Ferber-metoden?

Mutta

Forelsket i forumet
Hvis du har brukt den? Hvordan fungerte det for dere og hvor lang tid tok det?

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Vi brukte det ja. I ren desperasjon. Vi prøvde først opp ned-metoden (på at man trøster barnet og så legger ned igjen i senga, men det virket ikke da hun kun lot seg trøste av pupp). Det var grusomt å gjennomføre, hun var bare fire mnd men jeg hadde fødselsdepresjon og var helt utslitt av å amme hele tiden, så vi gjorde det sammen. Vi tok aldri lengre intervall enn 5 min da, men likevel, det er jo lenge for en baby. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen i dag, men om ingenting annet funket så har jeg i alle fall god erfaring med effekten av denne. Så selv om ferber var tøft og jeg i utgangspunktet var mot det, så ble det redningen her.

Den første kvelden tok det over en time før hun sovnet. Den andre kvelden tok det 20 min. Den tredje kvelden la hun seg uten en lyd. Dette er jo over fire år siden, og det har aldri vært noe problem med legging etter det! Bare av og til at det er litt diskusjoner, men jevnt over legger hun seg som en engel. Dessuten fikk vi plutselig også system på dagsovingen etter at hun lærte å sovne av seg selv, så alt i alt gjorde det at vi fikk mye mer gode rutiner i hverdagen og det hjalp veldig for oss.

Nei hadde jeg ikke klart, men har ikke hatt behov for det heller. Så bra at alt går bra nå da :)

Har aldri brukt ferber og kommer heller aldri til å bruke det... ferber selv har jo gått ut og sagt at det ikke var en så bra metode alikevel (mener å ha lest det ett sted) spesielt spedbarn gråter ikke bare på "trass", de uttrykker seg jo gjennom gråt... Enten så går det an å sitte der til barnet sover, eller gå ut og inn, men da med 30 sekunders -1 minutts mellomrom, IKKE mange minutter...

Vi har ikke brukt fordi med gutta har vi hatt andre "soveproblemer" men ikke hatt behov for Ferber (ikke noe det ville løst). Tror nok vi hadde brukt det på guttene ved behov.

Tviler på det blir aktuelt med snuppa:-) vi har blitt eldre, rundere i kantene, mer såre for barnas behov, mer åpen for at ting ordner seg over tid....ser nå at vi mer og mer ser på "problemene" som noe vi også kan nyte fordi alle faser relativt sett er korte. Så jeg tror ting skulle blitt skikkelig ille og vi må bli enormt desperate før det blir aktuelt.

Vi brukte det på en måte.. eller, vi la henne og hvis hun begynte å gråte gikk vi inn med en gang og ga smokken. Andre gangen venta vi et minutt. Tredje gangen to min tredje gangen 5 min. Fjerde gang ti min osv osv... var sjeldent vi måtte inn mer enn 1/2 ganger.. måtte vi inn fjerde gangen tok vi henne opp og bysset litt og evt prøvde med litt mme :) holdt på kanskje et par uker før vi ikke trengte det mer :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi brukte den også i ren desperasjon. Vi hadde prøvd absolutt alt annet over lengre tid. Hun var da 7 mnd og sov sjeldent mer enn 30 minutter i slenger gjennom natten.

Når ingenting annet funker, og barnet ikke har det godt pga et søvnmønster som absolutt ikke funker så går man til siste utvei.

Nei har aldri brukt den metoden.
Jeg har latt babyen på ca 1 år gråte etter jeg gikk ut av soverommet/vekk fra vognen, fordi jeg visste det ikke er noe han trengte og at han sovnet fortere om jeg bare lot han ligge. Han sovnet innen 2-3 minutter imotsetning til 30-45 min om jeg ikke bare gikk fra han.

Den første kvelden tok det over en time før hun sovnet. Den andre kvelden tok det 20 min. Den tredje kvelden la hun seg uten en lyd. Dette er jo over fire år siden, og det har aldri vært noe problem med legging etter det! Bare av og til at det er litt diskusjoner, men jevnt over legger hun seg som en engel. Dessuten fikk vi plutselig også system på dagsovingen etter at hun lærte å sovne av seg selv, så alt i alt gjorde det at vi fikk mye mer gode rutiner i hverdagen og det hjalp veldig for oss.

Signerer siste del her!
Har brukt det på begge våre, de var rundt 6-8 mnd. Gøy var det ikke, men fungerte kjempefint for oss.
Og som Toneany sier, etter det har leggingen gått knirkefritt. De legger seg lett og sover godt :)

Bloggen min: http://dethvitegamlehuset.wordpress.com

BV-appen ❤

Har ikke brukt den metoden noe særlig. For stort sett har junior søvna med en gang. Så de gangene han har skreket så har det vært noe som plaget han.

Min sin iPhone ;-)

Nei nei og atter nei!

Blir oppgitt over folk som skal "dressere" små babyer under 1 år til å passe til DERES behov.
Ferber-metoden har ved forsking vist at barna senere i livet kan få tilknytningsproblemer
Ja det funker jo til en viss grad, men de små lærer jo resignasjon !
Ingen vits å vise følelsene mine for ingen kommer å trøster meg likevel :(

Det finnes massevis av forskjellige metoder å få de små til å sove.på en trygg måte (sovlillebaby.no)

Min eldste sov fra første stund fint i sin egen seng.
Min yngste har hatt problemer fra første dag (pga låsninger og deretter øreverk)
Så han har blitt puppa i søvn, flaska i søvn, byssa, bært, sovet i vår seng, og nå er han 13 mnder sover i egen seng, men trenger at vi sitter på rommet og stryker han på kinnet til han sovner.Bortskjemt?
Nei vettuhva eg ofrer lengre leggetid og sliten mor enn en stakkars unge skal skrike seg i søvn.
Fordi de er ikkje så små for alltid, den slitsomme småbarnstida går over til slutt,

Nei nei og atter nei!

Blir oppgitt over folk som skal "dressere" små babyer under 1 år til å passe til DERES behov.
Ferber-metoden har ved forsking vist at barna senere i livet kan få tilknytningsproblemer
Ja det funker jo til en viss grad, men de små lærer jo resignasjon !
Ingen vits å vise følelsene mine for ingen kommer å trøster meg likevel :(

Det finnes massevis av forskjellige metoder å få de små til å sove.på en trygg måte (sovlillebaby.no)

Min eldste sov fra første stund fint i sin egen seng.
Min yngste har hatt problemer fra første dag (pga låsninger og deretter øreverk)
Så han har blitt puppa i søvn, flaska i søvn, byssa, bært, sovet i vår seng, og nå er han 13 mnder sover i egen seng, men trenger at vi sitter på rommet og stryker han på kinnet til han sovner.Bortskjemt?
Nei vettuhva eg ofrer lengre leggetid og sliten mor enn en stakkars unge skal skrike seg i søvn.
Fordi de er ikkje så små for alltid, den slitsomme småbarnstida går over til slutt,

Tror du ikke at vi som har måttet ty til metoden har dårlig nok samvittighet??? Vi har null behov for at folk skal dytte på oss mer dårlig samvittighet.
Det som funker for noen funker ikke for alle barn.

Det handler da søren meg ikke om å "dressere" barna! Alvorlig talt. Vi gjør det nok for å faktisk gi de en bedre søvn.

Jeg puppet i søvn, bysset i søvn, samsov, satt ved sengen, løftet opp og trøstet og låg ungen ned igjen. Ungen hadde det mildt sagt jævlig. Hun sov aldri lengre intervaller enn 30 min i slengen. Ungen hadde det langt ifra godt med seg selv.
Da gikk vi på siste utvei, Ferber! Og vettu hva. Jenta mi ble en helt ny baby etter noen dager. Hun låg aldri å hylgråt lenge, men hun fikk sove skikkelig om natten.

Så ikke kom her og døm oss før du selv har blitt nødt til å ty til en siste utvei.

Tror du ikke at vi som har måttet ty til metoden har dårlig nok samvittighet??? Vi har null behov for at folk skal dytte på oss mer dårlig samvittighet.
Det som funker for noen funker ikke for alle barn.

Det handler da søren meg ikke om å "dressere" barna! Alvorlig talt. Vi gjør det nok for å faktisk gi de en bedre søvn.

Jeg puppet i søvn, bysset i søvn, samsov, satt ved sengen, løftet opp og trøstet og låg ungen ned igjen. Ungen hadde det mildt sagt jævlig. Hun sov aldri lengre intervaller enn 30 min i slengen. Ungen hadde det langt ifra godt med seg selv.
Da gikk vi på siste utvei, Ferber! Og vettu hva. Jenta mi ble en helt ny baby etter noen dager. Hun låg aldri å hylgråt lenge, men hun fikk sove skikkelig om natten.

Så ikke kom her og døm oss før du selv har blitt nødt til å ty til en siste utvei.

Pff
Det bryr eg ikkje noe om, om noen skulle føle seg tråkka på tærne.
Har vært nok av mødre på mitt siste forum som trur at det er fryd og gammen å få baby, og skal sette igang skrikekur på en 3 mnd gammel baby..uten at de har sjekka ungen om den faktisk feiler noe først..
og det er faktisk "normalt" at en baby under 6 mder våkner mye og trenger mye nærhet.

Retter ingen pekefinger jeg !
MAn må få lov å ha meninger,, skrikerkurer ER påvist å være skadelige for små babyer.
Hi skriver ingenting om hvor gammelt barnet er og hva som er prøvd først.

Back
Topp