Feil ved utbetalinger fra nav

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Det har visst vært en feil i skattetrekksmeldingen i år, som gjør at det nav utbetaler har veldig høy skatt, veit ikke om dette gjelder alle eller bare de med tabellkort, men ville bare tipse om å gå inn på altinn å sjekke før nav evt begynner å utbetale foreldrepenger :)
Skattekortet ga normal trekk fra arbeidsgiver men over dobelt så mye fra nav hos meg [emoji85]

Måten jeg fikk endra på var å bestille nytt skattekort og hake av for prosenttrekk :)

Hvor finner jeg dette? Er på altinn men ser ikke noe ang nav der...

Hvor finner jeg dette? Er på altinn men ser ikke noe ang nav der...
Du ser skattekortet ditt. Der står det mer detaljert i år, om hva arb.giver skal trekke og hva nav skal trekke og bi-inntekter o.l.

b27cbee722c7c8ac0fdd0738e0dde3f7.jpg

Last edited:
Det er ikke en feil, men sånn det alltid er. Nav vil være på lik linje med Bi-arbeidsgiver. De går ikke utifra at Nav blir hoved inntekt når man er i permisjon dessverre. Så da må man endre skatteprosent bare.

Oi :nailbiting: bra du sier i fra. Jeg gikk inn å skjekka. Her er mitt D480678C-739C-43E2-9EC6-588C608D23AF.jpegSkal det se slik ut? 35%? Eller er det mye? Er ikke så god på skatt og slikt

Det er ikke en feil, men sånn det alltid er. Nav vil være på lik linje med Bi-arbeidsgiver. De går ikke utifra at Nav blir hoved inntekt når man er i permisjon dessverre. Så da må man endre skatteprosent bare.
Jeg fant en nyhetssak på at det var en feil, og at de som var trukket for mye kunne få etterbetalt. Uansett da, så blir det jo ikke riktig ift at det er like høy trekkprosent på sykepenger o.l. som bi-inntekter.

I allefall ikke når foreldrepengene blir hovedinnkomsten :)

Ser på skattekortet, men står ikke noe fra nav der.
Rart. Ser ikke skattekortet ditt ut som det jeg la ut,
Oi :nailbiting: bra du sier i fra. Jeg gikk inn å skjekka. Her er mitt Vis vedlegget 241468Skal det se slik ut? 35%? Eller er det mye? Er ikke så god på skatt og slikt
Det er samme trekk som bi-inntekter (en ekstra høy prosent for å sikre at man ikke trekker for lite). Når nav blir eneste inntekt i permisjonen vil jo de pengene få 35% som trekkprosent. Endre skattekortet til prosenttrekk så endrer også nav-trekket sitt :)

Jeg fant en nyhetssak på at det var en feil, og at de som var trukket for mye kunne få etterbetalt. Uansett da, så blir det jo ikke riktig ift at det er like høy trekkprosent på sykepenger o.l. som bi-inntekter.

I allefall ikke når foreldrepengene blir hovedinnkomsten :)

Rart. Ser ikke skattekortet ditt ut som det jeg la ut,

Det er samme trekk som bi-inntekter (en ekstra høy prosent for å sikre at man ikke trekker for lite). Når nav blir eneste inntekt i permisjonen vil jo de pengene få 35% som trekkprosent. Endre skattekortet til prosenttrekk så endrer også nav-trekket sitt :)

Okei, om jeg gjør det må jeg velge hvilken prosent jeg vil ha som trekk :)?Hva er isåfall normalt å ha? Jeg er så vant tolv tabellkorrt at jeg ikke har tenkt over prosenten jeg blir trekt. Må man vente med å endre til permisjon starter ?

Okei, om jeg gjør det må jeg velge hvilken prosent jeg vil ha som trekk :)?Hva er isåfall normalt å ha? Jeg er så vant tolv tabellkorrt at jeg ikke har tenkt over prosenten jeg blir trekt. Må man vente med å endre til permisjon starter ?
Du bare går inn på meldingen fra skatteetaten om at du har fått nytt skattekort, i samme melding står det at " du kan enkelt endre skattekortet her" klikker på den setningen og alle opplysninger de har vil stå der. Eneste du skriver inne er hvor mye du har fått utbetalt i lønn hittil i år og hvor mye du har trukket i skatt. Deretter skroller du deg til der du kan hake av for at du trenger prosenttrekk og der vil du også finne et felt hvor det står hvor mye du trekkes av arbeidsgiver og hvor mye du vil trekkes fra nav :)

Nav regner ut prosenten du må trekke utifra hva du forventer som inntekt og hva du har av fratrekk. Så hva som er normalt kommer an på hvor høy lønna er.
Har selv hatt både tabell og prosent og kan ikke si noe om preferanser egentlig [emoji14] synes det er hipp som happ.

Jeg forstår ikke helt. Hos meg er det også 35 i trekk. Er det for mye? Jeg finner ikke noen plass jeg kan endre dette til tabell. Og på skatteetaten står det at man bør be om prosentkort...
aldri vært så forvirra

Oj, dette var også et peoblem å ha! Er ikke 35% ganske vanlig?
Vil nav ordne sed selv dersom man ikke gidder å stresse? Da blir set på en måte som sparing....

Jeg har ca 300.000 i året og fikk 25%, endret fra tabell. Sjeldent jeg havner på baksmell grunnet 5000.- i fratrekk på BSU, men greit å gå i 0.- ;)

Jeg forstår ikke helt. Hos meg er det også 35 i trekk. Er det for mye? Jeg finner ikke noen plass jeg kan endre dette til tabell. Og på skatteetaten står det at man bør be om prosentkort...
aldri vært så forvirra

Det må du finne ut av selv om 35% er for mye for din lønn og dine fratrekk. Du skal endre fra tabell, ikke til.
Oj, dette var også et peoblem å ha! Er ikke 35% ganske vanlig?
Vil nav ordne sed selv dersom man ikke gidder å stresse? Da blir set på en måte som sparing....
Det kommer an på hvor mye du tjener selvsagt, men 35% hos meg har alltid vær mye, så det er jo noe du må vurdere utifra din lønn.
Nav ordner det ikke, så om 35% blir for mye i trekk for deg (tenk på om du tar 100 eller 80 % utbetalt i perm også) så må du endre skattekortet ditt, noe som tar 5 min på altinn.
Men ja, det blir jo oppgjør i 2019 og du får jo tilbake det du har betalt for mye :)

Back
Topp