Ferber

ORIGINAL: Elisemoor

Jeg har brukt denne metoden, og det gikk kjempebra[:)] men da var snuppa 22 mnd.

Det kan du ikke si, for du vet fortsatt ingenting om evt. senvirkninger hun vil kunne få..

Jeg måtte ligge inne med henne til hun sovnet, for hun er veeldig mammadalt, og jeg fikk absolutt ikke gå ut av rommet. Hun gråt i maks 3 min til hun sovnet,samme dagen etter,og dagen etter la hun seg helt fint..
Skjønner ikke hva som er så gale me det.

Jeg måtte ligge inne med henne til hun sovnet, for hun er veeldig mammadalt, og jeg fikk absolutt ikke gå ut av rommet. Hun gråt i maks 3 min til hun sovnet,samme dagen etter,og dagen etter la hun seg helt fint..
Skjønner ikke hva som er så gale me det.

Nei, er jo derfor du har brukt metoden.. [8|]

Da ligger jeg heller inne med barna til dem roer seg ned og sovner. Evt synger for dem, noe som funker på største mann her [:)] Mye heller det enn å høre at de skriker [:(]
Får vondt i mamma hjerte bare ved tanken

Jeg googlet opp en metode for å få henne til å sove, og fant ferber metoden. Jeg fulgte den til punkt og prikke, tok tiden på når jeg skulle gå inn til henne. Men trengte jo ikke å bruke den så lenge for hun sovna jo raskere å raskere for hver dag.

Jeg googlet opp en metode for å få henne til å sove, og fant ferber metoden. Jeg fulgte den til punkt og prikke, tok tiden på når jeg skulle gå inn til henne. Men trengte jo ikke å bruke den så lenge for hun sovna jo raskere å raskere for hver dag.

Ja, og denne tråden dreier seg om at Ferber er sadelig.. Har du lest HI?

ORIGINAL: Refleksheks

Temaet engasjerer meg - men for alle foreldre og deres barn er søvn viktig. Og jeg velger å tro at flesteparten av foreldre ønsker å gjøre det beste for sine barn. OG jeg må si at jeg forstår at mange velger å stole på helsesøsterene sine og annet fagpersonell de rådfører seg med på temaer som dette.
Av disse grunner, så er det noe med MÅTEN en møter folk på når man synes metoden deres er riv ruskende gal.
Når man har tatt et valg for den søvnmetoden en velger - basert på samtaler med fagpersonell, folk man stoler på, og den viten man har og tilegner seg... så oppleves det særdeles sårt å bli rakket ned på, og med følelsen av å bli uthengt.

Godt skrevet.

Jeg har selv latt gutten min gråte litt noen kvelder, og har ikke dårlig samvittighet for det. Her handlet det om hvem som bestemmer når det er natta, og hos oss er det jeg som er sjefen, ikke han på 1,5 år.
Han hadde en periode da han var rundt 7-8 mnd hvor det var komplett umulig å få han til å sove om kvelden. Jeg bysset, sang, strøk på han, lå sammen med han i senga... NADA funket. Det som derimot funket, var å la han skrike litt og så inn og trøste og gi smokk med jevne mellomrom. Etter en uke sovnet han på fem minutter, og han er fortsatt en drøm å legge! Aldri noe problem.
Og ikke kom å fortelle meg at gutten min kan bli ''skada'' av at jeg har lært han gode søvnvaner!

Jeg syns IKKE det er greit å la unger ligge å skrike i 20 minutter om gangen, til de sovner av utmattelse. Men de har da seriøst ikke vondt av å protestere i noen minutter om gangen..

ORIGINAL: shiby

Da ligger jeg heller inne med barna til dem roer seg ned og sovner. Evt synger for dem, noe som funker på største mann her [:)] Mye heller det enn å høre at de skriker [:(]

Jeg begynnte å gråte første kvelden jeg prøvde dette, det var veldig vanskelig for meg. Men jeg kunne absolutt ikke ligge inne med henne lengre, for jeg måtte ligge med henne opptil 2 timer.
Hun hadde jo ikke vondt av å gråte litt da, men sier ikke at denne metoden funker på alle, men den har gått veldig bra til nå[:)]

ORIGINAL: Sicily

Ja, og denne tråden dreier seg om at Ferber er sadelig.. Har du lest HI?

Tror nok ikke at dattera mi er "skada" for at jeg lot henne gråte i noen minutt om gangen.

ORIGINAL: Refleksheks

Temaet engasjerer meg - men for alle foreldre og deres barn er søvn viktig. Og jeg velger å tro at flesteparten av foreldre ønsker å gjøre det beste for sine barn. OG jeg må si at jeg forstår at mange velger å stole på helsesøsterene sine og annet fagpersonell de rådfører seg med på temaer som dette.
Av disse grunner, så er det noe med MÅTEN en møter folk på når man synes metoden deres er riv ruskende gal.
Når man har tatt et valg for den søvnmetoden en velger - basert på samtaler med fagpersonell, folk man stoler på, og den viten man har og tilegner seg... så oppleves det særdeles sårt å bli rakket ned på, og med følelsen av å bli uthengt.

Dette er veldig godt skrevet!

Jeg har brukt Ferber. Ikke fordi jeg er en ufølsom dritt som driter i barnet mitt og gir F i om hun har hjerneskade. Men, fordi jeg mente at det var det beste for barnet mitt. To kvelder var det som behøvdes. Og selv om det fungerte her og hun neppe har tatt skade av det, så sier jeg ikke at forskningen er feil. Men, det føltes ikke kult å høre barnet sitt gråte og det føles ikke bedre at folk nå har rett til å kalle meg barnemishandler og dårlig mor.

Jeg begynnte å gråte første kvelden jeg prøvde dette, det var veldig vanskelig for meg. Men jeg kunne absolutt ikke ligge inne med henne lengre, for jeg måtte ligge med henne opptil 2 timer.
Hun hadde jo ikke vondt av å gråte litt da, men sier ikke at denne metoden funker på alle, men den har gått veldig bra til nå[:)]

Det burde vært første hint om at det er galt.
Vet du hvorfor? Fordi barn ikke skal forlates for å gråte på den måten. Barnegrt utløser hormoner og reaksjoner i oss som er ment å få oss til å føle empati og å ville trøste barnet. Du kunne jo prøvd å finne en annen, mer skånsom metode? For de fins, nemlig.

For å bli tatt seriøst og unngå diskusjoner som denne når man ønsker å spre sin kunnskap bør man kanskje gå fram med en anelse respekt? 

ORIGINAL: Lolodi

Vet du hvorfor? Fordi barn ikke skal forlates for å gråte på den måten. Barnegrt utløser hormoner og reaksjoner i oss som er ment å få oss til å føle empati og å ville trøste barnet. Du kunne jo prøvd å finne en annen, mer skånsom metode? For de fins, nemlig.

Det er mange som gråter første gangen de leverer ungene sine i barnehagen også. Er det galt det og da, kanskje??

Ja, for det er jo det samme.. [8|] Jeeeez.. Skal du være med i diskusjonen, så gjør det på en ordnetlig måte og ikke kveruler på denne måten.Hvis det var barna du mente og bare formulerte setningen dårlig, så ja. Det er ikke heldig. I Sverige praktserer de to til tre uker bhgtilvenning i motsetning til våre usle tre dager...

ORIGINAL: Lissyjane

Det er mange som gråter første gangen de leverer ungene sine i barnehagen også. Er det galt det og da, kanskje??

Ja, for det er jo det samme.. [8|] Jeeeez.. Skal du være med i diskusjonen, så gjør det på en ordnetlig måte og ikke kveruler på denne måten.

Folk kan kverulere akkura som dem vil og den siste som bør åpne gapet er nå deg som sitter og sier de mest forferdelige ting om folk. Kaller dem dårlige mødre og så videre og så videre.

Har faktisk aldri kalt noen dårlig mor.. Vis meg hvor jeg har gjort det..

Er det noen som kaller noen dårlig mor her? er vel metoden og utbredelsen av den som kritiseres, at fagpersoner og supernannyer anbefaler dette, ikke foreldrene som kun i utganspunktet var ute etter gode råd?

Ja, for det er jo det samme.. [8|] Jeeeez.. Skal du være med i diskusjonen, så gjør det på en ordnetlig måte og ikke kveruler på denne måten.Hvis det var barna du mente og bare formulerte setningen dårlig, så ja. Det er ikke heldig. I Sverige praktserer de to til tre uker bhgtilvenning i motsetning til våre usle tre dager...

... smalt det fra rett kjeft [8|]

Ja? Jeg pleier ihvertfall å holde meg til temaet..

OMG..e det muligt???skjønner seriøst ikke hvordan jeg,mine venner..ja,så og si hele min genrasjon fortsatt kan leve og ha det godt..for her var ferber brukt for fult når me var små..men burde kanskj la de små sitte i glass skap å løpe te til hvert minste pip..JAAA..det blir sunne friske barn[&:]

ser ikke prob med at små barn må gråte litt noen ganger,e jo rett og slett truing fordi det ikke vil sove/får viljen sin...vi lar aldri mini ligge i ett mørkt rom å gråte alene..men me tar han heller ikke opp ved hver minste lyd..sitter inne hos han og synger/stryker på han...setter døra opp,setter på lyset i gangen og synger så han hører at vi er i nærheten..

Det er vell sånn at barn gråter når de ikke får det som de vil??
Og akkurat det gjord vesla mi, hun gråt for jeg ikke sku ligge inne med henne i 2 timer og vente på at hun sovnet. Jeg måtte vise at det var jeg som bestemmte,og måtte da være konsekvent.
Håper da ikke folk ser på meg som en dårlig mor for at jeg lot snuppa gråte i noen minutt!

Back
Topp