Ferie etter permisjon?

LuLu85

Forelsket i forumet
Jeg har 2 uker ferie igjen I år, som jeg ikke ønsker å bruke. Kan jeg overføre begge ukene mine til neste år og ta både neste års ferie (som jeg egentlig ikke vet hvor mange uker jeg har krav på da jeg har Vært sykemeldt gjennom nesten hele svangerskapet og det er NAV som utbetaler sykepenger ) og I års ferie sammenhengende?

Barnefaren er britisk statsborger og har ingen jobb(får ellers ingen støtte). Han ønsker å flytte til England etter jeg har født for å jobbe der hvis han finner jobb og jeg vurderer å reise ditt titt og ofte når jeg har permisjon. Spørsmålet er kan jeg få hans del av pappa perm overført til meg?

Så lenge han ikke har opparbeidet seg egen rett til pappaperm her i Norge, så får vel du automatisk hele, om jeg ikke tar feil.
Så mener jeg du kan overføre begge ukene til neste år, men da skal du i teorien betale tilbake deler av feriepengene du har fått utbetalt, om du har fått ubetalt for hele ferien. Så får du kun utbetalt feriepenger for 48 dager, for den perioden du har vært sykemeldt. Men du har likevel krav på full ferie, blir bare mindre penger å rutte med. I tillegg vil du jo ikke få betalt for de ekstra ukene, om du har fått pengene for de allerede, med mindre du betaler tilbake.

Usikker på dei to vekene, men ferien når du har permisjon skal du automatisk få overført til året etter blei eg fortalt av ei som nett hadde hatt permisjon på jobb for nåken månedar sidan

I perm tiden kan du ta 4uker +1 dag ferie. Resten må du ta etter permisjon. Har også nesten 2 uker igjen og de blir automatisk flyttet (de 2 ukene er fra 2016) vet ikke om du må søke om å flytte de fra i år om d er da du har ferie fra, hør med arb giver. :)

Så lenge han ikke har opparbeidet seg egen rett til pappaperm her i Norge, så får vel du automatisk hele, om jeg ikke tar feil.
Så mener jeg du kan overføre begge ukene til neste år, men da skal du i teorien betale tilbake deler av feriepengene du har fått utbetalt, om du har fått ubetalt for hele ferien. Så får du kun utbetalt feriepenger for 48 dager, for den perioden du har vært sykemeldt. Men du har likevel krav på full ferie, blir bare mindre penger å rutte med. I tillegg vil du jo ikke få betalt for de ekstra ukene, om du har fått pengene for de allerede, med mindre du betaler tilbake.

Du skal ikke betale tilbake feriepenger du har fått utbetalt. Det er jo penger du har opptjent året før. Har du ikke ut tatt all ferien betyr det jo at du har jobbet mer enn du skulle det året, og har fridager til gode.

Om du får betalt de to ukene kommer an på hvordan ferietrekket er utført. Dersom ferietrekket blir fullstendig utført ved utbetaling av feriepenger har hun krav på 2 uker betalt ferie. Men om ferietrekket blir utført når man faktisk har ferie, vil hun ikke få noen penger utbetalt når hun tar de to ukene.

Du skal ikke betale tilbake feriepenger du har fått utbetalt. Det er jo penger du har opptjent året før. Har du ikke ut tatt all ferien betyr det jo at du har jobbet mer enn du skulle det året, og har fridager til gode.

Om du får betalt de to ukene kommer an på hvordan ferietrekket er utført. Dersom ferietrekket blir fullstendig utført ved utbetaling av feriepenger har hun krav på 2 uker betalt ferie. Men om ferietrekket blir utført når man faktisk har ferie, vil hun ikke få noen penger utbetalt når hun tar de to ukene.

Det var beskjeden mannen min fikk i fjor og vi lærte det samme på kurs, for firmaene har egentlig ikke lov å betale ut feriepengene før man faktisk tar ut ferie lengre. Så når han måtte flytte en uke over til i år, så trakk de pengene av lønna i desember i fjor, så fikk han de tilbake i år. Så har du ferie i september, så har egentlig heller ikke firma lov å betale ut pengene i juni f.eks. Men om de følger dette er jo noe annet da.
Før kunne man få feriepengene og la være å ta ut ferien, men det er ikke lov lengre.

Det var beskjeden mannen min fikk i fjor og vi lærte det samme på kurs, for firmaene har egentlig ikke lov å betale ut feriepengene før man faktisk tar ut ferie lengre. Så når han måtte flytte en uke over til i år, så trakk de pengene av lønna i desember i fjor, så fikk han de tilbake i år. Så har du ferie i september, så har egentlig heller ikke firma lov å betale ut pengene i juni f.eks. Men om de følger dette er jo noe annet da.
Før kunne man få feriepengene og la være å ta ut ferien, men det er ikke lov lengre.

Oi! Må visst legge meg flat her! Trodde jeg var greit oppdatert. Men det står jo også følgende i ferieloven:

"Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned."

Tolker det dithen at om du er trukket for ferien ved utbetaling av feriepenger, så er det lov å utbetale hele ferielønna i juni... Det er jo i grunn logisk også... Da har du ikke fått lønn for både arbeid og ferie.

Back
Topp