Ferber funker ikke her..

PinaColada

Blir kjent med forumet
Har prøvd ferber nå og det funker altså ikke!
Han hyler og hyler stakkars..[&:]
Går inn hvert 5-6 min og legger han ned og han reiser seg opp igjen og sånn holder vi på en halvtime hver dag..[8|]
Og han våkner om natta også 1-2 ganger og hylgriner, jeg går inn og legger han ned igjen og han reiser seg opp igjen og hylgriner, redd for å være alene, så blir til jeg sitter der og koser han til han sovner. Men jeg tar han aldri opp!
Hva kan jeg gjøre? Er så sliten.. Jeg jobber endel å og må tidlig opp denne uka så trenger søvnen min.. Lillegutt også..

Du sa det jo selv, han er redd for å være alene. Hvorfor tror du Ferber ville hjelpe på det? Angsten hans blir jo bare forsterket, stakkars.  Har du prøvd opp/ned metoden? 

ORIGINAL: PinaColada

Går inn hvert 5-6 min og legger han ned og han reiser seg opp igjen og sånn holder vi på en halvtime hver dag..[8|]
Og han våkner om natta også 1-2 ganger og hylgriner, jeg går inn og legger han ned igjen og han reiser seg opp igjen og hylgriner, redd for å være alene, så blir til jeg sitter der og koser han til han sovner. Men jeg tar han aldri opp!
Hva kan jeg gjøre? Er så sliten.. Jeg jobber endel å og må tidlig opp denne uka så trenger søvnen min.. Lillegutt også..

Tviler på han blir mindre redd for å være alene når han må ligge alene å hylgrine!!

ORIGINAL: Slafselarve

Du sa det jo selv, han er redd for å være alene. Hvorfor tror du Ferber ville hjelpe på det? Angsten hans blir jo bare forsterket, stakkars.  Har du prøvd opp/ned metoden? 

Ja, er derfor det blir til at jeg sitter inne hos han og koser han.
Hva er opp/ned metoden?

Jeg er jo en mini-"ferber" fan, men er han redd for å være aleine er det ikke metoden for dere!
Da må han bli trygg på nattsituasjonen først!
Hadde jeg nok valgt å sitte der inne og feks prøve å sette stolen lenger og lenger fra senga for hver natt eller når han begynner å føle seg tryggere! Så går det ann å trekke seg helt ut og heller gå inn igjen ved sutring når han blir tryggere!

Lykke til!

Hva andre gjør med sine barn skal eg ikkje legge meg borti, men aldri om mine skal ligge alene og hyle. Eg har hellet tatt dei opp i senga mi så dei fekk roe seg og sovne, for så å legge dei tilbake i egen seng. Har funket fint her i all fall.

Har hatt perioder med begge mine med bare skrikinga når de skal legge seg. På dagtid gikk det bra, men å legge seg på kveldstid var pyton. Og det var skikkelig grining, sånn ekkel grining, og ikke sånn tull grining. Så da satt jeg inne hos de, hadde en liten stol inne hos de som jeg satt i ved siden av senga. Første kveldene så satt jeg og holdt i hånda og strøk på de, så holdt jeg bare i hånda noen kvelder, så satt jeg der bare ved siden av senga uten stryking og holding i hånda. Satt til de sovna hver kveld. Og til slutt så satt jeg der litt, og gikk ut før de hadde sovna. Og da gikk det greit. Da var alt bra, de skjønte at mamma var der, og da var det bare å legge og gå ut. Tok litt tid, men man må ofre seg litt for barna sine å, så tv'n får bare vente, pc'n får bare vente, og sambo får bare vente [;)]
For til slutt så fikk vi jo kveldene tilbake. Husker ikke hvor lang tid det gikk, men 1- max 2 uker kanskje.

ORIGINAL: eleonora

Hvis du er sikker på at han er redd for å være alene, så må du ta han opp!! Han trenger jo trøst da, og trygghet. Jeg ville tatt han opp i senga til meg...

Jeg ville vel først prøvd å se om han kunne roe seg ned og bli trygg i senga ved at mamma var til stede men!

Ja.. men tar jeg han inn i senga våres så våkner han litt mer og skal leke..[&:]
Er ikke lett, vi har sliti lenge nå. Prøvd masse forskjellig for å få han til å sove. Det er verst om nettene når han våkner..

Er bare å google opp/ned metode, så finner du. Er også flere her inne som har link, jeg har den dessverre ikke. Det er en skånsom metode som går på barnets premisser, og lærer dem å kjenne trygghet i sovesituasjonen. Det tar lengre tid enn Ferber, men i motsetning til Ferber, skaper den ikke redsel hos barnet, forsterker ikke angst, gir ikke sterke stress-reaksjoner, og kan ikke føre til senskader. [:)] Jeg skjønner ikke hvorfor du i hele tatt har prøvd Ferber, også flere ganger, hvis han er redd.. [:o]

ORIGINAL: CandyMam

Har hatt perioder med begge mine med bare skrikinga når de skal legge seg. På dagtid gikk det bra, men å legge seg på kveldstid var pyton. Og det var skikkelig grining, sånn ekkel grining, og ikke sånn tull grining. Så da satt jeg inne hos de, hadde en liten stol inne hos de som jeg satt i ved siden av senga. Første kveldene så satt jeg og holdt i hånda og strøk på de, så holdt jeg bare i hånda noen kvelder, så satt jeg der bare ved siden av senga uten stryking og holding i hånda. Satt til de sovna hver kveld. Og til slutt så satt jeg der litt, og gikk ut før de hadde sovna. Og da gikk det greit. Da var alt bra, de skjønte at mamma var der, og da var det bare å legge og gå ut. Tok litt tid, men man må ofre seg litt for barna sine å, så tv'n får bare vente, pc'n får bare vente, og sambo får bare vente [;)]
For til slutt så fikk vi jo kveldene tilbake. Husker ikke hvor lang tid det gikk, men 1- max 2 uker kanskje.

Tror dette er en god løsning når det gjelder usikre barn ja [:)]
Enig med du!

en halvtime er jo ikke mye da.
altså du kan prøve å gå enda oftere. hvert 3 min.
men er jo vandlig at det går mye lengre enn en halvtime når man begynner med det.
og det kan ta ganske mange kvelder
har du prøvd lenge?

har hatt ei umulig jente ang soving.
hun våkna myyye og jeg var inne hoss henne 10 ganger per natt vertfall.
dette var det som funka og nå sover hun hele natta.
hadde aldri trodd det skulle funke men det gjorde det.

ORIGINAL: Tøsa

tror det gjør bare vondt verre å la han være alene når han er redd for det da...
hva med å sitte ved senga da til han sovner?
går ikke det?

Jo, vi må gjøre det hver kveld, for vi klarer ikke å la han forsette å grine så han har på en måte ikke "funnet søvnen" sin selv som hs sa han måtte gjøre. Han blir kost i søvn etter noen "økter" med grining.

Er bare å google opp/ned metode, så finner du. Er også flere her inne som har link, jeg har den dessverre ikke. Det er en skånsom metode som går på barnets premisser, og lærer dem å kjenne trygghet i sovesituasjonen. Det tar lengre tid enn Ferber, men i motsetning til Ferber, skaper den ikke redsel hos barnet, forsterker ikke angst, gir ikke sterke stress-reaksjoner, og kan ikke føre til senskader. [:)] Jeg skjønner ikke hvorfor du i hele tatt har prøvd Ferber, også flere ganger, hvis han er redd.. [:o]

Blir så irritert av deg jeg og hvordan du skriver! [8D]
Ferber må ikke hverken forsterke angst, gi stress-reaksjoner eller føre til senskader! Har man trygg unge som bare tuller ved legging kan det være et godt alternativ! Men er enig i at det ikke er det beste alternativet i denne situasjonen! Man må virkelig se ann fra barn til barn og situasjon til situasjon! Du viser sånn en uvitenhet når du legger det fram som om en metode ikke passer for noen barn og er skadelig for alle! Det er ikke sant!

ORIGINAL: Tøsa

tror det gjør bare vondt verre å la han være alene når han er redd for det da...
hva med å sitte ved senga da til han sovner?
går ikke det?

Jo, vi må gjøre det hver kveld, for vi klarer ikke å la han forsette å grine så han har på en måte ikke "funnet søvnen" sin selv som hs sa han måtte gjøre. Han blir kost i søvn etter noen "økter" med grining.

Synes CandyMam hadde en god løsning jeg! Sitte der, men trekke seg lenger og lenger unna.

ORIGINAL: jinta85

Ferber må ikke hverken forsterke angst, gi stress-reaksjoner eller føre til senskader! Har man trygg unge som bare tuller ved legging kan det være et godt alternativ! Men er enig i at det ikke er det beste alternativet i denne situasjonen! Man må virkelig se ann fra barn til barn og situasjon til situasjon! Du viser sånn en uvitenhet når du legger det fram som om en metode ikke passer for noen barn og er skadelig for alle! Det er ikke sant!

Just keep telling yorself that.. Whatever helps you sleep at night..

ORIGINAL: maryjoleen

en halvtime er jo ikke mye da.
altså du kan prøve å gå enda oftere. hvert 3 min.
men er jo vandlig at det går mye lengre enn en halvtime når man begynner med det.
og det kan ta ganske mange kvelder
har du prøvd lenge?

har hatt ei umulig jente ang soving.
hun våkna myyye og jeg var inne hoss henne 10 ganger per natt vertfall.
dette var det som funka og nå sover hun hele natta.
hadde aldri trodd det skulle funke men det gjorde det.

Prøvde det en gang for en måned siden og da en mild utgave, gikk inn annenhvert min og trøstet så godt jeg kunne og han ble kjempeflink i noen uker, sovnet med en gang vi la han og sov hele natta helt til for ett par uker siden..
Skal sitte inne hos han heretter til han blir trygg, og ikke gå ut før han sovner. Vondt at det er sånn!

Kan hjelpe med litt lys inne hos han. Får kjøpt nattlys som er svake men gjør at rommet ikke er helt mørkt

Link til denne metoden?? finner ikke noe om den jeg[:)]

ORIGINAL: jinta85

Just keep telling yorself that.. Whatever helps you sleep at night..

Det eneste du har å vise til av kilder er forskning som viser at barn ikke skal skrike seg selv i søvn alene! Sånn som "Ferber" blir anbefalt i dag er ikke dette noe som skjer siden mor eller far er tilstede hver gang gråten begynner!

Jeg jobber med ungdom med atferdsproblemer grunnet foreldre som ikke klarer å sette grenser og være konsekvense! Ikke det granne bedre det! [8|]

Back
Topp