Ferie fra barnehagen

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Flere som har storesøsken som skal være hjemme flere uker i sommer? Her tar barnehagen feriestengt i fellesferien. Så storebror blir hjemme med oss i fire uker. Kan jo bli hektisk med en nyfødt baby. Storebror er snart fem år, og krever jo sitt av aktivisering også.. Vi har vært bortskjemte med lengre ferieturer hvert år også, så blir uvant til han å bare være hjemme i flere uker også. Og siden vi bor i Trøndelag kan vi ikke akkurat belage oss på finvær og mye utetid :laughing002

Har dere tenkt på noen aktiviteter som fungerer med en baby på lasset?

Barnehagen vår har sånn at barna må ta 3 uker sammenhengende sommerferie. Allerede før jul spurte vi om vi kunne ta det så tidlig som mulig. Uten familie i nærheten, og med en veldig aktiv treåring som stortrives i bhg og erfaring med kolikk tenkte vi at det var fint å få ferien unna før babyen kommer!

Med termin i mnd-skiftet juni/juli fikk vi derfor lov å la henne ta ferien fra slutten av mai og tre uker. Så denne uka var hun tilbake i bhg etter tre uker hjemme og skal være der i sommer! Veldig glad for det. Det var Ingen selvfølge. Hadde ikke minst 8 barn vært påmeldt hver uke hadde de stengt de ukene! I fjor var bhg stengt et par uker i juli, så vi var veldig heldige

Men får man en relativt rolig baby (som mitt inntrykk er at de fleste jo får. Vår hadde kolikk og skreik 20 timer i døgnet :-/ ) er det vel greit. Da kan man jo finne på mye og ta med babyen rundt :)

Vi håper det blir sånn for oss nå, men tok ikke sjansen ved å la henne ha ferie midt oppi barseltida, pluss at det er en stor fordel om hun er i bhg når fødselen starter siden familien bor 2 timer unna :D

Vi skal ha to siste i juli og to første i aug. Da får vi de to første ukene når hun er i bhg. Og 3 uka kommer besteforeldre som kan avlaste! Godt for alle! Hadde vært utrolig kjedelig for henne å vær hjemme med oss de to første ukene der!

Barnehagen her er stengt de siste 3 ukene i juli, så storebror på 2,5 år blir antageligvis hjemme både i min før-fødsel-permisjonstid og i tiden etter fødsel (har termin 19. juli). Jeg belager meg på at det blir hektisk og sikkert litt frustrerende å ikke få ro på dagtid til å bli kjent med den lille. Samtidig er det nok fint for storebror å få god tid med oss for å bli godt kjent med den nye tilværelsen. Tror allikevel det blir veldig godt når han er tilbake i barnehagen ;)

Vi har ikke planlagt mye aktiviteter de første ukene, men han og pappaen og han og besteforeldrene drar nok mye ut på lekeplasser, stranda, svømmehallen, lekeland etc etc.

Her er det stengt i hele juli, så 6-åringen blir mye hjemme med oss. Vi tørr ikke planlegge reise før vi vet hvordan babyen er. På det meste blir det nok bare hytteturer.

Vi bor i Trøndelag også og tenker følgende:
- pirbadet
- Munkholmen
- Olavs festdagene har mye bra opplegg for barn (mye gratis)
- leos lekeland
- rypetoppen adventure park (tror den heter det, er rett før Storlien)
- kinotur
- fisketur
- mulig vi drar en tur på hytta til min foreldre (kommer an på babyen)

Her tar alle storebrødrene ferie i dag. Så fra og med i morgen går jeg hjemme med fire gutter. Minste er 5 år. Heldigvis bor vi slik at de kan være ute uten at jeg trenger å være redd for biler.
Når lille endelig er kommet blir mannen kansje og ta seg 14 dager fri. Men det er ikke helt bestemt enda. Så her blir det flere uker hjemme alene med barna uten avlastning. Men regner med det går bra. Hvis været er fint blir det masse turer på oss.

Her tar alle storebrødrene ferie i dag. Så fra og med i morgen går jeg hjemme med fire gutter. Minste er 5 år. Heldigvis bor vi slik at de kan være ute uten at jeg trenger å være redd for biler.
Når lille endelig er kommet blir mannen kansje og ta seg 14 dager fri. Men det er ikke helt bestemt enda. Så her blir det flere uker hjemme alene med barna uten avlastning. Men regner med det går bra. Hvis været er fint blir det masse turer på oss.

Oi!! Det var sprekt!! [emoji847] heldigvis ganske store da!!

Her har jeg ikke bhg på noen akkurat nå. Og skolen stenger i dag :P
Da har jeg en 10 åring, 7 åring, 2 åring (3 i sep) og minste mann på 18 mnd hjemme hele dagen..
Mannen er på jobb, men tar 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men er utrolig spent på hvordan veien videre derfra blir..
Hektisk er vel ordet:eek:

Høres ut som flere får det mer hektisk enn meg [emoji28] kred til dere!

Vi har 3 uker ferie fra bhg nå, snart ferdige med 1.uka. Nå har mannen ferien sin, for de kan ikke velge ferieuker selv i hans jobb. Passer egentlig helt perfekt nå, for søndag i siste ferieuka starter min permisjon. Bhg har heldigvis åpent hele sommeren. Vi har en ekstremt aktiv snart 2-åring som elsker lekeland, stranda, lekeplasser mv. Vært på nor nytt hver dag denne uka :P
Jeg har termin helt i slutten av juli så det er ganske deilig at vi får unna (synd å si det på den måten) ferien med lillemor før jeg kan ha permisjon og få slappet av litt.

Tenker at en baby kan være med på det meste hvis man bare planlegger.:)
Vi har en 2 åring dom skal ha ferie etter babyen er født. Vi skal ikke reise bort, det tar vi til høsten.:)
Jeg tenker også at jeg og pappaen får dele oss litt og passe på at 2 åringen får egentid også. Også tror jeg nok vi har besteforeldre som gjerne stiller opp.:)

Storesøster på 2 år har ferie frem til uka etter termin her. Så regner med det blir bare en uke med henne hjemme etter at babyen har kommet til verden. Heldigvis har jo far rett på permisjon de første to ukene. Så her tenker jeg at han tar henne en del med ut på lekeplassen og stranda om jeg trenger søvn etc. Ellers har jeg kjøpt alt fra filmer til bordaktiviteter som hun kan drive på med mens jeg ammer osv. Kitt, magneter, tegning og perler er jo ting hun kan drive på med mens jeg sitter ved siden av og bysser/ammer minien :)

Her blir det ferie fra barnehagen siste tre uker før termin på 2-åringen. Pappaen har heldigvis fått ferie samme periode, ser for meg en slitsom periode da jeg allerde nå er sliten...

Håper de kan ta noen gutteturer så mammaen kan sove.

Vi har også de tre obligatoriske ukene med ferie så tidlig som mulig. Ferdig med to, og ei uke igjen nå :)

Oi!! Det var sprekt!! [emoji847] heldigvis ganske store da!!
Har desverre ikke noe valg. Skulle gjerne reist til mamma eller noe slikt. Men siden jeg absolutt ikke vet hvordan lille blir så vil jeg ikke planlegge noe. Er lettere å innstille meg selv på at vi blir hjemme hele gjengen. Mannen må jobbe. Han er nestsjef på butikk og en ansatt har nettopp sagt opp pluss to er sykemeldt. Så mannen får ikke tatt noe spesiell ferie.

Har desverre ikke noe valg. Skulle gjerne reist til mamma eller noe slikt. Men siden jeg absolutt ikke vet hvordan lille blir så vil jeg ikke planlegge noe. Er lettere å innstille meg selv på at vi blir hjemme hele gjengen. Mannen må jobbe. Han er nestsjef på butikk og en ansatt har nettopp sagt opp pluss to er sykemeldt. Så mannen får ikke tatt noe spesiell ferie.

Kan evt barna dra til bestemor i noen dager da?

Lillegutt må ha 4 uker ferie, 3 uker må være sammenhengende. Første uke hadde han i uke 22. Vi tenker også at det er greit å få ferien unnagjort før babyen kommer. Så han startet ferien sin denne uken, så skal han ha 2 uker til. Samboer skal ikke ta så mye fridager etter fødsel da han ikke får lønn. Han tenker han skal ha 4-7 dager, men må jo selvfølgelig se formen min litt an.

Lillegutt stortrives i barnehagen, så jeg tror han har stor glede av å komme seg litt vekk og være med andre barn når babyen kommer. :) I tillegg så kan samboer ende opp med å jobbe mye overtid og kvelder, så da er det greit at jeg får litt tid til å slappe av med babyen på dagtid og lade opp litt til han kommer hjem.:D

Back
Topp