Feil termindato???

Sniker fra september. Det er ganske mye uenighet i fagmiljøet om terminbestemmelse. Det er riktig at UL rundt uke 12 gir et riktigere mål enn i uke 18-20, for såpass seint har genetiske forskjeller begynt å gjøre seg gjeldende. Modenheten til fosteret (hvor klar den er for verden utenfor livmor) er heller ikke nødvendigvis sammenfallende med størrelse. Flere av de største sykehusene ser kun på befruktningsdato når de setter termin ved assistert befruktning, selv om OUL-mål gir en annen dato.

For meg har det vært motsatt vei enn for de fleste her. Med førstemann var min termin, ut fra menssyklus, eggløsningstest og én mulig befruktningsdato, 6.mai. Ultralydmålene viste ca samme dato på lårbein og magemål, mens hodet tilsa et eldre foster, termin i slutten av april. De satte 2.mai som kompromiss. Jeg ble ganske irritert, fordi jeg var sikker på datoen, og det er store hoder i familien til mannen, pluss at damer i min familie ofte går lenge over termin. Dermed ble det store sjangser for at jeg måtte settes i gang, noe jeg helst ville slippe. Ble da også satt i gang 11 dager over OUL-termin, helt umoden. Fødte 14 dager over (10 dager over ift min egen termin), 3560g og ingen tegn til overtidighet, fin morkake, alt tydet på for tidlig satt OUL-termin. Og babyen lå på 97,5% percentilen på hodemål, vi måtte på ekstrakontroller pga stort hode noen ganger ila første året.

Denne gangen er det akkurat likt. Min termin var 20., OUL var 15. I motsatt fall kan jo egget ha gått i dvale, eller spermen kan leve i opptil fem døgn før egget slippes, men denne veien er det ikke mye slingringsmonn - egget lever bare ett døgn. Jeg vet akkurat når befruktning skjedde, og babyen er ikke klar for fødsel tidligere bare fordi den har større hode enn gjennomsnittet.

Ganske irriterende at de ikke vil ta mer hensyn til det. De sier at fem dager uansett er lite og ikke noe å henge seg opp i, men for min del blir det forskjellen på å få lov til å la kroppen gå i fødsel av seg selv, og å måtte bli igangsatt pga retningslinjene, selv om alle målinger er fine og både baby og jeg har det bra.
Ja da bekrefter det jo det jeg har fått fortalt. Helt enig med deg.
Min første hadde min menstermin 21 oktober, tul var veldig enig i det, 23.okt, og legesnurra sa 24 oktober, mens oul ble satt til 29 oktober. Ble igangsatt 3 november, tidligere enn jeg ville normalt etter oul termin og disse retningslinjene, kun fem dager, men mye pga at min fastlege som heldigvis pusjet på da han også var gynekolog og var enig i min vurdering. Så min første kom fem dager over oul-terminen og 10/11 dager over snurra termin og tul termin, men 13 dager over min termin. Hun var tynn, veldig tørr i huden, tydelig overtidig, da hun kom ut, og hun var veldig slapp og tålte ikke fødselen veldig bra siden jeg reagerte veldig på igangsetting siden jeg var så moden at igangsetting fikk min kropp til å formelig eksplodere i monsterrier og mordatter-rier. De fulgte henne ekstra fra vi kom inn til hun var ute fordi hun var slapp og tam allerede inni magen da vi ble innskrevet og underveis i fødsel. Hun måtte på nyfødt intensiv noen dager og ble fora godt med morsmelk via sonde og kopp parallelt med at jeg ammet. Så jeg mener at det er viktig å stå på sitt hvis en vel godt når befruktningstid, eggløsning var etc, for å unngå at de blir veldig overtidige og slappe, eller evnt bli igangsatt unødvendig tidlig. Komplisert dette :-/

Last edited:
Ser ut som dette er veldig vanlig:-/ hadde vært greit å vist sånn ca... jeg har termin fra oul 30/10, men tror selv at jeg har 20. Å det blir bare 3/4 uker til :-O
Har jeg god tid eller begynner jeg å få det travelt ? :-P hehe

Eneste som er sikkert er at barnet kommer når det er klart uansett ;)

Takk for alle svar :-)

Ønsker dere alle masse lykke til når den lille melder sin ankomst :-) <3

Ser ut som dette er veldig vanlig:-/ hadde vært greit å vist sånn ca... jeg har termin fra oul 30/10, men tror selv at jeg har 20. Å det blir bare 3/4 uker til :-O
Har jeg god tid eller begynner jeg å få det travelt ? :-P hehe

Eneste som er sikkert er at barnet kommer når det er klart uansett ;)

Takk for alle svar :-)

Ønsker dere alle masse lykke til når den lille melder sin ankomst :-) <3
Masse lykke til til deg også :-D

Tusen takk :-)

Kjenne eg beg å stresse litt nå med datoen, har alltid hatt 30.10, å jeg trodde selv jeg hadde 20.10.. jeg tok en digital test som viste 2-3 uker siden egget ble befrukta, å det er jo 4-5 uker gravid... denne testen tok jeg den 23.02, vil da si at jeg ble befruktet ca rundt den 25.01... stemmer ikke det da at jeg egentlig er litt lenger på vei å at terminen er ca 20.10? :-O :-) (håper det var til å forstå :-) )

Kjenne eg beg å stresse litt nå med datoen, har alltid hatt 30.10, å jeg trodde selv jeg hadde 20.10.. jeg tok en digital test som viste 2-3 uker siden egget ble befrukta, å det er jo 4-5 uker gravid... denne testen tok jeg den 23.02, vil da si at jeg ble befruktet ca rundt den 25.01... stemmer ikke det da at jeg egentlig er litt lenger på vei å at terminen er ca 20.10? :-O :-) (håper det var til å forstå :-) )
Kan høres ut som du har rett i at din egen termin stemmer, og hvis det skaper bekymringer i forhold til eventuell overtid, er det nok lurt å ta det opp over helga ;-) . Ti dager forskjell er jo en del. Om din termin stemmer så vil jo babyen sannsynligvis komme litt tidligere enn oul tilsa. Hvis ikke kan de jo måle vekst på ul og vurdere det sammen med din termin, sånn at dere sammen kan vurdere en dato for evnt igangsetting hvis fødsel ikke starter spontant før det ;-)

Ja jeg må det.. skal til jordmor på tirsdag så får hørre hva hun sier, så får jeg nevne det igjen på kontrollen på sykehuset... ja 10 dager er jo lenge :-O kjenner jeg blir stresset, men allikevell gla hvis dette stemmer for det skal bli godt å få henne ut ;) hihi
Men jeg får plutseligt litt mindre tid :-P

Back
Topp