Ferdig med barn?

Momof2

Betatt av forumet
Hei.

Når viste dere at dere var ferdig med barn?

Jeg har to friske skolebarn, som ønsker seg baby. De to er ganske tette og selvstendige.
De elsker babyer og vil ha minst to søsken til.

Jeg trodde alltid jeg var ferdig men de siste årene dukker ofte ønske om et barn til. Hvordan viste dere at dere var ferdige med barn?

Jeg har 3 barn, 3 tette. 10,8 og 6 år. Alle på skolen nå. Barn og man ønsker seg en baby. Specielt hun på 8 og han på 6 år.
Jeg elsker barn og har hatt lette svangerskap og fødsel, tanken har vart der at det hadde vart veldig koselig med en til og nyte en baby uten andre små som henger rundt beina mine men jeg er 38 år nå og føler at det er stopp. Men ja jeg skall innrømme at hadde jeg blitt gravid fast jeg får på prevensjon så hadde jeg aldri vurderer abort eller blitt lei meg.

For meg er det sånn at når jeg ser mødre som er ute og triller vogner midt på dagen så kjenner jeg bare at det er såååå delig at det ikke er meg akkurat nå :hilarious: savner ikke å være låst til babyen så mye som man er det første 1,5 året. Også har jeg jo ei på snart 2 år da og hun er jo fortsatt ganske liten. Gleder meg bare til hun også blir litt mer selvgående sånn som broren på 5 år igrunnen.
Men - jeg elsker babyer, koser meg med de ungene jeg har og det er utrolig hyggelig når andre får barn og man kan få bli kjent med dem. Det finnes mange andre barn rundt meg i tillegg til mine egne også på en måte :)
Jeg kommer nok alltid til å ha lyst på en til når jeg ser en liten baby. Og de koselige bitene av et svangerskap, fødsel og de første nyfødtukene (minus alle smertene, hehe). Jeg føler ikke at jeg er ferdig med alt det. Den lengselen tror jeg at er ganske biologisk. Men jeg vet fornuftsmessig at vi er ferdig likevel. Og det kjennes riktig ut nå.
Litt vanskelig å forklare, og jeg kan jo ikke spå inn i fremtida, men klarer ikke å se for meg at vi kommer til å få flere :) jeg er 30 så det er fortsatt noen år igjen å få barn på, men jeg er bare så klar for å ha mer frihet i livet enn jeg har hatt de siste 5 årene :) de blir søren meg syke med noe nytt minst annenhver uke Også, og sånn har det vært siden oktober. Så jeg hr bare nedtelling til de blir litt eldre og har bedre immunforsvar :hilarious:

Haha, leser jeg det negative så virker det helt fantastisk å ikke ha en baby. Men jeg er 28 år, tenker jeg fikk de to andre ganske tidlig. Jeg har stor familie og syntes det alltid var gøy, mannen min har også 4 søsken. Så det er ganske ensomt hos oss til tider. Tenker en liten flokk er jo veldig koselig. Men samtidig er jeg jo ferdig med bleieskift.

Haha, leser jeg det negative så virker det helt fantastisk å ikke ha en baby. Men jeg er 28 år, tenker jeg fikk de to andre ganske tidlig. Jeg har stor familie og syntes det alltid var gøy, mannen min har også 4 søsken. Så det er ganske ensomt hos oss til tider. Tenker en liten flokk er jo veldig koselig. Men samtidig er jeg jo ferdig med bleieskift.

Det jeg tenker du burde finne ut, er om hele familien, ellers først og fremst du og samboeren din, savner et barn til - eller om du savner innhold i hverdagen og fritiden. Se for deg et sosialt liv med tid til venner/øvrig familie/ting man helst gjør med bare voksne eller at du finner en hobby du virkelig liker å drive med. Har du noe sånt nå, eller ønsker du egentlig å ha dette?
Eller er det et faktisk tilskudd til familien du savner? ❤️
Altså jeg har ikke svaret for deg der, og ingen av svarene er mer riktig enn det andre. Men et nytt barn er jo en stor avgjørelse enten man er oppi den verste småbarnstida eller har større barn. Så det viktigste er å finne ut hvorfor du vil ha flere barn nå. Skal det dekke et annet behov eller kun ønsket om flere barn?
Ingen svar er riktig eller gale, det vil jeg påpeke - kun utfodre deg til å prøve å sortere tankene :)
Og noen ganger kan jo bare lysten til å utvide familien komme, selv om man egentlig følte seg ferdig for noen år siden.

Det jeg tenker du burde finne ut, er om hele familien, ellers først og fremst du og samboeren din, savner et barn til - eller om du savner innhold i hverdagen og fritiden. Se for deg et sosialt liv med tid til venner/øvrig familie/ting man helst gjør med bare voksne eller at du finner en hobby du virkelig liker å drive med. Har du noe sånt nå, eller ønsker du egentlig å ha dette?
Eller er det et faktisk tilskudd til familien du savner? ❤️
Altså jeg har ikke svaret for deg der, og ingen av svarene er mer riktig enn det andre. Men et nytt barn er jo en stor avgjørelse enten man er oppi den verste småbarnstida eller har større barn. Så det viktigste er å finne ut hvorfor du vil ha flere barn nå. Skal det dekke et annet behov eller kun ønsket om flere barn?
Ingen svar er riktig eller gale, det vil jeg påpeke - kun utfodre deg til å prøve å sortere tankene :)
Og noen ganger kan jo bare lysten til å utvide familien komme, selv om man egentlig følte seg ferdig for noen år siden.
Når jeg ser på den typisk A4 familien er det 2 barn, noe jeg allerede har. Jeg har to barn som har oss med over alt, vi kan ha spontane planer når som helst sånn at de ikke blir oversett. Både de og vi voksne har nå fått «eget» liv igjen.

Men tanken som dukker opp om et barn til forsvinner liksom ikke. Dukker opp hele tiden med jevn mellomrom. Jeg er redd jeg vil angre om noen år. Jeg planla og ønsket nr 3 i 2020, men ditt kom vi aldri pga økonomi og korona. Så jeg føler vi mangler et medlem, og i 2021 var jeg gravid uten for livmoren og det ga med enda et større ønske om et barn til.

Men føler jeg kan ikke bare føde for å føde. Hva de to eldste vil bli utsatt for liksom

Etter første baby så var jeg veldig usikker på om jeg ville ha en til... Men tenkte det var litt egoistisk å velge bort søsken fordi eldste var en litt krevende baby.. når nr 2 kom til så var baby tiden ganske fin.. og det gjorde at jeg ville ha en til.. nr 3 var alt annet enn jeg hadde håpet. Svangerskapet var blæh.. korona og nok en litt krevende baby... Når man da har 2 barn fra før.. det har vært slitsomt. Nå er det fint at alle vokser til.. endelig kan vi finne på mye gøy.. slipper baby som ikke vil sove .. baby som er urolig fordi baby ikke får mamma. Bleieskift. .. barna er mer selvstendige og alt med det er fint. Når jeg ser en baby så er jeg bare glad den ikke er min.. tidligere har jeg nok blitt litt baby syk.. hele meg føler seg mett.. tror nok at alt med siste svangerskap og babytid som ble negativt har mye og si for at jeg føler meg ferdig også. Økonomisk så hadde det ikke fungert heller.
Det hender at eldste mann har spurt om en ny baby.. siden han ikke fikk lillebror tidligere.. så håpet han på en ny baby lillebror.. men kan ikke gi han en lillebror.. jeg kan ikke bytte søsteren om til en gutt.. jeg har sagt til han at det ikke blir flere babyer. Til slutt så sluttet han å mase .. jeg maste selv på mine foreldre når jeg var son 9 år

Etter første baby så var jeg veldig usikker på om jeg ville ha en til... Men tenkte det var litt egoistisk å velge bort søsken fordi eldste var en litt krevende baby.. når nr 2 kom til så var baby tiden ganske fin.. og det gjorde at jeg ville ha en til.. nr 3 var alt annet enn jeg hadde håpet. Svangerskapet var blæh.. korona og nok en litt krevende baby... Når man da har 2 barn fra før.. det har vært slitsomt. Nå er det fint at alle vokser til.. endelig kan vi finne på mye gøy.. slipper baby som ikke vil sove .. baby som er urolig fordi baby ikke får mamma. Bleieskift. .. barna er mer selvstendige og alt med det er fint. Når jeg ser en baby så er jeg bare glad den ikke er min.. tidligere har jeg nok blitt litt baby syk.. hele meg føler seg mett.. tror nok at alt med siste svangerskap og babytid som ble negativt har mye og si for at jeg føler meg ferdig også. Økonomisk så hadde det ikke fungert heller.
Det hender at eldste mann har spurt om en ny baby.. siden han ikke fikk lillebror tidligere.. så håpet han på en ny baby lillebror.. men kan ikke gi han en lillebror.. jeg kan ikke bytte søsteren om til en gutt.. jeg har sagt til han at det ikke blir flere babyer. Til slutt så sluttet han å mase .. jeg maste selv på mine foreldre når jeg var son 9 år

Min vil også ha lillebror. Han har en lillesøster. Han vil faktisk ha TO lillebrødre sånn at han kan være sjefen over de to guttene og at de skal være olsenbanden Jr. Sammen. Eh ja - han har ikke HELT tatt inn over seg hvilket mas det skal bli her hjemme med 2 ny babyer tror jeg :hilarious:
Jeg fikk en sinnsykt slitsomt babytid med nummer 2, så det virker nok fortsatt preventivt her ja :p

Last edited:
Min vil også ha lillebror. Han har en lillesøster. Han vil faktisk ha TO lillebrødre sånn at han kan være sjefen over de to guttene og at de skal være olsenbanden Jr. Sammen. Eh ja - han har ikke HELT tatt inn over seg hvilket mas det skal bli her hjemme med 2 ny babyer tror jeg :hilarious:
Jeg fikk en sinnsykt slitsomt babytid med nummer 2, så det virker nok fortsatt preventivt her ja :p
Haha . Min sønn har to søstre. Første fikk han når han var for liten til å bry Seg om kjønn :hilarious:

Minste er 6 mnd og jeg har følt meg i grunn ferdig siden fødsel. Har nok med de to jeg har og gleder meg til minste blir litt eldre :)

(Blir nok babysjuk med tiden, men føler meg ferdig etter to krevende babyperioder)

Jeg var vel ferdig i 2013 da jeg fikk andremann… men sånn gikk det ikke.
Ny kjæreste uten barn i 2018. Barn #3 i 2020, også klarte han liksom overtale meg til to tette mens vi var i gang, så barn #4 ligger ved siden av meg og er 3,5 uke! :joyful:

Har på en måte to kull da som du evnt hadde fått. De to eldste blir 15 og 10 i år. Men var en omstilling fra å ha to skolebarn som var ganske selvgående til å få en baby i hus, nå en til.. Er liksom påan igjen med amming, våkenetter og lite egentid.. Havner jo liksom i 40-årene før jeg er ferdig med det :p

Jeg blir 38 i sommer og setter streken her for å si det mildt. Det positive er eldre barn som kan hjelpe til, være barnevakter og skikkelig storkoser seg med leking med 2-åringen og trilling og holding av baby. Veldig koselig å se og oppleve! Og den formiddagen der jeg og baby er alene mens de andre er på skolen og i barnehage er jo magisk.

Jeg elsker jo livet med de to jeg har. Men blir babysjuk hele tiden. Jeg har tenkt at jeg gir det frem til juni, er følelsen der fortsatt får vi bare lage en eller to til da

Idag kom 10 åringen hjem. Mamma skall jeg fortelle deg en hemmelighet og et ønske. Ja sier jeg kom med det.
Du vet M i min klasse skall få en lillebror eller lillesøster i begynnelsen av september. Ohh så koselig sier jeg. Men mamma du skall få høre min ønske og. Jeg vil også ha en baby hjemme hos oss:joyful: jeg sa ohh den ønske vet ikke om jeg kan oppfylle:(
Da satt jeg her helt plutselig og tenkte jammen det hadde vart kos med en siste baby i huset.så ja jeg kommer sikkert aldri føle jeg er ferdig ferdig

Hei.

Når viste dere at dere var ferdig med barn?

Jeg har to friske skolebarn, som ønsker seg baby. De to er ganske tette og selvstendige.
De elsker babyer og vil ha minst to søsken til.

Jeg trodde alltid jeg var ferdig men de siste årene dukker ofte ønske om et barn til. Hvordan viste dere at dere var ferdige med barn?
Jeg er sånn halvferdig. Synes det er leit å være så gammel når jeg har baby, men jeg ønsket meg alltid familieliv, og har bare fortsatt å håpe å oppleve det. Er i slutten av 30-årene, og mitt eldste barn er i 20-årene. Minste er baby. Jeg var egentlig ferdig, men fikk ny mann uten barn, og da følte jeg meg villig til å prøve igjen, men det har føltes litt feil, dvs. at jeg alderen min føles feil for å ha baby. Jeg skulle så gjerne vært rundt 25 isteden. Jeg valgte på en måte å få en til for å "ta igjen det tapte"(jeg ønsket et annet familieliv for tiden mellom 20-40 enn jeg fikk), men også for å gi mannen et barn. Jeg ønsket dette altså, men jeg kjenner at jeg egentlig var ferdig pga. alder.

Hvordan sette ord på følelsen av å være ferdig? Du mister interessen, du føler at du ikke hadde orket babytid igjen. Andre ting opptar deg mer. Du får rett og slett bare følelsen av at "nå er jeg ferdig". Du vet det bare, men man kan være i en litt sånn mellomfase, som du kanskje er?

Idag kom 10 åringen hjem. Mamma skall jeg fortelle deg en hemmelighet og et ønske. Ja sier jeg kom med det.
Du vet M i min klasse skall få en lillebror eller lillesøster i begynnelsen av september. Ohh så koselig sier jeg. Men mamma du skall få høre min ønske og. Jeg vil også ha en baby hjemme hos oss:joyful: jeg sa ohh den ønske vet ikke om jeg kan oppfylle:(
Da satt jeg her helt plutselig og tenkte jammen det hadde vart kos med en siste baby i huset.så ja jeg kommer sikkert aldri føle jeg er ferdig ferdig
Haha, litt som hos oss det!

Back
Topp