Feil termin?

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Var på OUL for litt under en uke siden, og stusser enda litt på terminen jeg fikk der.
Menstermin var 22. desember, fikk 13. på ultralyd. Er ikke 9 dager forskjell mye?
Var på to TUL der terminen ble satt til 21. (8 uker) og 20. (12 uker). Jordmor visste at jeg hadde fått termin 20. desember tidligere (det var privat da, ikke på sykehuset), men virket ikke som hun syntes det var rart at den nå ble tidligere. Spurte ikke så mye om det, ville ikke få det til å høres ut som at jeg mente hun tok feil :hilarious: Gjør meg ingenting å bli flyttet den veien uansett., hadde vært verre å bli flyttet andre veien i tilfelle for mye overtid.
Men er det flere som har har blitt flyttet så mye selv etter TUL? Har vi bare en stor baby på vei eller? :p

Vi hadde TUL på sykehuset i uke 13 sist, og da setter de faktisk det som termin fordi det er et mye bedre tidspunkt for å beregne termin (færre genetiske forskjeller). På OUL ved samme sykehuset ville jeg blitt flyttet ca 1,5 uke frem men de droppet det og sa at uke 13 var bedre.

Jeg beholdt da min gamle termin og barnet ble alltid målt til å være litt stor (men innenfor normalområdet) og ble født i uke 38 helt på gjennomsnittet. Men han hadde langt lårbein/lange bein så det gjorde nok utslaget for målinger på ultralyd.

Er ikke sikkert du får en giga baby, men kanskje litt over gjennomsnitt. Uansett erndet bedre å bli flytta frem enn tilbake med tanke på overtid.

Vi hadde TUL på sykehuset i uke 13 sist, og da setter de faktisk det som termin fordi det er et mye bedre tidspunkt for å beregne termin (færre genetiske forskjeller). På OUL ved samme sykehuset ville jeg blitt flyttet ca 1,5 uke frem men de droppet det og sa at uke 13 var bedre.

Jeg beholdt da min gamle termin og barnet ble alltid målt til å være litt stor (men innenfor normalområdet) og ble født i uke 38 helt på gjennomsnittet. Men han hadde langt lårbein/lange bein så det gjorde nok utslaget for målinger på ultralyd.

Er ikke sikkert du får en giga baby, men kanskje litt over gjennomsnitt. Uansett erndet bedre å bli flytta frem enn tilbake med tanke på overtid.
Har hørt at tidligere UL er bedre for termin, men skjønner at sykehuset ikke tar hensyn til hva private har funnet ut. Er vel ikke alle som er like flinke. Var selv en lang baby med stort hode (innenfor normalen, men noe større og lenger enn snittet), så kan kanskje hende min baby er lik der :) Selvfølgelig helt greit å bli flyttet den veien, ja. Ville nok ønsket å snakke mer med jordmor om det dersom det hadde vært andre veien. Bare veldig overraskende, ikke det jeg hadde forventet :p

Jeg ble flyttet 9 dager motsatt vei hadde aldri tidlig ultralyd da. Baby kom 9 dager før ny termin. Han var litt liten gjennom svangerskapet. Så din er nok bittelitt større også rundt termin

• Liker
Reactions: mto
I forrige svangerskap ble jeg flyttet frem 13 dager på OUL kontra menstermin. 40 uker og 3 dager er en gjennomsnittlig svangerskapslengde. Noen kvinner produserer kanskje baby litt raskere enn andre. Og noen produserer større baby enn andre som også vil påvirke termin. Det skal sies at min var rimelig gjennomsnittlig når det gjaldt vekt, men innenfor normalen på lengde også (52 cm). Fødselen startet på OUL-termin :)

• Liker
Reactions: mto
Tror mange ikke retter på terminen høylytt uansett om de kan stusse i senere tid på resultatene som er gjort. Hadde ei venninne som hadde forventet termin i tromsø, mens oslo hadde en annen. Når guttungen ble født sa de i oslo at de hadde rett, tromsø sa aldri noe om at barnet var født for tidlig i forhold til deres beregninger til tross for at mor hadde kranglet om det med dem gjennom hele svangerskapet. Og det var litt viktig å komme seg i god tid til oslo før fødsel. Heldigvis så sendte de henne ned slik at hun rakk til tross for at de påsto i tromsø at det var lenge til fødsel.

Jeg fikk en termin som ble satt i uke 12 ved ett sykehus, og når jeg kom på oul et annet sted ble jeg satt tilbake over en uke.
Var veldig bekymra for dette med overtid, men bebisen kom på dagen som ble satt i uke 12 den :)
Jeg var redd for dårlig vekst en stund der, pga ble satt tilbake, men ut kom en baby på 3,8 kg så det var nok den tul terminen som var riktig hele veien :)

Back
Topp