Ferie etter permisjon

señorita

Andre møte med forumet
Hei!

Har lagt dette ut også på økonomi-forumet, men siden jeg hører til med dere, lurer jeg på om dere har svaret.

Jeg har 100% fast stilling og har vært ansatt der i 5 år. Mitt 2015 bestod av: januar, februar - sykemelding 100%, fra mars til november - omsorgspermisjon+foreldrepermisjon, desember - ferie. Hadde avtalt med arbeidsgiver allerede i august om at jeg tar ut all ferie jeg har(fra ifjor og fra i år)etter hverandre etter endt permisjon, så skulle jeg begynne å jobbe fra midten av februar. Jeg er gravid med nr to med termin i juli i år(har ikke fortalt det til arbeidsgiver ennå).

I dag har jeg fått e-post fra min leder der han skriver at jeg har ikke opptjent noe feriedager ifjor, så jeg må enten begynne på jobb fra neste uke eller ta ulønnet permisjon(det er selvsagt ikke aktuelt da jeg vil miste rett til ny foreldrepenger periode). Begynne på jobb en måned før jeg hadde planlagt i en by der vi ikke har noen som kan hjelpe til med barnepass er heller ikke aktuelt.

Er det virkelig slik at man har ingen ferie etter at man har vært i permisjon?
 
Takk:) Men det er ikke feriepenger, men rett til feriedager jeg lurer på.
Å ja! Da fant jeg noe annet:

Ferie under fødsels- og omsorgspermisjon
Arbeidstaker har rett, men ikke plikt, til å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes fødselspenger eller adopsjonspenger. Permisjonen vil da forskyves tilsvarende den perioden en har ferie.

Arbeidstaker bestemmer selv når ferien skal avvikles i ferieåret. Ferie som ikke blir avviklet innenfor ferieåret overføres til neste år.

Fra: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 litt ned på siden.
 
Det har jeg og lest:)

I mine øyne så har man krav på ferie, og permisjon fratar ikke det.

Men har jeg tatt feil? Er det slik at man generelt har ingen feriegrunnlag(dager, ikke penger) etter å ha vært i permisjon?
 
Men du har jo tatt ut ferie hele desember? Da har du ingen feriedager igjen å bruke fra ifjor.
Når det gjelder årets ferie har du rett til å ta ut 21 dager, men du har ikke krav på lønn fra arbeidsgiver dersom det var nav som utbetalte permisjonspenger til deg. Arbeidsgiver kan også nekte deg å ta ut hele ferien utenom "vanlig ferietid" (mai-september).

Du har altså i utgangspunktet rett til ferie uten lønn, men det er opp til arbeidsgiver om du får ta ut hele ferien nå.
 
Men du har jo tatt ut ferie hele desember? Da har du ingen feriedager igjen å bruke fra ifjor.
Når det gjelder årets ferie har du rett til å ta ut 21 dager, men du har ikke krav på lønn fra arbeidsgiver dersom det var nav som utbetalte permisjonspenger til deg. Arbeidsgiver kan også nekte deg å ta ut hele ferien utenom "vanlig ferietid" (mai-september).

Du har altså i utgangspunktet rett til ferie uten lønn, men det er opp til arbeidsgiver om du får ta ut hele ferien nå.

Takk for svaret!
Det er årets ferie jeg lurte på:)
 
Back
Topp