fenylalanin farlig?!

lillemor87

Betatt av forumet
Har fått helt dilla på de nye läkerol dropsene med eucalyptus, så står det bak at det inneholder en fenylalanin kilde.. Er det farlig for junior? Kjenner jeg ble litt redd[:-] Er vel kunstig søtning så er vel ikke bra med for mye uansett, med hva er for mye?[8|]

I normale mengder er det ikke påvist noen fare (av det jeg har greid å lese meg til foreløpig. Skal se nærmere på det etter frustrerte fruer).

med store mengder kan d gi hjerneskade hos fosteret, men da e d snakk om stoooooore mengder... 

Tror nok du blir dårlig i magen lenge før det er kommet til så store mengder at det kan skade den lille i magen[:D][:D]

Det betyr at det inneholder minst en type kunstig søting - som regel aspertam.

Bruk av aspertam i svangerskapet blir ikke frarådd fra helsemyndighetene - men det er vitenskapelig bevist at bruk av aspertam i svangerskapet øker faren for at barnet skal få føllings sykdom (en medfødt sykdom som alle barn i norge testes mot. Oppdages den kan en leve på diett og leve "normalt", uoppdaget vil den føre til hjerneskade). Faren øker selvsagt med mengden - og det skal nok en del til før en oppnår noen reell fare. Men som min jordmor sier - bruk fornuften, og tenk at dersom du skal ha et glass brus er det like greit å drikke med sukker i som kunstig søting - det er ikke bra for ungen uansett [:)]

Back
Topp