Ferie 2014??

Narren

Narren
En tanke, hva skjer med ferie 2014 for vårt vedkommende. Har man rett til å ta ut ferie selv om vi bare jobber til februar et sted? I mitt tilfelle er det arbeidsgiver som betaler ut fødselspenger. vil jeg da ikke få penger i juni slik som vanlig(og bare få ferie penger)?? Eller vil jeg få fast utbetaling hver mnd og få feriepenger i tilleg? i så tilfelle skal jeg i vertfall ta ut den ekstra uken vi blir trukket for med utbetaling av feriepengene.. har 5 uker ferie og 12 % feriepenger mot 4+1 og 10 % feriepenger, derfor vi blir trukket for en uke. noen som har peiling?

En tanke, hva skjer med ferie 2014 for vårt vedkommende. Har man rett til å ta ut ferie selv om vi bare jobber til februar et sted? I mitt tilfelle er det arbeidsgiver som betaler ut fødselspenger. vil jeg da ikke få penger i juni slik som vanlig(og bare få ferie penger)?? Eller vil jeg få fast utbetaling hver mnd og få feriepenger i tilleg? i så tilfelle skal jeg i vertfall ta ut den ekstra uken vi blir trukket for med utbetaling av feriepengene.. har 5 uker ferie og 12 % feriepenger mot 4+1 og 10 % feriepenger, derfor vi blir trukket for en uke. noen som har peiling?
Godt spørsmål!! Dette lurer jeg også på.. Ferie er jo opptjent ferie, så vi burde jo kubbe ta ut ferie før permisjon?

Vår førstefødte kommer mars 2014, lykkelige <3

Hun ene jeg jobbet med nevnte at jeg fikk ferie i tillegg til permisjon, så skal nok ha det ja :) Vi har jo jobbet (hvertfall store deler av) hele 2013, så det er jo opptjent.

Hvis du får lønn fra arbeidsgiver under permisjonen, så trekker de deg de ukene du skal ha ferie i juni som vanlig. Jeg vil anbefale deg å ta ut ferien i permisjonstiden for å forlenge permisjonen. Når du blir trekt for ferie i juni, så får du jo feriepenger som normalt. Om du da velger å ta ferien i august f.eks, så har du betalt under ferien.

Jeg skal jo ha ferie i 2015 og, denne er tenkt til å forlenge permisjonen. hmmm. Dette må vi finne ut av, er i en litt kipa situasjon jobbmessig så har ikke tenkt å jobbe en dag mer en nødvendig. Sjefen min HATER meg og følesen er gjennsidig så har egentlig tenkt å slutte men nå venter jeg :P

Kan ta ut 4 uker og 1 dag innimellom permisjonen, og penger får du ja.

Jeg skal jo ha ferie i 2015 og, denne er tenkt til å forlenge permisjonen. hmmm. Dette må vi finne ut av, er i en litt kipa situasjon jobbmessig så har ikke tenkt å jobbe en dag mer en nødvendig. Sjefen min HATER meg og følesen er gjennsidig så har egentlig tenkt å slutte men nå venter jeg :P

Fødselspermisjon gir lik rett til ferie som om du skulle vært i jobb, så du har krav på ferie begge årene :)

Jeg får penger fra NAV. Men får da feriepenger som vanlig fra jobben i juni. De ukene jeg tar ut ferie, må jeg leve av feriepenger, for da får jeg ikke av NAV.
Men året etter permisjonen får man da kun 12-15 uker opptjent ferie (kommer an på 100% eller 80% lønn) fra NAV og det lille man jobber fra arbeidsgiver. Så siden jeg hadde permisjon frem til august i fjor, hadde jeg kun opptjent 12 ferie dager i år. Veldig kjipt:/ Men når du får lønn fra arbeidsgiver i permisjonen får du fullt opptjent ferie:)

Trolljente født 13.10.2011
Lillebror/søster ventes 26.03.2014

Når du får lønn fra arbeidsgiver får arbeidsgiver penger fra NAV.. Du har rett til vanlig ferie, i 2014 er det jo opparbeidet ferie fra 2013, men du vil få normal ferie 2015 også

Der jeg jobber får vi betalt av Nav i stedet.
Jeg har hørt at det første Nav betaler ut i permisjonen er de opptjente feriepengene mine!?

Sist brukte jeg ferieukene til å forlenge permisjonen. Kommer til å gjøre det denne gangen også, med tanke på at bhg start ikke er før august. Trenger de ukene jeg kan få;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Der jeg jobber får vi betalt av Nav i stedet.
Jeg har hørt at det første Nav betaler ut i permisjonen er de opptjente feriepengene mine!?

Nei dette stemmer ikke ;) nav har ingenting med dine opptjente feriepenger fra arbeidsgiver å gjøre :)

Så konklusjonen er at vi i har samme rett på ferie som om vi skulle vært i jobb? :)

Så konklusjonen er at vi i har samme rett på ferie som om vi skulle vært i jobb? :)

Jepp :) man får utbetalt feriepenger i stedenfor foreldrepenger de ukene man har ferie. Jeg skal bruke mine fem uker for å forlenge permisjonen :) men det er viktig at dette føres opp på papirene man sender inn til NAV.

Lettere å sjekke NAV sine sider enn å tolke alle sine ulike erfaringer, synes jeg. :)

"Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Da vil far ikke motta feriepenger fra NAV. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger, får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene. Det er bare arbeidstakere som har rett til feriepenger, selvstendig næringsdrivende og frilansere har ikke rett til feriepenger. Dersom bare én av dere er arbeidstaker, får han eller hun alle feriepengene. Dersom du hadde dagpenger eller arbeidsavklaringspenger før du gikk over på foreldrepenger har du heller ikke rett på feriepenger av foreldrepengene.
Feriepenger utbetales i månedsskiftet mai/ juni året etter at feriepengene er opptjent."

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Back
Topp