Ferdig som lærling rett før permisjon, rett på fødselsstipend o.l?

candyface

Forelsket i forumet
Fikk jenta mi i læretiden og da fikk jeg borteboerstiepnd/fødselsstipend når jeg gikk hjemme med henne før jeg starta opp igjen i lære, hadde borteboer stipend som lærling og har det enda. Lærekontrakten går ut 1 august i år. Permisjonstiden starter i midten av august. Har jeg da rett å få borteboerstipend/fødselsstipend det året jeg går hjemme selv om jeg ikke skal tilbake igjen?

du har jo rett på foreldrepenger av det du har tjent. men tror ikke du har rett på stipend da du ikke er "student" lenger.. ikke skyt meg om det er feil, men det høres merkelig ut derom du skal få stipend når du er ferdig utdannet

Ja vet jeg har rett på fødselspenger... Men stipendet jeg lurte på [:)]

Øk deg inn på påbygg eller noe, så mener jeg du har krav fra lånekassen. Du må på en måte ta permisjon fra noe[:)]

ORIGINAL: minesmå

klart det :) fødselspenger er utifra hva du har opptjent 10 siste mnd. uavhengig hva du vil jobbe med når du er ferdig med permen.

Jeg tror kanskje du leste feil? Snakk om stipendet her, det har hun ikke krav på, så lenge hun ikke er i utdanning. Og etter endt læretid, er man ikke lenger i utdanning, om man ikke søker seg inn på noe nytt, som f.eks påbyggingsfag på videregående.
Og det er vel kun videregående opplæring som gir rett på borteboerstipend også, mener jeg? Uten at jeg skal uttale meg 100% sikkert i den saken.

Back
Topp