Nja, tallet var kanskje litt lavt, men 10 dager ganger med 7 skoleår på barneskolen er 70 dager og på den tiden bør man jo komme ganske langt om man gidder å prøve litt. Så kommer jo også tiden på ungdomsskolen og videregående, men det er jo et faktum at virkelig viktige tingene læres på barneskolen.
Men som sagt, jeg sier det jeg gjør utfra hvordan jeg er selv (lærer fort) og hvilke erfaringer jeg gjorde meg i de klassene jeg har gått i. Ingen av de klassene jeg har gått i har blant annet vært særlig godt tilrettelagt for noe læringsutbytte i det hele tatt. Stort sett gikk minst halvparten av timene bort på fjas, bråk og vandring i klasserommet. Jeg lærte det jeg burde allikevel, men tviler på at alle de andre gjorde det.
Å fordele 70 dager på 7 år vil jo ta knekken på den kontinuiteten mange trenger. Hadde førsteklassinger i fjor og det å "holde tråden" var for flere i de klassene alfa og omega for å f.eks lære seg å lese i løpet av førsteklasse.
Og å forvente at en 1. klassing kan hoppe opp til 7.kl pensum etter 60 dager er ganske søkt uansett hvor mye barna "gidder" (med utgangspunkt i våre 2. klassinger ). (Jeg skjønner det ikke er det du foreslår, men hvordan skal man heller gjøre det? 10-20 skoledager og 355-345 fri?)