fenalår??

Lunipuni

Glad i forumet
åssen funker det å spise??? bra eler?? hehe..er jo såå godt..

Pratet med jordmor om akurat det på fredagen og hun sa det var en bakterie i spekematen for ca 2 år sia og det var derfor ingen spiste det da....
Ho sa æ sku bare kose mæi med spekemat i jula.

ORIGINAL: ~Zebra~

Det anbefales ikke å spise rått kjøtt nei....[:(][:(][:(][:(]

Fenalår er ikke rått kjøtt,det er saltet og tørket og da sees ikke det på som rått.

Det var det jordmora sa til mæi. Det eneste æ måtte passe på var og gjennom steke fisk og kjøtt.
Så måtte æ passe på å vaske all frukt og grønnsaker pga. det var en slags stoff som kunne ligge på det som vi ikke skal ha.

ORIGINAL: lillesimone

Det anbefales ikke å spise rått kjøtt nei....[:(][:(][:(][:(]

Fenalår er ikke rått kjøtt,det er saltet og tørket og da sees ikke det på som rått.

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. (Kan inneholde toxoplasmose og listeria uten varmebehandling...) Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter (http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08)).

Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt." (Matportalen.no)

Jordmora nevnte at det "kan" men det er skjeldent. vist det er veldig fersk kjøttpålegg så skulle æ bare spise med god samvittighet,men om man ønsker kan man jo selvfølgelig ta forholdsregelen om å ikke spise[;)]

Har hørt at du kan fryse ned spekemat og røykamat og på den måten drepe eventuelle bakterier mv som du ikke skal ha i deg. Er usikker på hvor lenge det burde ligge i fryseren...rundt 3 døgn kanskje (eller mer)?

står veldigt greit på matportalen.no va man bør hålle seg undan, jeg er ikke hysterisk men tror jeg kommer hålla meg undan spekemat, bara før sikkerhets skull..

spiser grav lax men bara når førpakkningen akkurat er åpnet..

ORIGINAL: litenängel84

står veldigt greit på matportalen.no va man bør hålle seg undan, jeg er ikke hysterisk men tror jeg kommer hålla meg undan spekemat, bara før sikkerhets skull..

spiser grav lax men bara når førpakkningen akkurat er åpnet..

Kan ikke helt se forskjellen på å spise spekemat og gravlaks, begge deler er jo rått. Tror jeg ville holdt meg unna begge deler...

nej de har du kanske rett i.[:)] men jeg bara føljer de råden som står på matportalen..

Frysing tar evt toxoplasmosen, men ikke listeria[:)]

er de ikke omvent??[8|]

hade fel var inne å leste litt mer på nett.. var toxoplasmosen som kunde drepes ja..[:)]

Back
Topp