Felles "komme i mål til jul" - motivasjonstråd ❤️

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Vi har ulike tradisjoner. Noen er stort sett ferdig med alt i disse tider, og andre henger i stroppen natt til julaften. Noen anser juleforberedelser som "bake pspperkaker og kjøpe julegaver", andre har full husvask, 7 slag kaker og mere til. Noen feirer jul borte, andre har gjester til jul.

Felles to-do-lister har vi neppe, men vi kan jo ha felles motivasjonstråd, heie på hverandre? Enten man følger listen med stor L og et godt igang, flylady - missions, egne lister eller slett ikke har begynt å tenke på det enda.

Her er ikke plassen for kritikk, men en dose selv-skryt er helt innafor :)

Det er 52 dager å gjøre det på. La oss bli klare til jula 2022!
 
Status Sara:

Vi skal feire jul hjemme. To voksne og tre barn og sannsynligvis ingen gjester julaften.
Vi skal ha gjester til bursdag og middag første juledag. Minstemor blir 7 år. Mine foreldre og min bror med familie til middag. Trolig ikke så mange andre tilg bursdag heller.


Huset trenger en real opprydding og grundig vask. Det skal byttes 6 vindu nå i november og vi må ha nytt juletre for det knakk jeg i fjor.

Det var hovedtrekkene. Jeg har vel en lang to-do liste i planleggingstråden min, men tenkte at her kan vi dele dagens eller ukens plan (eller hele for den del) , og oppdatere hvordan det går :)

Førsteprioritet for meg er å bli kvitt korona, som jeg fikk i helgen.

Dernest er planen sånn i nærmeste fremtid å bestille skolefoto av jentene.
Rydde av spisebordet (inkl den meteren vi ikke spiser på, som bygger seg opp med alt mulig. Den delen vi spiser på er jo jevnlig ryddet av.) og bytte duken.

Flere planer kommer, men skynder meg litt langsomt siden jeg er dønn sliten av denne koronaen
 
Har i alle fall fått begynt med noe av smågavene til nieser/nevøer. :)
Mye skulle vært gjort dog. Rydde huset f.eks :p Bake litt. Tenker pepperkaker og lefser i år. :)
 
Veldig mange gaver ferdig , tenker å pakke inn litt til helgen å så få sett over alt.
Kengubarnets gave var egentlig Londontur i romjulen, men den utgår igjen .. så lå finne på noe annet der. Blir hverffall en douchebag , så får vi se
 
Vel, det er da i alle fall startet på å bytte det første av de 6 vinduene, jeg vet ikke hvor mange som blir tatt i dag, men prosessen er i gang.

Jeg for min del er fortsatt på "bli frisk av denne koronaen"-oppgaven min, jeg er på kontoret i dag og ble møtte med "God morgen, du ser sliten ut" bor gjennom gangen. da var jeg andpusten av å ha gått opp trappa til tredje etasje...
 
Denne tråden trengte jeg! Jeg synes høytider generelt er så vanskelige, og blir egentlig bare småsur når jeg ser butikkene begynner å selge kakemenn osv i september/oktober. Ja, jeg vet jeg høres ut som Grinchen selv... Ønsker så klart at barna skal synes jula er magisk, men jeg har vel ikke helt funnet vår måte å feire på enda. Har ikke tenkt på noe før akkurat nå, men vet i hvert fall at mannen ikke skal på jobb på julaften i år.

Vi har en fryseboks på stua (vi flyttet rett før vi fikk minstemann og den har inntil nylig stått på det som nå er blitt hans rom). Denne fryseboksen skal vi selge på finn.no. Vi venter også på ny lampe til å henge over spisebordet. Det får bli de to første tingene som må ordnes. Og så skal jeg sjekke om det er noen fine arrangementer i desember som vi kan planlegge å dra på.
 
Planen her per idag er vel at ta en Sverige tur og besøke familie. Kommer nok til at bake en del som vanlig og gi det som gave til de jeg vet elsker mine julekaker.
 
Status Sara:

Vi skal feire jul hjemme. To voksne og tre barn og sannsynligvis ingen gjester julaften.
Vi skal ha gjester til bursdag og middag første juledag. Minstemor blir 7 år. Mine foreldre og min bror med familie til middag. Trolig ikke så mange andre tilg bursdag heller.


Huset trenger en real opprydding og grundig vask. Det skal byttes 6 vindu nå i november og vi må ha nytt juletre for det knakk jeg i fjor.

Det var hovedtrekkene. Jeg har vel en lang to-do liste i planleggingstråden min, men tenkte at her kan vi dele dagens eller ukens plan (eller hele for den del) , og oppdatere hvordan det går :)

Førsteprioritet for meg er å bli kvitt korona, som jeg fikk i helgen.

Dernest er planen sånn i nærmeste fremtid å bestille skolefoto av jentene.
Rydde av spisebordet (inkl den meteren vi ikke spiser på, som bygger seg opp med alt mulig. Den delen vi spiser på er jo jevnlig ryddet av.) og bytte duken.

Flere planer kommer, men skynder meg litt langsomt siden jeg er dønn sliten av denne koronaen
Status:

Jeg er kvitt Korona, men ikke hosten
5 av 6 vindu er byttet, og vi håper det halvferdige arbeidet er årsaken til vannlekkasjen i natt...
Huset trenger fortsatt en real opprydding.

skolefoto av jentene er bestilt, og den siste meteren av borde er både ryddet og rotet seg til igjen, såden står fortsatt på lista, gitt.

Plan for helgen inkluderer da altså hele spisestua og kjøkkenet, tenker jeg. Men vi skal visst være borte mye av søndag, de er farsdag, jeg må handle til nevnte farsdag, og bake, og. Ja. Vel, desto større grunn til å ta kjøkken og spisestua, som er rommene spom blir brukt til nevnte bakiong mm. Eldstemann bør visst bake boller også. Pga praktisk prøve i bollebaking neste uke i mataging.
 
Har fått i hus de fleste kalenderkappene og begynt å legge en plan. Det er litt avhengig av hvor mange dager det blir av legopakkene, og jeg mangler litt småplukk, og må vite om eldste får av strengen før jul så han kan få en pakke tyggis, men den timen er 1.12 (da vi får vite mer om veien videre altså) så det må bli triksing til i ettertid.

Siste meteren på spisebordet ble derved ryddet av IGJEN, og rotet til igjen forsåvidt, for kalenderpakker over hele spisebordet som nå er samlet i enden under et pledd. Skal fortsette i kveld og håper å bli så ferdig som jeg blir (før triksing og miksing underveis i desembe) i morgen kveld. Gitt at mannen får tid til å ta de legopakkene, for det er litt det det står på nå.

Energinivået vårt har ikke vært på plass igjen så det har vært mye sovning på sofaen, men vi prøver igjen denne uka her også. Jeg er bortreist men dager med jobb, men vi må prøve å få tatt et tak i huset denne uka likevel.

Alle vinduene er byttet, så neste punkt nå er utforinger og lister, sånn at vi får vinduskarmer vi kan pynte til jul :)
 
Gjør ting veldig enkelt i år. Med klistremerke av en baby som i teorien er relativt nyfødt så blir det som det blir :)

• Begynner pynte (typ alt fra julestjerne til treet) til helgen og utover starten av november
• Tenker få samboer og frøkna til å henge opp julelys ute idag eller imorgen
• Mangler finne gave til min pappa og frøkna, ellers må jeg bare en tur på Vinmonopolet + ordne noen kort, litt mer gavepapir
• Kalenderen til frøkna tenkte jeg ordne sånn delvis ferdig starten av neste uke og siste rest om et par uker
• Finne en dag for å lage pepperkaker med frøkna, må i år lage deig selv pga kostholdet mitt (ammer lillebror med mpa)
• Kjøpt noen julekaker, ellers lager jeg litt her og der mens frøkna er i barnehagen da lillebror henger mye på meg i selen (plan: melkefrie gule bomber eller langpanne, melkefrie Sarah bernard, melkefri karameller)

Vi spiser lunsj hos mamma på julaften og tar en rolig kveld hjemme med biff på kvelden, så tenker ikke på handling til full julemiddag.
 
Med klistremerkerbaby er det fint å legge lista lavt.

Vi baker alle julekaker laktosefri, og jeg skal også ordne laktosefri karameller og sjokoladetøfler/annet sjokoladegodt.
Kjøttet til å lage sylte til jul ligger i kjøleskapet, så det må jeg få prioritert en dag ganske snart.
 
Fritt frem å etterspørre om jeg faktisk har gjennomført minst to av følgende i kveld:
1)Kalendergavepakking
2)Vaske minst to maskiner med klær - rødt og ull
3)tømme badekaret for hva enn det inneholder (det er ca kant i kant med toppen. Med klær og annet)
3)Lage sylte til jul
 
Fritt frem å etterspørre om jeg faktisk har gjennomført minst to av følgende i kveld:
1)Kalendergavepakking
2)Vaske minst to maskiner med klær - rødt og ull
3)tømme badekaret for hva enn det inneholder (det er ca kant i kant med toppen. Med klær og annet)
3)Lage sylte til jul
Fasit for kvelden ble
Kalendegaver, fått på plass nesten alle! Bare noen få som står igjen, samt trolig litt ombytting når jeg får vite når kink med søskenbarna og mine foreldre blir, utfra når det passer for dem, og når svigermor kommer hit. Om det blir tyggis eller lakris på eldste avhenger av om han får av strengen før jul, også gjenstår det å pakke noen småting til jentene, men meget godt i rute.

Det ble bare en maskin med klesvask desverre. Og badekar og julesylte ble det ikke.


Ny sjanse i morgen, da blir det sylte dersom mannen tar ansvar for salting og pressing (for jeg drar bort et par dager) eller tømming av badekaret. Og et par maskiner med klesvask.
 
Jeg skal:
Handle ferdig julegavene (må få satt opp en liste snart)
Pakke kalenderpakkene (mamma stiller med halve gavene, hun ønsker det)
Lage krumkaker
Lage kakemenn
Lage karameller
Ta en julevask
Pynte til jul

Hmm, noe jeg har glemt?
 
Julegaver:
Mamma (halvferdig)
Broren min (ferdig)
Ungene (skal kjøpe fra oss og fra pappa, han hadde laget en konvolutt med penger til julegave før han døde)
Nevø
Nevø
Niese
Bestevenninnen min
Stemor (samboer til pappa, en liten oppmerksomhet)

Hmm, var veldig få på lista mi.
 
Har oppdatert to-do listen min her: https://forum.babyverden.no/threads/sara-planlegger-julen-2022.2033609/

Det er den store oversikten frem mot jul, her i denne tråden skriver jeg heller hva jeg har tenkt å gjøre i dag, så får dere ta meg på det når jeg ikke gjennomfører...

I dag er det altså å pakke til jobbreise (drar grytidlig i morgen) og ellers innsats på badet som er planlagt. Samt klesvask
 
Skal lage krumkaker, ellers blir det nok ikkr så mye annet laget. Eller jo kengubsrnet og kjæresten skal lage pepperkaker sammen med mini❤️
 
Ellers slapp jeg unna 5 gaver siden vi kollegaene ble enige om å gå ut å spise i steden. :)

Så da mangler jeg faktisk kun to gaver, i tillegg skal mannen kjøpe de 6 siste kalendergaver til kengubsrnet, huset må virkelig få en skikkelig rydd, vask og rengjøring
 
Ellers slapp jeg unna 5 gaver siden vi kollegaene ble enige om å gå ut å spise i steden. :)

Så da mangler jeg faktisk kun to gaver, i tillegg skal mannen kjøpe de 6 siste kalendergaver til kengubsrnet, huset må virkelig få en skikkelig rydd, vask og rengjøring
Koselig med en sosial greie enn å vri hodet for å finne på noe til kollegaer da :happy:
 
Back
Topp