Femte barnesykdom

Prestekragen92

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
*Aprilbaby 2018*
Noen som har vært borti den femte barnesykdommen før? Noen som har erfaring?:)

Gutten min på 2år har nå vært syk med feber, hoste, ganske typisk forskjølelse/influensa. Vært frisk et par dager, og har nå begynt å få utslett, hovedsaklig på mage/rygg..
Fikk tips om å være obs på at det kunne være femte barnesykdom, og jeg googler meg ihjel.. Føler jeg finner så mye forskjellig.

Noen som har vært borti denne, og vil dele erfaringer?

Er det noen andre i barnehagen som har fått påvist smitte nylig, slik at det er sannsynlig at det kan være parvovirus? I så fall ville jeg definitivt gått til legen og testet meg både nå (for å se om du har hatt det før og er immun) og eventuelt om to uker også, for å utelukke ny smitte.
Hvis han allerede har fått utslett så er smittefaren over, så da trenger du ikke forholde deg til selve smittefaren nå. :)

Når det er sagt så høres det mer ut som fjerde barnesykdom spør du meg. Femte sykdommen gir jo de typiske eplekinnene først, og gjerne ca. en uke etter feberen er over.

Hørtes mer ut som fjerde barnesykdom. J
Her hadde jenten vår 5 barnesykdom for noen uker siden. Forkjølelse og lett feber, etterfulgt av utslett i ansiktet (veldig typisk med eplekinnene beskrevet før). 5 barnesykdom smittet før utslettet kommer. Gravide bør unngå den, spesielt før uke 20 mener jeg å huske. Jeg har idag vært å tatt blodprøveprøve nr 2 da det visste seg at jeg ikke hadde hatt denne tidligere.

Vår hadde fjerde (som nå vel heter sjette...?) barnesykdom i sommer. Raskt økende feber, feberkrampe og avsluttet med utslett. Vi ble innlagt på sykehus pga krampene + at det var veldig vanskelig å få i henne nok drikke. Først når feberen var over, tror ca 1 døgn etter kom utslettet snikende på (overkropp) men da var hun ganske kvikk igjen.
Var ikke en hyggelig opplevelse, men det var ikke så mye å gjøre annet enn å gi paracet og "ri den av".
Masse god bedring til lille, høres ut som det værste er over.(?)..

Når det er sagt så høres det mer ut som fjerde barnesykdom spør du meg. Femte sykdommen gir jo de typiske eplekinnene først, og gjerne ca. en uke etter feberen er over.
Hørtes mer ut som fjerde barnesykdom. J
Her hadde jenten vår 5 barnesykdom for noen uker siden. Forkjølelse og lett feber, etterfulgt av utslett i ansiktet (veldig typisk med eplekinnene beskrevet før). 5 barnesykdom smittet før utslettet kommer. Gravide bør unngå den, spesielt før uke 20 mener jeg å huske. Jeg har idag vært å tatt blodprøveprøve nr 2 da det visste seg at jeg ikke hadde hatt denne tidligere.

Og den fjerde er ufarlig?:joyful: kan godt hende det er den da:) jeg har visst rota med dagene (fy, så fort tida går!:eek:) så han har vært feberfri 1 uke i morgen. Vet ikke om det påvirker noe?
Og hva vil eplekinn si?:)

Hadde ikke tenkt på no sånn her før jeg fikk beskjed om å være obs, og at det kunne være farlig:eek: blir jo helt på tuppa:nailbiting::rolleyes:

Vår hadde fjerde (som nå vel heter sjette...?) barnesykdom i sommer. Raskt økende feber, feberkrampe og avsluttet med utslett. Vi ble innlagt på sykehus pga krampene + at det var veldig vanskelig å få i henne nok drikke. Først når feberen var over, tror ca 1 døgn etter kom utslettet snikende på (overkropp) men da var hun ganske kvikk igjen.
Var ikke en hyggelig opplevelse, men det var ikke så mye å gjøre annet enn å gi paracet og "ri den av".
Masse god bedring til lille, høres ut som det værste er over.(?)..

Takk for det:joyful: formen er heldigvis fin nå, forutenom litt kløing:p

Og den fjerde er ufarlig?:joyful: kan godt hende det er den da:) jeg har visst rota med dagene (fy, så fort tida går!:eek:) så han har vært feberfri 1 uke i morgen. Vet ikke om det påvirker noe?
Og hva vil eplekinn si?:)

Hadde ikke tenkt på no sånn her før jeg fikk beskjed om å være obs, og at det kunne være farlig:eek: blir jo helt på tuppa:nailbiting::rolleyes:
Den fjerde er helt ufarlig for gravide ja. De blir veldig røde i kinnene. Mener det var bilde når jeg søkte femte barnesykdom - jeg går alltid inn på linken til nhi.no

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Back
Topp