• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Ferber, opp-ned og alle andre sovemetoder

Havena

Elsker forumet
Skrev dette som svar på en annen tråd, men vil gjerne dele det med flere og ser hva dere mener ang dette!
Man kan da ikke gå å si at en metode generelt er best?

En kan ikke generelt si at den ene metoden er bedre enn den andre, fordi dette rett og slett må sees på etter en analyse av hvert enkelt barn og tilfelle! Hva er det som gjør at barnet gråter?

Sutrer/gråter barnet for å få oppmerksomhet vil det med stor sannsynlighet bare gråte mer av en opp-ned-metode fordi det opplever å få nettopp dette ved å gråte! Gråtingen belønnes! Er barnet redd vil nok dette være en mer riktig metode fordi det skaper trygghet!
Små barn har perioder hvor de ikke sover så hardt fordi de har lange innsovnings og oppvåkningsperioder. De kan da gråte i søvne uten at det er noe som helst. Derfor anbefales det ikke å storme inn til barnet med en gang det sutrer litt, men avvente å se om det kanskje gir seg. Løfter du opp barnet og det egentlig ikke er våkent vekker du det! Hylskriker barnet er det så klart noe annet!

Synes det er skummelt med "eksperter", leger og HS som anbefaler en metode konsekvent uten å kjenne barnet og historien bak!

[;)]

Amen!
Er så lei av at gråt alltid blir gjenstand for tema trygghet/utrygghet her! Gråt er da så mye mer enn det! Og - ja, ulike tilnærminger til ulike barn. Er det så vanskelig å forstå...[:)]

ORIGINAL: Juliette

Amen!
Er så lei av at gråt alltid blir gjenstand for tema trygghet/utrygghet her! Gråt er da så mye mer enn det! Og - ja, ulike tilnærminger til ulike barn. Er det så vanskelig å forstå...[:)]

Synes egentlig dette er et morsomt tema å diskutere, men gidder ikke her inne fordi alt er så svart/hvitt! Alt er enten eller her og det er det ofte når man spør leger og andre helsepersonell om saken også. Synes jeg er utrolig synd! [8|]

ORIGINAL: gotherina

[;)]

Å det betyr? [:-][8D]

Man må jo selvfølgelig se ann barnet! Som ved alt annet her i verden er barna forskjellige og trenger derfor ulik "hjelp" til å sove..

ORIGINAL: jinta85

Amen!

Synes egentlig dette er et morsomt tema å diskutere, men gidder ikke her inne fordi alt er så svart/hvitt! Alt er enten eller her og det er det ofte når man spør leger og andre helsepersonell om saken også. Synes jeg er utrolig synd! [8|]

Jeg har ikke den oppfatning av lege og helsepersonell. Jeg syns ofte de har et mer nyansert syn, eller om man treffer endel av de, så kan man i hvertfall snappe til seg litt gode råd herfra og derfra og tilpasse det til akkurat det barnet[:)] Jeg syns ikke alle er ekstreme ene eller andre veien her inne heller, og jeg syns det er moro med en god diskusjon. Er faktisk positivt overrasket over hvor "flinke" folk er her inne til å holde en god tone selv etter en het og intens debatt. Men - ja, jeg reagerer på de som er ekstreme, det er noen av de

Amen!

Jeg har ikke den oppfatning av lege og helsepersonell. Jeg syns ofte de har et mer nyansert syn, eller om man treffer endel av de, så kan man i hvertfall snappe til seg litt gode råd herfra og derfra og tilpasse det til akkurat det barnet[:)] Jeg syns ikke alle er ekstreme ene eller andre veien her inne heller, og jeg syns det er moro med en god diskusjon. Er faktisk positivt overrasket over hvor "flinke" folk er her inne til å holde en god tone selv etter en het og intens debatt. Men - ja, jeg reagerer på de som er ekstreme, det er noen av de

Leser ofte her inne og andre steder at HS eller lege anbefalte den ene eller andre metoden uten å vite noe mer om grunnen til at barnet gråter. De anbefaler en metode til alle barn fordi de ikke vet om noen andre metoder. Hvorfor henvises ikke flere barn til søvnterapauter ol, de som faktisk har en utdannelse rundt det?

Her inne er det begge deler ja, jeg kan ikke fatte hvordan noen kan ha et så snevert syn på barn og søvn!

Dytt

Helt enig med deg!

En metode fungerer for oss.. men det vil ikke si at den metoden fungerer i alle hjem!

En annen fugerer hos en annen, men ikke hos meg..

Og at da bedrevitere her inne skal fortelle hva slags metode som skal brukes.. og som ikke skal brukes blir helt feil! For her inne har jeg ikke til dags dato sett noen som er eksperter på område..... de bare tror de er det[;)]

Greit å ha en mening om en metode.. men å bruke linker blir helt feil.. for forskerne og ekspertene er uenige også!§

Veldig enig med deg! Ferber light funket for oss, men nevner jeg det feks her så har jeg ødelagt barnet mitt for alltid. Helt latterlig at
man ikke kan ha en nyansert diskusjon om dette temaet, fordi det bare blir personhets ut av det.

ORIGINAL: MOVED*Mizdizzy

Veldig enig med deg! Ferber light funket for oss, men nevner jeg det feks her så har jeg ødelagt barnet mitt for alltid. Helt latterlig at
man ikke kan ha en nyansert diskusjon om dette temaet, fordi det bare blir personhets ut av det.

Ja, her får man ganske kraftige beskyldninger mot seg.. at barnet vårt vil få traumer for resten av livet osv..

ORIGINAL: lykkeligemeg

her er jeg så kjempeenig med deg, fridasinmamma:)

Bra det snuppa[;)]

Jeg er langt i fra noen ekspert, men har studert temaer rundt atferd noen år og driver nå med en mastergrad i atferdsanalyse, så føler vel at jeg har noe belegg for det jeg sier [8D]
Det er ikke alltid ferber er det beste, men at man kan bruke elementer fra det når man har et sutrete barn seg jeg ikke på som ille! Da synes jeg det er værre med beskyldningene som slenges rundt her i tide og utide! Alle prøver sitt beste og da får i bakke hverandre opp og gi råd istede for å hakke på hverandre og ødelegge hverandres selvbilder!

Jeg er langt i fra noen ekspert, men har studert temaer rundt atferd noen år og driver nå med en mastergrad i atferdsanalyse, så føler vel at jeg har noe belegg for det jeg sier [8D]
Det er ikke alltid ferber er det beste, men at man kan bruke elementer fra det når man har et sutrete barn seg jeg ikke på som ille! Da synes jeg det er værre med beskyldningene som slenges rundt her i tide og utide! Alle prøver sitt beste og da får i bakke hverandre opp og gi råd istede for å hakke på hverandre og ødelegge hverandres selvbilder!

Ja, og det er nettopp det som skjer her inne.. at man blir hakket og rakket ned på her inne fordi man feks har brukt ferbermetoden.. Jeg brukte den, og har aldri vært så fornøyd jeg! Var utrolig tøft da det sto på.. men det var til gevinst for alle parter!

Men da har jeg jo ødelagt barnet mitt.. det vil få problemer senere i livet osv.. og man er på kanten til å drive med barnemishandling..

Back
Topp