Feil sugeteknikk

*håper

Betatt av forumet
Januarhula 2014
Hei. Jeg har ei datter på 2 mnd som jeg ammer. Jeg har masse melk og hun er tilfreds. Det jeg lurer på er om det nå etter 2 mnd er forseint å endre sugetaket hennes? Hun drar underleppen innover slik at jeg ikke ser den. Samtidig som hun suger blir det sånne"klikke" lyder, akkurat som at hun glipper taket for hvert sug. Jeg har forsøkt noen råd jeg fikk av helsesøster, deriblant å "dra" underleppen ut, men hun drar den bare inn igjen. Hva kan jeg gjøre?
Så lurer jeg på om jeg bør foreta meg noe får å opprettholde melkemengden nå som hun sover hele natten? (9-10 timer) Er redd produksjonen avtar når det blir så lenge mellom ammingen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei!

Har barnet blitt undersøkt for kort tungebånd? Det er en mulig årsak til at hun glipper vakumet når hun dier. Hvordan er produksjonen din? Føler du selv at du har nok melk? Legger barnet på seg som forventet? Jeg er mer "bekymret" for det at hun glipper vakumet for hvert dietak enn det at hun sover hele natten ;) Har klikkelyden vært der hele tiden? Er du sår eller var du sår tidligere?

For å vurdere om tungebåndet er kort kan du se etter følgende:
  • Stikker hun noen gang tungen sin ut av munnen? Altså utenfor underleppen?
  • Har hun tungespiss eller er tungen rund/flat foran? Før så man bare etter om tungen var hjerteformet men det har de bare dersom tungebåndet er festet helt fremme på tuppen. Det kan være stramt selv om det er festet lenger bak på tunga.
  • Hvor høyt i munnen er tunga hennes når hun gråter? Den skal kunne løftes mer enn halvveis opp til ganen.

Venter på svar fra deg :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Takk for raskt svar:)

Hun er ikke sjekket for stramt tungebånd. Jeg har bra med melk, hun har lagt på seg mellom 200-250g i uken, men jeg føler at melkemengden har godt litt ned etter at jeg sluttet å vekke henne hver 4.time. Er det vanlig?

Jeg føler at det "startet" på høyre bryst og har nå blitt mere og mere, å nå hele tiden på begge bryst. Jeg var sår kun de 2 første dagene, og etter det har de vært helt fine.

Jeg har ikke sett at hun har stukket tungen ut av munnen.

Tungen er rund foran, ser for meg helt normal ut.

Jeg har heller ikke lagt merke til hvor høyt tunga er når hun gråter, da hun nesten aldri gråter.

Tror du årsaken kan være stramt tungebånd? Eller kan det bære andre ting som er årsak?

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei igjen!

Det at hun ikke stikker tungen ut av munnen kan tale for at det er et stramt tungebånd. Be fastlege eller helsestasjonslege sjekke tungebåndet og fortell at hun ikke klarer å beholde vakumet når hun dier.

Brystene pleier å bli litt mykere et stykke ut i ammeforløpet så det er ikke nødvendigvis det at du har mindre melk. Dersom det er for lite for henne så legger du henne til oftere i en periode så øker produksjonen din igjen :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Back
Topp