fenalår

s_lady85

Elsker forumet
åååå dette er ELSK [;)][;)] Har tenkt å kjøpe inn en pakke som jeg bare fryser i ca 3 døgn før jeg spiser det... dette går vel greit? [8|]

Jeg holder meg unna all type spekemat.. Foretrekker å være på den sikre siden..

Tar heller ingen sjangser... men hvis det på denne måten blir helt tryggt å spise, så ser jeg ingen grunn til avstand [;)]

Om du er glad i spekekjøtt(Det er jeg), så er dampet spekekjøtt heeeelt kanon:-) Da er det varmebehandlet lenge og skulle være trygt:-)

Jeg har forøvrig en plan for fødselen. Skal ha med meg fenalår(ja vi sier spekekjøtt) som jeg kan spise etter fødselen:-) Den usle maten du får på KK etter fødselen er bare en vits, så denne gangen har jeg en plan om å kose meg litt:-)

ORIGINAL: Vaniljeisen

Om du er glad i spekekjøtt(Det er jeg), så er dampet spekekjøtt heeeelt kanon:-) Da er det varmebehandlet lenge og skulle være trygt:-)

Jeg har forøvrig en plan for fødselen. Skal ha med meg fenalår(ja vi sier spekekjøtt) som jeg kan spise etter fødselen:-) Den usle maten du får på KK etter fødselen er bare en vits, så denne gangen har jeg en plan om å kose meg litt:-)

Vi har forøvrig alltid hjemmespeka fenalår, som desverre ikke kan sammenlignes med de kjøpte på pakker, så kanskje tipset mitt ikke var så bra likevel, sorry:-( Men går jo an å prøve, men tror de i pakker blir veeeeldig salte, blir iallefall det når det blir stekt!

ORIGINAL: Pidamor

ORIGINAL: Hummingbird

Jeg holder meg unna all type spekemat.. Foretrekker å være på den sikre siden..

Jeg synes også det er en grei regel å forholde seg til. Enn hvor liten sannsynligheten måtte være for smitte, så er ikke en kosestund med spekemat verdt risikoen.

ORIGINAL: Vaniljeisen

Hehe, ja hvorfor ikke [;)] vet ikke om jeg kommer på/tenker på fenalår på dette tidspunktet... men absolutt en tanke [8D]

Jeg er også veldig glad i fenalåret, mannen min får et hvert år fra jobben..

Men i år som i 2008 så holder jeg meg langt borte fra spekemat som ikke er varmebehandlet.
Det er som andre sier, vil ikke ta noen sjanser, og det finnes jo fenalår til neste jul også. :) :)
Noen ting føler jeg bare jeg må ofre..

Men s_lady85: du burde gjør sånn så du sjøl føle er riktig for deg. :) Men du trenger ikke å fryse pakken hvis du skal spise den, det er som andre har skrevet her, det gjør ingen forskjell på bakteriene å fryse det. Det fikk jeg også høre nok om i 2008 når jeg syta pga fenalår. ;)

jeg har altså spurt båder lege og jordmor om dette her... svaren jeg fikk var helt like:

HOLD DEG LANGT BORTE FRA FENALÅR.

det er noe av det mest "riski" du kan spise. når du fryser det vil de bakteriene som er mest farlige for oss gravide gå i dvale, så våkner de opp igjen når du tar pakken ut av frysen.
dett efikk jeg beskjed om vartfall, så jeg tar ingen sjanser. så ingen fenalår på meg i år...

Back
Topp