Feil termindato???

SolGløtt86

Forelsket i forumet
Hei er det noen som har fått feil termindato? Jeg mener jeg er lengre på vei enn de sier... ca 1,5 uke.. jeg må på ekstra kontroller fordi de synes hun er så stor.. mn så spør jeg de om kanskje jeg da er lengre på vei;) så sa overlegen at ja det får vi tenke på, for i forhold til mens så skulle jeg vært lengre... skal på ny kontr neste uke så får spør igjen da... har hørt om flere som har fått feil dato...

Ja, med 1., satt de meg tilbake 10 dager...
Jeg prøvde å si at jeg tok eggløsningstest, og visste derfor eksakt dag jeg ble gravid.
Men nei, de måtte følge standardmålene, og hørte ikke på meg.
Heldigvis kom hun av seg selv 2 uker før termin (bare ett par dager før min termin).
Hun var bare ei lita jente....

Hei er det noen som har fått feil termindato? Jeg mener jeg er lengre på vei enn de sier... ca 1,5 uke.. jeg må på ekstra kontroller fordi de synes hun er så stor.. mn så spør jeg de om kanskje jeg da er lengre på vei;) så sa overlegen at ja det får vi tenke på, for i forhold til mens så skulle jeg vært lengre... skal på ny kontr neste uke så får spør igjen da... har hørt om flere som har fått feil dato...
Jeg er ganske sikker på at jeg er en uke lenger på vei enn terminen jeg har fått. Jeg vet akkurat når befruktning skjedde, og om oul terminen stemmer så har jeg fått positiv test alt for tidlig, og det går jo ikke. Jeg har prøvd å nevne det for både lege og jordmor, men de sier at det spiller ikke så stor rolle. Han kommer når han er klar. Så skal de heller undersøke litt nøyere om jeg går over tiden :)

Jeg hadde 24 oktober som egen menstermin, tidlig ul viste 29.10, muligens 30.10. Oul flytta meg til 2.11, men alle ul etter det viser at hun er godt på plussiden og stor, så på kontroll igår valgte de å bruke tidlig ultralydmålingene da de er mest korrekte, så KSdato ble flytta fra 24.10 til 11.10. Ikke så mye forskjell som hos deg, men KS på min egen termin var vell ambisiøst ifølge legen siden jeg glatt kan gå i fødsel en til to uker før.

Jeg hadde tidlig termin 20.oktober, men på oul sa de 24. I hjemlandet mitt ble det estimert 19 isteden. Det er uansett ikke snakk im så stor forskjell da, så det går helt greit.

Har 2 ultralyder som sier forskjellig. Første ultralyd i uke 19 sa termin 29/10 som vi forholder oss til.
Andre ultralyd i uke 22 sa termin 21/10.. samme jordmor som utførte ultralyden.
Vi skal tilbake på ultralyd i dag og se - fordi alle symfysemål er over gjennomsnittet, så det er flere ting som tilseier at han er stor

Ble flyttet 16 dager tilbake med førstemann, og diskuterte lenge med dem om det for da testet jeg jo positivt før egget ble befruktet :p men de måtte gå etter målene sine....

Hadde ultralyd hver 4 uke pga medisiner og alle kommenterte at babyen var såå stor osv og flere mente at terminen nok var feil men de kunne ikke flytte den for det var oul som telte :p

Heldigvis ble hun født akkurat 16 dager før termin, da altså på den termin datoen jeg mente var korrekt :D og veide 3200g så var nok klar for å komme ut også :)

Mensterminen min var 15.10 men oul gjorde det om til 24.10.. Magen har konstant vært over gjennomsnittet på vekst, så jordmor er nesten sikker på at han kommer før. Har vært på to vekstkontroller også og forrige uke målte de babyen 17% større enn gjennomsnittet. Allikevel sa legen at man kan ikke bare flytte terminen for den er satt uansett. Men om jeg går lenger enn termin blir jeg nok igangsatt. Jeg forbereder meg på fødsel 2 uker før terminen så får han komme når han er klar:) terminen er bare et tall på et papir. Babyen kan jeg kjenne og kroppen kan jeg kjenne og vet nesten sikkert at det ikke kan være en hel måned til han kommer:p

Jeg tok eggløsningstester og var på flere tidlige ultralyder og fikk termin 5.okt, men på OUL ble jeg satt frem til 11.okt som jeg mener er alt for sent. Nå er jeg på kontroller for at jeg har liten baby i magen, så egentlig er hun vel enda mindre i forhold til 'riktig' termin.

Virker som dette er vanlig for flere her :) Tilsvarende har jeg menstermin 24. oktober, men ble flyttet til 31. oktober på OUL. Men dersom dette (31. okt) hadde vært riktig termin hadde jeg testet positivt 4 dager etter befruktning... Og jeg har ligget litt over snittet på kurven i hele svangerskapet. Men, forhåpentligvis, kommer hun når hun er klar - og gjerne en ukes tid før OUL termin :p Håper jeg slipper å vente på å bli satt i gang...

Jeg har det motsatt jeg. Menstermin var 14.okt, tidlig ul viste 03.okt og oul viste 04.okt.
Spent på når babyen velger å komme. Håper ul-terminene stemmer :)

Hadde termin 19 okt først, men ble flyttet til 22 okt på oul. Til meg er det fysisk umulig at befruktningen skjedde senere enn jeg tror, da det er prøverør og jeg vet på timen når egget ble befruktet. Jeg kommer til å kreve å settes i gang på overtid i forhold til min termin, og ikke oul-termin ;)

Menstermin 3. oktober og oul termin 6. oktober, så er ikke all verdens forskjell her :)

Jeg var hos gynekolog og fikk konstatert eggløsningen, ble gravid og hadde ganske eksakte datoer å forholde meg til, men legen regner jo bare 28 dagers syklus som ga termin 15.10. Det visste jeg var for sent, og jeg hadde to ul før Oul og begge de sa 08.10. 0ul sa 9 eller 10. Oktober. Så tror de stemmer ganske korrekt her:)

Med eldste fikk jeg termin 05.07. Jeg mente 28.06. Hun kom 26.06 og var normalstor.
Med yngste fikk jeg termin 04.12 jeg mente 02.12. Hun er født 23.11 og var normalstor.
Denne gang er terminen 17.11, jeg mener 23.11, men han er stor og de tror jeg føder før terminen uansett.

Men størrelse på barnet kan påvirkes i stor grad av sukkerinntaket til mor under graviditet. Så variasjoner er normalt :)

Sniker fra november. Har også opplevd å få det jeg mener er feil termin. Min egen termin er 28/11, men oul sa 3/12. Siden vi hadde vært langtidsprøvere visste jeg akkurat når eggløsning hadde vært og med termin 3/12 skulle det betydd positiv gtest 2 dpo :p Jeg ble ikke hørt, til tross for at jm hadde problemer med å få målt hodeomkretsen riktig fordi hun lå klemt oppi morkaka. Tidlig ul i uke 13 viste også samme termin som meg. Jeg kommer til å blånekte å gå mer enn 1 uke på overtid ihht oultermin da jeg etter mine beregninger allerede vil være 12 dager over på en evt overtidskontroll.

Mens terminen min sier jeg har termin 17.10, men OUL terminen ble flyttet 04.11. Nå hadde jeg veldig uregelmessig syklus før graviditeten så jeg forstår godt at det er så stort sprang mellom termindatoene :-)

Med førsteman hadde jeg menstermin 1.7 men ble flyttet til 7.7 på OUL. Nå valgte hun da å komme 3 uker før termindato. Jeg tror fortsatt termindatoen var riktig vis ikke hadde hun vært en veldig liten baby! :-O

Sånn jeg har forstått det, oul-terminen er jo basert på babyens størrelse, og ikke mens/eggløsning, fordi erfaringene tilsier at babyer trenger forskjellig tid i livmor før de er modne til å komme ut. Så babyer som tidlig er store/mer modne, kan komme tidligere til verden er de som er små og trenger litt lenger tid i magen. Og forskningen tilsier at oul-terminen er den som oftest stemmer, derfor velger de å bruke den. (I tillegg til usikkerhetsfaktoren at kvinnen kan ha husket feil mens/eggløsningsdato, så da er det ikke så lurt å bruke det som "offisiell" termindato.)
Veldig naivt og enkelt (eller komplisert) forklart fra "husken"... :confused: Leste det et sted, kanskje i sykepleielitteratur ("friske og syke mennesket")
Uansett er hele terminperioden fire uker, to før og to uker etter termindatoen?

Sånn jeg har forstått det, oul-terminen er jo basert på babyens størrelse, og ikke mens/eggløsning, fordi erfaringene tilsier at babyer trenger forskjellig tid i livmor før de er modne til å komme ut. Så babyer som tidlig er store/mer modne, kan komme tidligere til verden er de som er små og trenger litt lenger tid i magen. Og forskningen tilsier at oul-terminen er den som oftest stemmer, derfor velger de å bruke den. (I tillegg til usikkerhetsfaktoren at kvinnen kan ha husket feil mens/eggløsningsdato, så da er det ikke så lurt å bruke det som "offisiell" termindato.)
Veldig naivt og enkelt (eller komplisert) forklart fra "husken"... :confused: Leste det et sted, kanskje i sykepleielitteratur ("friske og syke mennesket")
Uansett er hele terminperioden fire uker, to før og to uker etter termindatoen?
Stemmer nok det, for de aller fleste har kun oul, og det er da de er mest jevne i størrelse.
Men likevel har alle som har tatt tidlig ul på meg, pluss legen igår, sagt at de er på klokka jevne de første åtte til tolv ukene, så for de som har hatt tidlig ul er den oftest mest korrekt. Men tror ikke det er helt offisielt :-)

Sniker fra september. Det er ganske mye uenighet i fagmiljøet om terminbestemmelse. Det er riktig at UL rundt uke 12 gir et riktigere mål enn i uke 18-20, for såpass seint har genetiske forskjeller begynt å gjøre seg gjeldende. Modenheten til fosteret (hvor klar den er for verden utenfor livmor) er heller ikke nødvendigvis sammenfallende med størrelse. Flere av de største sykehusene ser kun på befruktningsdato når de setter termin ved assistert befruktning, selv om OUL-mål gir en annen dato.

For meg har det vært motsatt vei enn for de fleste her. Med førstemann var min termin, ut fra menssyklus, eggløsningstest og én mulig befruktningsdato, 6.mai. Ultralydmålene viste ca samme dato på lårbein og magemål, mens hodet tilsa et eldre foster, termin i slutten av april. De satte 2.mai som kompromiss. Jeg ble ganske irritert, fordi jeg var sikker på datoen, og det er store hoder i familien til mannen, pluss at damer i min familie ofte går lenge over termin. Dermed ble det store sjangser for at jeg måtte settes i gang, noe jeg helst ville slippe. Ble da også satt i gang 11 dager over OUL-termin, helt umoden. Fødte 14 dager over (10 dager over ift min egen termin), 3560g og ingen tegn til overtidighet, fin morkake, alt tydet på for tidlig satt OUL-termin. Og babyen lå på 97,5% percentilen på hodemål, vi måtte på ekstrakontroller pga stort hode noen ganger ila første året.

Denne gangen er det akkurat likt. Min termin var 20., OUL var 15. I motsatt fall kan jo egget ha gått i dvale, eller spermen kan leve i opptil fem døgn før egget slippes, men denne veien er det ikke mye slingringsmonn - egget lever bare ett døgn. Jeg vet akkurat når befruktning skjedde, og babyen er ikke klar for fødsel tidligere bare fordi den har større hode enn gjennomsnittet.

Ganske irriterende at de ikke vil ta mer hensyn til det. De sier at fem dager uansett er lite og ikke noe å henge seg opp i, men for min del blir det forskjellen på å få lov til å la kroppen gå i fødsel av seg selv, og å måtte bli igangsatt pga retningslinjene, selv om alle målinger er fine og både baby og jeg har det bra.

Back
Topp