, synes det var helt perfekt! Korte avstander til det meste, NYDELIGE strender og relativt rolig. 

Tusen takk for alle svar! Til min store overraskelse var ikke mannen negativ til tanken i det hele tatt. Så da kan det faktisk hende det BLIR Danmark i år. Weeee... Kjempekjekt å få litt tips, siden jeg som nevnt aldri har vært der før. Greit å ha noen navn å google og sånn, så jeg får startet et sted med planlegginga. 

Har vært på ferie i Danmark i 7 av de siste 10 årene (tror jeg det blir) I år skal jeg to turer. Har vært litt rundtomkring så sett mange steder, og bodd både på hotell, feriecenter og hytte/feriehus. Kan skrive alt vi har opplevd her, men det blir mye... Anbefaler Danmark på det varmeste, og en skulle netsen tro landet var laget for barnefamilier på ferie...Det er faktisk dejlig å være norsk i danmark... Spørr så skal jeg svare

karaoke skrev:
Har vært på ferie i Danmark i 7 av de siste 10 årene (tror jeg det blir) I år skal jeg to turer. Har vært litt rundtomkring så sett mange steder, og bodd både på hotell, feriecenter og hytte/feriehus. Kan skrive alt vi har opplevd her, men det blir mye... Anbefaler Danmark på det varmeste, og en skulle netsen tro landet var laget for barnefamilier på ferie...Det er faktisk dejlig å være norsk i danmark... Spørr så skal jeg svare

Det kan se ut til at det blir nord-Jylland vi reiser til i første omgang. Jeg har veldig lyst til å leie feriehus i nærheten av en strand og i kjørbar avstand til noen severdigheter/aktiviteter som f. eks Fårup sommerland, og relativt nærme noen små tettsteder/byer. Er det noen spesielle steder du kan anbefale i så måte? Har googlet feriehus, men lurer på om dere her har noen firmaer å anbefale som formidler feriehus til en overkommelig penge? Eller noen erfaringer i forhold til feriehus som dere kan dele?

Siden alle ungene våre er under fem år, trenger det ikke skje SÅ mye spennende i ferien. De fryder seg jo over en frosk i veikanten eller et ekorn som løper over plena. Men en `tur med stor båt, en strand, et koselig tettsted hvor man kan rusle i gatene og gjerne finne en lekeplass ol. er kjempestas. Vi skal koose oss og spise masse is! 

Back
Topp