Feire i skuletida

Nja, tallet var kanskje litt lavt, men 10 dager ganger med 7 skoleår på barneskolen er 70 dager og på den tiden bør man jo komme ganske langt om man gidder å prøve litt. Så kommer jo også tiden på ungdomsskolen og videregående, men det er jo et faktum at virkelig viktige tingene læres på barneskolen.

Men som sagt, jeg sier det jeg gjør utfra hvordan jeg er selv (lærer fort) og hvilke erfaringer jeg gjorde meg i de klassene jeg har gått i. Ingen av de klassene jeg har gått i har blant annet vært særlig godt tilrettelagt for noe læringsutbytte i det hele tatt. Stort sett gikk minst halvparten av timene bort på fjas, bråk og vandring i klasserommet. Jeg lærte det jeg burde allikevel, men tviler på at alle de andre gjorde det.

Å fordele 70 dager på 7 år vil jo ta knekken på den kontinuiteten mange trenger. Hadde førsteklassinger i fjor og det å "holde tråden" var for flere i de klassene alfa og omega for å f.eks lære seg å lese i løpet av førsteklasse.
Og å forvente at en 1. klassing kan hoppe opp til 7.kl pensum etter 60 dager er ganske søkt uansett hvor mye barna "gidder" (med utgangspunkt i våre 2. klassinger ). (Jeg skjønner det ikke er det du foreslår, men hvordan skal man heller gjøre det? 10-20 skoledager og 355-345 fri?)

Å fordele 70 dager på 7 år vil jo ta knekken på den kontinuiteten mange trenger. Hadde førsteklassinger i fjor og det å "holde tråden" var for flere i de klassene alfa og omega for å f.eks lære seg å lese i løpet av førsteklasse.
Og å forvente at en 1. klassing kan hoppe opp til 7.kl pensum etter 60 dager er ganske søkt uansett hvor mye barna "gidder" (med utgangspunkt i våre 2. klassinger ). (Jeg skjønner det ikke er det du foreslår, men hvordan skal man heller gjøre det? 10-20 skoledager og 355-345 fri?)
Jeg foreslår ingen endringer overhodet jeg. Det er helt fint som det er, jeg skjønner jo at det må være som det er blant annet utfra alderstilpassningnog for ikke å snakke om den sosiale biten:) Jeg bare gir ett visst bilde av at fem dager til eller fra ikke kan være en stor krise. Det eneste er jo at det bør være mer fokus på at alle lærer seg det virkelig viktige og på hvilken måter man kan gjøre dette på. Det funker jo tydeligvis ikke så godt slik det er i dag har jeg skjønt utfra nyhetene.

Last edited:
Jeg foreslår ingen endringer overhodet jeg. Det er helt fint som det er, jeg skjønner jo at det må være som det er blant annet utfra alderstilpassningnog for ikke å snakke om den sosiale biten:) Jeg bare gir ett visst bilde av at fem dager til eller fra ikke kan være en stor krise. Det eneste er jo at det bør være mer fokus på at alle lærer seg det virkelig viktige og på hvilken måter man kan gjøre dette på. Det funker jo tydeligvis ikke så godt slik det er i dag har jeg skjønt utfra nyhetene.

For noen barn er fem dager mer en for andre. Både faglig og sosialt.

Det siste du skriver der er jeg veldig enig med deg i, og måter å løse det på er f.eks større tetthet av voksne med annen fagbakgrunn i skolen , slik at lærere får fokusert mer på individuell tilpasning av undervisning der det trengs.
Det er en av grunnene til at vi er kritiske til den lokale bsrne-og ungdomsskolen her, fordi det fokuset synes å være ikke-eksisterende, og vi velger derfor å ikke sende barna våre til skolen de ut fra skolekrets tilhører, men til privatskole i samme krets.

For noen barn er fem dager mer en for andre. Både faglig og sosialt.

Det siste du skriver der er jeg veldig enig med deg i, og måter å løse det på er f.eks større tetthet av voksne med annen fagbakgrunn i skolen , slik at lærere får fokusert mer på individuell tilpasning av undervisning der det trengs.
Det er en av grunnene til at vi er kritiske til den lokale bsrne-og ungdomsskolen her, fordi det fokuset synes å være ikke-eksisterende, og vi velger derfor å ikke sende barna våre til skolen de ut fra skolekrets tilhører, men til privatskole i samme krets.

Jeg har alltid gått på privatskole. Takket være det har jeg kunnet satse på idrett, og ha distanseundervisning når jeg har vært på samlinger, mesterskap osv. Dessuten er det som regel dekning på skolen av voksne og bedre oppfølging. Jeg er veldig glad for at vi har mulighet til å velge private skoler også!

Men av de 175 fridagene, hvor mange lørdag/søndager er det? Går ikke an å reise på ferie d, hvertfall ikke uten at det bli himla stress ;)
Hva med sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie? Har vi ikke nok ferie?

Hva med sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie? Har vi ikke nok ferie?
Unga har det hvertfall:) Jeg har 3 uker ferie om sommeren og en ekstra uke og noen dager jeg kan ta ut når det passer jobben. Men jule og påskeferie kan jeg bare glemme hvertfall, det får vi ikke.

Joda nok ferie, men det jeg ser for meg for vår del, som ikke er så glad i charterferie til syden sammen med alle andre nordmenn.. At vi legger ei uke til ifbm ferier, enten uka før eller etter høst/vinter/påske ferie slik at vi kan reise litt lengre enn syden:) men for all del, jeg mener ikke at ungene skal tas ut av skolen hvert år utenom ferier, men ser ikke på det som et problem om barna får gjort unna skolearbeidet og møter tilbake på skolen like forberedt som de andre barna. Men det skal være unntak, ikke en selvfølge hvert år.

Jeg tenker at barneskolen er vel så viktig som u.skolen. Det er på barneskolen man lærer det grunnleggende man skal bygge på videre. Jeg tenker også på hva man lærer barnet, jeg syns ikke det er greit å skulke en uke fordi man vil ha litt sol. Jeg overlevde faktisk selv om jeg ikke var på sydenferie før jeg var 16 år, betalt selv, i vinterferien. At ungene klarer seg uten en uke undervisning er greit nok, men jeg syns man sender feil signaler..

For meg handler det ikke om hvor mye man lærer eller ikke lærer på de 5 dagene. Det handler mer om nødvendigheten av å dra til syden midt i skoleåret.

Joda nok ferie, men det jeg ser for meg for vår del, som ikke er så glad i charterferie til syden sammen med alle andre nordmenn.. At vi legger ei uke til ifbm ferier, enten uka før eller etter høst/vinter/påske ferie slik at vi kan reise litt lengre enn syden:) men for all del, jeg mener ikke at ungene skal tas ut av skolen hvert år utenom ferier, men ser ikke på det som et problem om barna får gjort unna skolearbeidet og møter tilbake på skolen like forberedt som de andre barna. Men det skal være unntak, ikke en selvfølge hvert år.

Det er jo bare å unngå de verste turiststedene hvis du er lei av nordmenn :-)

Back
Topp