Felles regler

Jeg er ikke enig i felles regler. Det må tilpasses hver enkelt familie. Noen barn kan sove lengre enn andre barn hvis de kan dra direkte til skolen. Noen barn må stå veldig tidlig opp pga. Foreldre med tidlig jobb. Samme leggetid gir da ikke mening.
 
Helt uaktuelt med felles regler. Jeg kjenner mitt barn og våres livssituasjon, så jeg bestemmer også reglene.
Det jeg derimot er for er hvis det oppstår en ukultur i ungdomsgruppe f.eks. er at foreldre snakker om det og sammen blir enige om tiltak for å få det på rett vei igjen.
 
Tenker det kan være greit å ha felles regler på slike ting som overholde aldersgrenser på feks. spill, app (fb, snapchat, osv), ol. Vet om flere som har blitt støtt ut fordi foreldrene ikke har villet at de skal ha snapchat når de er 9 år, mens de andre ikke hadde noen regler på det.
 
Alle foreldre bør ha regler om spilling da spilling i ukontrollert form beviselig er skadelig (og som forelder plikter man å skåne barna).

Så kan man heller ta en diskusjon på det fremfor å foreslå at alle har samme regler. Noen vil ikke la barna spille, noen vil la barna spille 1 time om dagen. Synes det høres merkelig ut å forvente at alle gjør likt. Og det med legging er bare merkelig. Det er noe folk må kjenne på helt selv.
Jeg har hørt om barn i tidlig skolealder som har fått spille spill med høy aldersgrense hjemme hos venner, og det syns jeg ikke er OK uten at det er klarert med foreldrene. Mine er for små for spille enda, så jeg tenkte ikke på dette før jeg så posten din :)
 
Tenker det kan være greit å ha felles regler på slike ting som overholde aldersgrenser på feks. spill, app (fb, snapchat, osv), ol. Vet om flere som har blitt støtt ut fordi foreldrene ikke har villet at de skal ha snapchat når de er 9 år, mens de andre ikke hadde noen regler på det.
Tenker det også må være opp til hve enkelt jeg da
 
Alle foreldre bør ha regler om spilling da spilling i ukontrollert form beviselig er skadelig (og som forelder plikter man å skåne barna).

Så kan man heller ta en diskusjon på det fremfor å foreslå at alle har samme regler. Noen vil ikke la barna spille, noen vil la barna spille 1 time om dagen. Synes det høres merkelig ut å forvente at alle gjør likt. Og det med legging er bare merkelig. Det er noe folk må kjenne på helt selv.
Har du link til dette? :) vi har ikke det problemet enda, men med en samboer som spiller og har dette som en hobby så har han et annet syn på spilling enn mange andre feks. For han blir spilling som all slags annen hobby. Og når man ser hvor stort gaming er på verdensbasis og mennesker tjener millioner på det, så skjønner jeg godt at han sammenligner det som med all annen toppidrett :p jeg har ikke noe i mot spilling jeg altså, men om det blir et problem her hjemme så kan det jo være jeg skifter mening og trenger noe å slå i bordet med :p
 
Hæ? Er dette noe som virkelig finnes? Jeg har jo ikke barn enda, men dette hørtes helt loco ut :p Som om andres manglende foreldreevner skulle ha noe å si for hva vi gjør inne i VÅRT hus? Noen folk i dagens samfunn har frekkhetens nådegave innlagt i kjeften...
 
Jeg ler da. De kan ikke diktere hva slags leggetid, når mine barn skal få mobiltelefon og slikt gitt. Aldersgrenser er en ting. For de er der av en grunn.
Men det sier jeg også jeg.
 
Nei, sånt vil jeg bestemme selv. Ungene mine lærer at andre familier har sine regler og vi har våre fordi de bestemmer over seg og vi over oss. Alt kan ikke være likt eller rettferdig alltid.
 
Ville sagt nei til felles regler.. men vi har Facebook grupper for klassene der vi har gode dialoger om hva ungene spiller/ser på mtp aldersgrenser, samt at vi er egentlig veldig enige om hva vi syns er greit for barna på det området :)

Vi har våre regler i vårt hjem for både legging og spilling både for tid og aldersgrenser.. De reglene vet barna om og andre foreldre, men forventer ikke at andre skal f.eks legge våre barn til "vår tid" hvis de overnatter hos noen andre... har egentlig aldri vært noe problem så har ikke reflektert videre over det :happy:
 
Ikke aktuelt med regler som felles leggetid feks. Det er som mange her sier opp til hver enkelt familie. Men jeg krysser heller ikke andres grenser for hva ungene får lov til.
Her får kidden spille fortnite nå, men han har fått grei beskjed om at han ikke får spille det her med venner, med mindre jeg har fått ja fra foreldrene. Samme med filmer.

I fjor sommer hadde han senere innetid enn noen av vennene, men fikk beskjed om å komme hjem når de skulle inn (så han ikke ble sistemann igjen hos en kompis feks, men om de i utgangspunktet var bare var to så fikk han være til innetiden om det var greit for foreldrene).


Men har snakket med andre foreldre i klassen ang feks snapchat, fortnite ol så har en formening om det hvis han sier at alle andre får lov.
 
Det kommer ann på hvilke felles regler. Innetider, leggetider, spille/TV tid er jeg i mot. Mens maks grense på bursdagsgaver er jeg for,
 
Vi har regler om at tlf til barna skal dras inn hjemme etter kl 21. Av den enkle grunn at de sender snap til hverandre etter leggetid..

Ellers er det ikke noe regler
 
Har noen seriøst tatt det opp på et foreldremøte? Det hadde aldri jeg sagt meg enig i. Her i mitt hus gjelder våre regler, og jeg forandrer ikke på de bare fordi andre mener at alle skal ha de samme reglene!
 
Har noen seriøst tatt det opp på et foreldremøte? Det hadde aldri jeg sagt meg enig i. Her i mitt hus gjelder våre regler, og jeg forandrer ikke på de bare fordi andre mener at alle skal ha de samme reglene!
Er mange som tar opp sånt på foreldremøter rundt omkring ja
 
Er mange som tar opp sånt på foreldremøter rundt omkring ja

Jeg tenker at jeg har ikke noe med hva slags regler andre har for barna sine og omvendt. Selvfølgelig så kan man ha regler om beløp på bursdagsgaver og at ingen skal utestenges når man inviterer til bursdag for eksempel. Men innetider, spilletider og andre ting, tenker jeg er opp til hver enkelt å bestemme :happy:
 
Ikke opplevd . Men jeg hadde jo sagt at folk får ha sine egne regler. Hos oss gjelder være regler. Om andre får henge i taklampa hjemme hos seg, må de det, men da skal de tåle at slik oppførsel ikke er akseptert her.

Man hører alltid den her: jammen den og den får være oppe til 21-22 osv.
Det driter jeg i . Her trenger dere søvn , så sånn er det. Ferdig snakka . Og reglene blir akseptert :)
 
Back
Topp