Fem jobbuker igjen..

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
.. og jeg kjenner jeg gruer meg!!

Startet på jobb igjen i dag, etter tre uker ferie.. Har tenkt at jeg skal klare meg greit de siste jobbukene, men nå begynner jeg å lure litt. Har en sjef som virkelig ikke forstår hva det innebærer å være gravid! Kom på jobb kl. 08.00 i dag, og rett etterpå stakk hun innom kontoret mitt for å høre hvordan ferien har vært og sånn. Hyggelig det altså, men det er så tydelig på henne at graviditet, svangerskapsplager osv. er så langt unna hodet hennes som du kan få det!

Hun lurte på hva for noe gøy jeg hadde gjort i ferien, om jeg hadde vært på mange badeturer, at det måtte ha vært deilig med skikkelig mye sol og varme de siste par ukene, om vi hadde reist mye rundt osv.. "Eeeehh... nei.. Vi var mest hjemme og slappet av på sofaen vi..". Denne sommeren har badeturer i iskaldt vann (herlig med kynnere ;-)), lange bilturer hit og dit og et høyt aktivitetsnivå vært det siste jeg har tenkt på :P Har brukt de tre ukene med ferie til å slappe av, men likevel er jeg mer sliten nå enn når jeg gikk ut i ferie..

Så begynner hun å snakke om alt som skal skje i ukene fremover, og det er helt tydelig at hun tror jeg skal fortsette i samme tempo som jeg alltid har hatt. Har en kollega som er på ferie nå, som også er gravid, og jeg er ganske sikker på at hun kommer til å sykmelde seg etter ferien pga. mye plager med bekkenløsning.. Men det har ikke sjefen min tenkt på en gang. Jeg spurte om hun hadde snakket med kollegaen min, for jeg regnet med at sjansen var stor for at hun ikke kom tilbake etter ferien sin. Men nei, hun fikk prate med henne når ferien hennes var over så fikk vi se. Men joda, hun skjønte at hun kanskje ikke kom til å jobbe fem dager i uken lengre, for hun hadde jo merket at hun "ALLEREDE NÅ trengte mye tilpasninger...". Denne dama trenger en realitycheck! Kollegaen min har virkelig bitt tennene sammen og presset seg selv for å holde ut frem til ferien. Hun har termin i slutten av oktober, og med de plagene hun har er det normalt å være sykmeldt 100 % for lenge siden.. Så sjefen min kommer til å få seg en på tryne om kollegaen min ikke kommer tilbake, og da blir det plutselig mye mer å ordne opp i og gjøre for oss som er igjen på jobb siden ingen har forberedt seg på en sånn situasjon.

I tillegg har ryggen min gått ut i streik den siste uka. Har ikke plagdes veldig mye tidligere i svangerskapet, men nå sa det plutselig stopp. Er vondt å sitte, vondt å ligge for lenge og et ork å gå lengre enn til do :P Sover veldig dårlig på natta, og har begynt å få tilbake kvalmen igjen (visste ikke at det var vanlig å bli kvalm igjen på slutten jeg..?).

Bah! Måtte bare få ut frustrasjonen min et sted! Om det fortsetter sånn må jeg vel bare kaste inn håndkleet og sykmelde meg frem til permisjonsstart. Har jordmortime i morgen, så får snakke litt med henne da :-)

Hvordan går det med dere andre som fortsatt er i jobb? Flere som begynner å slite, eller går det fortsatt greit? :-) Og dere som begynner å vurdere sykemelding - hva plages dere mest med ift. jobben?

Kanskje dere/du bør fortelle henne om hvordan dere har det. At du er sliten og kommer kanskje til å trenge litt tilpassing på jobben. For hun kan ikke vite hvordan dere har det uten at dere forteller det :) Alle svangerskap er forskjellig, jeg selv jobber fult og akkurat som før og har ikke noe problem med det. Hadde full fart i ferien med bading, shopping og syden :D Så fortell henne det du har på hjertet så slepper det å bli en ting gnager tankegangen i hverdagen, for enn blir sliten av det og ;)

Har pratet med henne flere ganger.. Og kollegaen min har pratet med henne enda mer enn meg vet jeg :-) Ga beskjed før ferien at det var skummelt å regne med at jeg kunne fungere 100 % optimalt når jeg kom tilbake fra ferie.. Siden det tross alt nærmer seg permisjonstid og jordmor har advart meg mot at det er bare fåtallet som klarer å jobbe helt frem til permisjonsstart (er i uke 32 nå, og ting har forandret seg mye på 3-4 uker). Har forklart hvilke plager jeg har, og hva det er jeg sliter med.. Men hun er av typen som sier "graviditet er ingen sykdom", og løper videre.

Det som irriterer meg er egentlig at hun ikke skjønner hvor hardt det vil gå utover avdelingen min om en eller to av oss plutselig blir sykmeldte nå.. ingenting er tilrettelagt, forberedt eller tilpasset at vi skal miste en-to personer (vi er en veldig liten avdeling, og vi har alle sårbare stillinger som vil være veldig vanskelig å erstatte uten grundig opplæring av vikar). Så dersom f.eks. kollegaen min ikke kommer tilbake etter ferie nå, så vil rett og slett halvparten av arbeidet vårt stoppe fullstendig opp, siden ingenting er forberedt på forhånd. Vi har ingen her som har samme kompetanse som henne, som kan ta over de arbeidsoppgavene hun egentlig skal gjøre.. Og det samme gjelder for meg dersom jeg blir borte.

Vikaren min begynner neste uke, så får håpe hun kommer fort inn i de viktigste oppgavene. Det er beregnet fire uker opplæringstid til henne, noe som i utgangspunktet er for lite, men jeg får diskutere med sjefen min hva vi skal prioritere av opplæring i tilfelle jeg blir sykmeldt før jeg er i uke 37.

Har pratet med henne flere ganger.. Og kollegaen min har pratet med henne enda mer enn meg vet jeg :) Ga beskjed før ferien at det var skummelt å regne med at jeg kunne fungere 100 % optimalt når jeg kom tilbake fra ferie.. Siden det tross alt nærmer seg permisjonstid og jordmor har advart meg mot at det er bare fåtallet som klarer å jobbe helt frem til permisjonsstart (er i uke 32 nå, og ting har forandret seg mye på 3-4 uker). Har forklart hvilke plager jeg har, og hva det er jeg sliter med.. Men hun er av typen som sier "graviditet er ingen sykdom", og løper videre.

Det som irriterer meg er egentlig at hun ikke skjønner hvor hardt det vil gå utover avdelingen min om en eller to av oss plutselig blir sykmeldte nå.. ingenting er tilrettelagt, forberedt eller tilpasset at vi skal miste en-to personer (vi er en veldig liten avdeling, og vi har alle sårbare stillinger som vil være veldig vanskelig å erstatte uten grundig opplæring av vikar). Så dersom f.eks. kollegaen min ikke kommer tilbake etter ferie nå, så vil rett og slett halvparten av arbeidet vårt stoppe fullstendig opp, siden ingenting er forberedt på forhånd. Vi har ingen her som har samme kompetanse som henne, som kan ta over de arbeidsoppgavene hun egentlig skal gjøre.. Og det samme gjelder for meg dersom jeg blir borte.

Vikaren min begynner neste uke, så får håpe hun kommer fort inn i de viktigste oppgavene. Det er beregnet fire uker opplæringstid til henne, noe som i utgangspunktet er for lite, men jeg får diskutere med sjefen min hva vi skal prioritere av opplæring i tilfelle jeg blir sykmeldt før jeg er i uke 37.

Aha, men da så :)
Da skjønner jeg fustrasjonen :)

Det første som slår meg er at sjefen din sannsynligvis ikke har barn selv..
Det neste som slår meg er at dette er strengt tatt ikke ditt problem. Jeg skjønner selvfølgelig at du vil gjøre jobben din best mulig men du har en oppgave nå som er viktigere enn det og det er å ta vare på skatten du bærer ;) Og for å gjøre det så må du virkelig ta vare på deg selv. Du får ikke noe tilbake av å slite deg fullstendig ut før du går ut i permisjon. Snakk med jordmor, hun kommer garantert til å råde deg til å ta ut sykemelding. Ofte er det det som skal til for at arbeidsgiver skjønner hvordan ståa er ;)

På "mobben"

Det første som slår meg er at sjefen din sannsynligvis ikke har barn selv..
Det neste som slår meg er at dette er strengt tatt ikke ditt problem. Jeg skjønner selvfølgelig at du vil gjøre jobben din best mulig men du har en oppgave nå som er viktigere enn det og det er å ta vare på skatten du bærer ;) Og for å gjøre det så må du virkelig ta vare på deg selv. Du får ikke noe tilbake av å slite deg fullstendig ut før du går ut i permisjon. Snakk med jordmor, hun kommer garantert til å råde deg til å ta ut sykemelding. Ofte er det det som skal til for at arbeidsgiver skjønner hvordan ståa er ;)

På "mobben"

Helt riktig at hun ikke har barn selv ;-) karrierekvinne i 30-årene.. er helt enig med deg, så skal høre litt med jordmor i morgen. Men jeg hadde jo fint klart å fortsette å jobbe om hun bare kunne tilrettelagt litt, og hatt pittelitt forståelse.. har ikke noe lyst til å bare gå hjemme og kjede meg :-) hun tok pusten utav meg etter et kvarter på jobb liksom.. så det er synd at jeg skal måtte gå så drastisk til verks for å komme noen vei.. :-/

Sendt fra mobilen.

Helt tydelig at hun ikke har barn selv. Det må være frustrerende for deg at hun ikke etterkommer dine ønsker om tilrettelegging når du så gjerne vil og tror du kan jobbe tiden ut. Kanskje jordmoren din kan hjelpe deg å formule et skriv som forteller på hvilken måte hun best kan tilrettelegge for deg. Kanskje hun skjønner alvoret dersom du leverer et skriv fra en tredjepart?

Helt tydelig at hun ikke har barn selv. Det må være frustrerende for deg at hun ikke etterkommer dine ønsker om tilrettelegging når du så gjerne vil og tror du kan jobbe tiden ut. Kanskje jordmoren din kan hjelpe deg å formule et skriv som forteller på hvilken måte hun best kan tilrettelegge for deg. Kanskje hun skjønner alvoret dersom du leverer et skriv fra en tredjepart?

JEg har jo ikke bedt om konkrete tilpasninger, for det er liksom ikke sånne konkrete ting vi kan gjøre.. Det handler mer om å ikke overlesse meg med arbeid og ta ansvar for å følge opp selv i stedet for å oversende alt til meg bestandig.. Osv. Men jeg ga tydelig beskjed i et møte i dag om at jeg syns det er veldig skummelt å satse så bastant på at jeg kommer til å være her frem til uke 37, og at jeg ønsker at vi setter oss ned og lager en plan for opplæring av vikaren og hva som skal prioriteres. Så nå har vi satt av tid til det :-)

Skal høre med jordmor i morgen hva hun mener er best. Kan hende jeg kan spørre om å ha hjemmekontor fast en dag i uken f.eks., så jeg slipper pendlingen og kontorstolen den ene dagen i alle fall :-)

Skjønner godt du irriterer deg, men det beste er nok å prøve å la være og heller snakke med jm. Om hun mener du skal sykemelde deg (litt eller helt), så blir det sånn, så får sjefen din ta det der i fra. Jeg kan jo forstå at det er vanskelig å skjønne hva en graviditet innebærer uten å ha vært det (eller tenke på å bli det i nærmeste framtid)..

Jeg har en rolig jobb, bare 50 % som jeg rekner med jeg skal klare i 6 uker til. Men må si motivasjonen min ikke er på topp lenger, gitt.. Tenker mer og mer baby, mindre og mindre jobb :P

Sniker fra juni. Du må tenke på deg selv, og babyen i magen. Sykemelding eller svangerskapspenger kan bli aktuelt hvem viss du føler for det. Du bestemmer. Snakk med jordmor ;);)

Sent from my HTC Legend using BV Forum mobile app

Back
Topp