Felles økonomi

Majah.

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
Novemberbarna 2021
Vet ikke om det passet seg her på forumet, men er jo familie relatert så håper det går fint og spørre om tips her!

Dere her som får barn nå sammen med en partner, hvordan gjør dere det økonomisk?
Felles økonomi?
Hvordan deler dere kontoer?
Fordeler forbruk til fellesbarn/bonusbarn?
Går alt inn på en konto? Jeg synes det virker lite oversiklig ut..

Vi venter 2 barnet sammen, også har han to barn fra før!
Han betaler det meste, hus og alt, også bruker vi kortene på tvers. Men nå ska vi endelig kjøpe nytt hus, sammen!

Han tjener en del mer enn meg, har to barn ekstra som er her 50%.
Han er veldig enkel og planlegge med, og med på det meste! Men vil bidra det jeg kan!
Så derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd, meninger, tips og løsninger dere har som dere vil dele!?

Håper det ikke ble for langt og rotete innlegg!
På forhånd takk:D:D
 
Her blei det heilt naturlig for oss å ha felles konto og dele alt når vi fikk første barn. Ein familie, ein økonomi. Alt deles ut etter behov, heilt uavhengig av kven som tjente det inn :) hadde mannen f.eks hatt barn fra før hadde barnet likevell blitt ein del av vår familie og vår økonomi.

Me snakka om korleis det var best å løyse det, og fant ut at siden eg er den som er flinkest med økonomi, og den som har mest styring i heimen mtp innkjøp osv, så har eg hovedbolkene av kontoer, og styrer alt (altså alle sparekontoer og diversekontoer som ferie, buffer, barn osv har ikkje mannen delt tilgang til ein gong). Mannen er veldig glad for å slippe, og har ingen behov i det heile å ha "sine" penger sjølv om han uten tvil heile veien har vært den som tjener mest, han har ein egen brukskonto som det alltid er penger på, som han kan bruke slik han vil, men eg styrer likevell kontoen. Nå er me jo gift også, om det har noko å sei, men alle lån er i begge sine navn og me er medeigere i alt me driver og eiger begge to :)

Me får lønna vår inn på egne kontoer, men har kun ein konto alle regninger går ut ifrå. Når lønna kjem fordeler eg ut på ulike kontoer, og siden alle regninger osv går ut frå ein er det enkelt å følge med på kor mykje som trengs på forfall. Er faktisk veldig oversiktelig, men det tok meg litt tid å få til gode løsninger då inntektene våre har variert ein del.

Eg kjenner flest familier som har det slik, berre oftes at mannen har økonomistyringa. Viktig med full tillit i ein slik ordning :)
 
Last edited:
Vi har på en måte felles økonomi, men samtidig ikke.

Jeg tjener litt mer enn han, men ikke så veldig mye at vi har hengt oss opp i det. Begge får lønningene inn på hver vår konto, også setter vi over en sum vi har blitt enige om til felleskonto. Dette dekker huslån, strøm, tv, forsikringer osv. Pluss bittelitt til buffer om en uforutsett kostnad skulle komme. Begge har tilgang til felleskontoen i nettbanken vår.

Det er bare jeg som har lappen og bil, så jeg betaler forsikring, drivstoff og bompenger på den. Dekkhotell og service hjelper han av og til med. Vi betaler våre egne telefonregninger og har delt opp slik at det er ca likt i forhold til pris på streamingtjenester (Netflix, Sumo osv).

Mat og husholdningsartikler kjøper vi ca hver vår gang, men har ikke noen spesiell oversikt over det.

Funker fint for oss per nå, men vi får se hvordan det blir vår lillegutt kommer. Vi er ikke gift (enda) og dette er vårt første barn.
 
Jeg og samboer deler alle felles utgifter til hus, lån, strøm, mat, osv 50/50. Vi eier begge to 50% av huset. Vi har valgt å ha en felles konto som begge disponerer som vi begge to setter inn et likt beløp på hver måned. Alle kjøp gjør vi med kort som går fra felles konto.

Egen sparing i aksjer, IPS og sånt gjør vi hver for oss. Han tjener dobbelt av det jeg gjør, men jeg føler at det er mest rettferdig at vi deler utgifter likt siden vi har lik eierandel.
 
Vi har hatt fullstendig fellesøkonomi siden vi fikk første barnet for 8 år siden. Vi giftet oss etter barn nr.2 (venter nr.6 nå). Dvs begges lønninger, leieinntekt, barnetrygd etc går inn til samme felles konto, der vi fordeler pengene til regningskonto, sparekonto og matkonto (som begge har kort til). Altså så felles som det kan få blitt:) Jeg tenker at det viktigste er at man kan prate om økonomi sammen å finne en løsning som funker for begge parter- uansett om man er gift eller ikke. Det finnes jo ikke én løsning som funker for alle:rolleyes:
 
Her blei det heilt naturlig for oss å ha felles konto og dele alt når vi fikk første barn. Ein familie, ein økonomi. Alt deles ut etter behov, heilt uavhengig av kven som tjente det inn :) hadde mannen f.eks hatt barn fra før hadde barnet likevell blitt ein del av vår familie og vår økonomi.

Me snakka om korleis det var best å løyse det, og fant ut at siden eg er den som er flinkest med økonomi, og den som har mest styring i heimen mtp innkjøp osv, så har eg hovedbolkene av kontoer, og styrer alt (altså alle sparekontoer og diversekontoer som ferie, buffer, barn osv har ikkje mannen delt tilgang til ein gong). Mannen er veldig glad for å slippe, og har ingen behov i det heile å ha "sine" penger sjølv om han uten tvil heile veien har vært den som tjener mest, han har ein egen brukskonto som det alltid er penger på, som han kan bruke slik han vil, men eg styrer likevell kontoen. Nå er me jo gift også, om det har noko å sei, men alle lån er i begge sine navn og me er medeigere i alt me driver og eiger begge to :)

Me får lønna vår inn på egne kontoer, men har kun ein konto alle regninger går ut ifrå. Når lønna kjem fordeler eg ut på ulike kontoer, og siden alle regninger osv går ut frå ein er det enkelt å følge med på kor mykje som trengs på forfall. Er faktisk veldig oversiktelig, men det tok meg litt tid å få til gode løsninger då inntektene våre har variert ein del.

Eg kjenner flest familier som har det slik, berre oftes at mannen har økonomistyringa. Viktig med full tillit i ein slik ordning :)
Vi gjør det også akkurat sånn her :) Og har og i tider tidligere når vi var mye yngre hatt variabel inntekt, husker en gang tidlig i forholdet vårt når vi akkurat var flytta sammen og jeg var fattig blakk stundent en måned og mannen hadde cash.
Da sa han at nå bor vi sammen og heretter deler vi alt, for jeg kan ikke sitte her og se på at du er blakk denne måneden også skal jeg kose meg meg shopping, god mat o.s.v :)
Så en helt felles økonomi har alltid føltes veldig greit og behagelig :)
 
Vi gjør det også akkurat sånn her :) Og har og i tider tidligere når vi var mye yngre hatt variabel inntekt, husker en gang tidlig i forholdet vårt når vi akkurat var flytta sammen og jeg var fattig blakk stundent en måned og mannen hadde cash.
Da sa han at nå bor vi sammen og heretter deler vi alt, for jeg kan ikke sitte her og se på at du er blakk denne måneden også skal jeg kose meg meg shopping, god mat o.s.v :)
Så en helt felles økonomi har alltid føltes veldig greit og behagelig :)

Ja er akkurat slik eg føler det skal være :) god mann du har funnet deg ;)
 
Vi har også felles økonomi på det meste. Vi tjener ulikt. Mannen tjener mer enn meg. Vi har valgt å gjøre det slik at begge har 2000 igjen på sin egen konto hver måned. Resten setter vi inn på felles konto. De 2000 bruker vi som vi vil.
På den måten sitter liksom ikke den ene igjen med mye mer enn den andre.

Alt av mat og dagligvarer og slikt går av felleskontoen og regninger blir også trukket av felles. I tillegg har vi faste trekk til ulike sparekontoer vi har sammen.
 
Vi deler alt av faste utgifter + mat likt. Og vi sparer også samme sum til felles konto hver mnd. Har vært ganske gode på månedlig sparing, men nå når vi får barn vil nok utgiftene gå opp.

Noen som vet sånn ca hva man burde regne at man bruker i mnd på klær/utstyr osv til små barn? Tenker ikke da på alle engangskjøp før baby kommer, men løpende utgifter liksom? F.eks første året? Etter bhg.start tenker jeg at summen går enda litt opp.
 
Vi deler alt av faste utgifter + mat likt. Og vi sparer også samme sum til felles konto hver mnd. Har vært ganske gode på månedlig sparing, men nå når vi får barn vil nok utgiftene gå opp.

Noen som vet sånn ca hva man burde regne at man bruker i mnd på klær/utstyr osv til små barn? Tenker ikke da på alle engangskjøp før baby kommer, men løpende utgifter liksom? F.eks første året? Etter bhg.start tenker jeg at summen går enda litt opp.
Det er så veldig individuelt, for man kan jo velge å kjøpe det meste brukt på Finn feks, man kan kjøpe på salg i billigkjedene, eller kjøpe dyrere merker:rolleyes: Så jeg tenker at det kan koste så lite og så mye som man selv har råd til eller ønsker egentlig? Vi har en blanding av billig/dyrt/arvet til våre barn, og det passer oss fint:) Kjøper ofte ull og fleece på salg, yttertøy og innetøy kjøper vi nytt eller barna mine arver av hverandre nedover i rekken:) Sko kjøpes nytt. Barneutsyr har vi også kjøpt noe nytt og noe brukt på finn:) Kanskje lurt å skrive en liste over hva man ønsker å kjøpe, og finne ut om det er noe man ønsker å kjøpe nytt og evt andre ting man kan se etter brukt?
 
Det er så veldig individuelt, for man kan jo velge å kjøpe det meste brukt på Finn feks, man kan kjøpe på salg i billigkjedene, eller kjøpe dyrere merker:rolleyes: Så jeg tenker at det kan koste så lite og så mye som man selv har råd til eller ønsker egentlig? Vi har en blanding av billig/dyrt/arvet til våre barn, og det passer oss fint:) Kjøper ofte ull og fleece på salg, yttertøy og innetøy kjøper vi nytt eller barna mine arver av hverandre nedover i rekken:) Sko kjøpes nytt. Barneutsyr har vi også kjøpt noe nytt og noe brukt på finn:) Kanskje lurt å skrive en liste over hva man ønsker å kjøpe, og finne ut om det er noe man ønsker å kjøpe nytt og evt andre ting man kan se etter brukt?
Har mulighet til å arve endel fra kusine som også er "vinterbarn", så mye er nok i rett str for alderen. Er veldig for å kjøpe brukt også, så lenge det er pent og helt.
Tenkte bare om det var en sum man regner som gjennomsnittlig det man trenger for barna i mnd, som f.eks gjennomsnittlig matbudsjett for en familie på 4 f.eks. Ja, jeg liker budsjetter ;-)
 
Vi deler alt av faste utgifter + mat likt. Og vi sparer også samme sum til felles konto hver mnd. Har vært ganske gode på månedlig sparing, men nå når vi får barn vil nok utgiftene gå opp.

Noen som vet sånn ca hva man burde regne at man bruker i mnd på klær/utstyr osv til små barn? Tenker ikke da på alle engangskjøp før baby kommer, men løpende utgifter liksom? F.eks første året? Etter bhg.start tenker jeg at summen går enda litt opp.
Sniker.

Min erfaring er at baby koster svært lite det første året. Trenger ikke spesielt mye variert av klær, i tillegg til at man får mye i gave.
Etter 1 koster de myyyye mer. Sko og sesongklær er kjempedyrt, og må byttes ofte. Noen barn går gjennom 2-3-4 skostr på bare ett år, og i bhg må de jo ha gode sko - og flere typer sko.
 
Har mulighet til å arve endel fra kusine som også er "vinterbarn", så mye er nok i rett str for alderen. Er veldig for å kjøpe brukt også, så lenge det er pent og helt.
Tenkte bare om det var en sum man regner som gjennomsnittlig det man trenger for barna i mnd, som f.eks gjennomsnittlig matbudsjett for en familie på 4 f.eks. Ja, jeg liker budsjetter ;-)

Du kan sjekke sifo sitt referansebudsjett? Det er dette som legges til grunn for banker når de håndterer lånesøknader til boliglån feks (sjekker belåningsevne). :) Der legger du inn antall barn, alder, husholdningskostnader etc, og får et omtrentlig budsjett. Man kan som sagt bruke mye mindre eller mer, men det er en indikator i det minste:joyful:
 
Her er det bare sånn at han betaler det meste av regninger, mens jeg står for alt barna trenger, forsikringer til barna og mathandel, samt om det skjer noe. Vi har rett og slett ikke gjort noe spesielt ut av det. Det er våre penger, ikke mine og dine, så vi bruker de pengene som er.
 
Back
Topp