Feirer dere advent?

LittleMonkii

Forumet er livet
Kom til å tenke på at advent er en kristen tradisjon/årstid og lurer derfor på om dere som feirer jul også tenner et nytt lys hver nye søndag i advent?

Vi kommer ikke til å gjøre det. Vi feirer heller ikke jul fordi vi tror at Jesus ble født på julaften.. Men det er det vel kanskje ikke så mange som heller tror? 

Hvorfor feirer noen 24. og andre 25.?

Hentet fra wikipedia:

Var Jesus født den 25. desember?

1. Omstendighetene omkring Jesu fødsel i Betlehem viser at han ikke kan ha blitt født om vinteren. Den kalde regntiden begynner i Palestina i slutten av oktober og varer i flere måneder. I Betlehem, og også i Jerusalem, som ligger i nærheten, er det ofte frost om natten i desember. Og hvor kaldt kan det bli? Vi leser om Jojakim, som var konge i Juda: «Kongen oppholdt seg i vinterhuset, for det var i den niende måneden [kislev, som tilsvarer november/desember], og ilden brant i fyrfatet foran ham.» (Jer. 36:22) Han trengte denne ilden for å holde seg varm. Og vi leser at da Esra samlet folket ute i det fri i Jerusalem etter fangenskapet den samme vintermåneden, «skalv de bl.a fordi det regnet». (Esra 10:7, 9, 13) Det er interessant å merke seg at den neste måneden, tebet (desember/januar), var den måneden i året som hadde de laveste temperaturer, og til sine tider falt det snø i høyereliggende strøk.

2. Keiser Augustus gav befaling om at folket skulle innskrives i manntall, og dette kom til å falle sammen med tiden for Jesu fødsel. Men er det rimelig å tro at den romerske keiser unødig ville ha provosert sine jødiske undersåtter, som ofte hadde lagt en opprørsk holdning for dagen, ved å gi dem befaling om å dra til sine hjemsteder for å la seg innskrive i manntall i den regnfulle, kalde vintermåneden desember, da det ville være spesielt vanskelig å foreta en reise? Neppe.

3. Hyrdene «var ute og holdt nattevakt» over hjordene sine da Jesus ble født. (Luk. 2:8—14) Men regntiden hadde allerede begynt i høstmåneden bul (oktober/november). (5. Mos. 11:?14) I den senere halvdel av oktober, da måneden bul begynte, ville dyrene ha blitt tatt inn om natten. Det at hyrdene var ute på marken den natten da Jesus ble født, harmonerer således også med de andre kjensgjerninger som tyder på at Jesus ble født tidlig i høstmåneden etanim (september/oktober).

Feirer ALT som har med jul å gjøre. For vår del handler det nok ikke så mye om Jesus, men om tradisjoner. Dette er årets store høydepunkt, særlig for de små. Jeg hadde ikke gitt opp julen for noe som helst i hele verden... Det er viktig for oss. 

ja vi tenner lys søndagene og koser oss i adventstiden, jeg elsker jul og jeg elsker advennt med alle forberedelsene til jul, masse lys og kos:)

Labambie skrev:
Feirer ALT som har med jul å gjøre. For vår del handler det nok ikke så mye om Jesus, men om tradisjoner. Dette er årets store høydepunkt, særlig for de små. Jeg hadde ikke gitt opp julen for noe som helst i hele verden... Det er viktig for oss. 

Samme her!

Vi har adventslys, lilla duker og adventskalender! :-) (adventskalender=julekalender, det er en nedtelling til jul alt sammen)

Labambie skrev:

Sign, sånn er det her også. ;-)

Labambie skrev:

Signerer!

Labambie skrev:

Labambie skrev:

Signemoticon

Labambie skrev:

Veldig enig..

Er ikke kristen, men feirer for det. Ser på jul som en lysfest under mørketiden, spesielt her i Norge trenger man noe å se frem til under de tunge vintermånedene. I gamle gamle dager feiret de jo Yule 21.desember for da vender sola tilbake :)

Ja, på en måte, for å skape en god stemning i huset :)

Labambie skrev:

her og
og for oss så tenner vi lysene for at vi nærmer oss en lysere tid fremover jo nærmere jul og år skifte vi kommer

Vi tenner lys hver søndag i advent og feirer jul "som vanlig", men jeg er ikke medlem av statskirken så er familie-tradisjoner det handler om for min del :) Å tenne lys er koselig, vi venter jo på julaften som er den koseligste dagen i året synes jeg!
Orntlig familietid som man ikke får ellers i året.

Hvorfor det er usikkerhet om når Jesus ble født (når julaften er) er pga. at feiringen av hans fødsel ikke startet før 2-300 år etter han hadde levd dermed ble det vanskelig å tidfeste, så kirken har nok en gang stjålet en høytid fra gammelt av å gjort det til sin egen, sånn som naturfagslæreren min forklarte det i allefall (jeg går førskolelærerutdanning). Den ble vel nevnt her; vintersolverv som er rundt 21-22 desember. Hvor sant dette er vet jeg ikke, men en teori/forklaring i allefall :)

Back
Topp