Feil sugetak ved amming

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Lille har tilsynelatende feil sugetak når han dier. Jeg har ikke vondt og er ikke sår, men brystvorta er litt skjev etter ammingen. Alt ser bra ut fra utsiden, så jeg vet ikke hvor problemet ligger. Noen erfarne der ute som kan tenke seg hva som er feil og hvordan rette det opp? :)

Jeg bruker c-grepet og det aller meste av det brune er i munnen hans, og jeg kobler han fra og legger til på nytt når brystet er blitt mykere. Det hjelper ingenting. Han er 5,5 uke.

Innlegget er også skrevet under amming og ernæring, men jeg har ikke tålmodighet til å vente på svar der inne ;)

Hvis babyen får nok melk, brystet tømmes, du er ikke sår eller får vondt, så gjør det vel ikke noe?

Jeg tror jeg fikk beskjed om å ha brystvorten litt høyere opp/mot ganen når jeg koblet på. Rett meg den som vet om jeg tar feil, for er ikke helt sikker på om jeg husker riktig.

Hvis babyen får nok melk, brystet tømmes, du er ikke sår eller får vondt, så gjør det vel ikke noe?

Jeg tror jeg fikk beskjed om å ha brystvorten litt høyere opp/mot ganen når jeg koblet på. Rett meg den som vet om jeg tar feil, for er ikke helt sikker på om jeg husker riktig.
I utgangspunktet tenker jeg jo det jeg og, at det kanskje ikke er noe problem. Likevel er jeg litt usikker siden han har litt dårlig vektoppgang hvis ikke jeg mater annenhver time. Lurer rett og slett på om det medfører at han ikke får tømt ut "fløten" pga feil tak. For brystet virker tømt for meg, men jeg vet jo ikke.. Men hvordan får man den mer opp mot ganen? Jeg har liksom knoppen rettet mot nesa før jeg kobler til..

I utgangspunktet tenker jeg jo det jeg og, at det kanskje ikke er noe problem. Likevel er jeg litt usikker siden han har litt dårlig vektoppgang hvis ikke jeg mater annenhver time. Lurer rett og slett på om det medfører at han ikke får tømt ut "fløten" pga feil tak. For brystet virker tømt for meg, men jeg vet jo ikke.. Men hvordan får man den mer opp mot ganen? Jeg har liksom knoppen rettet mot nesa før jeg kobler til..
Flipp brystvorta så den peker litt oppover.

Amming annenhver time er helt normalt. Oftere er også normalt;)

Ta kontakt med ammehjelpen ang dårlig vektoppgang. De har som regel mye bedre peiling enn helsestasjonen ;)

Vet det altså. Vi ammer gjerne en gang i timen og vi. Det er bare det at han ikke selv ber om mat, jeg må bestemme at han skal spise så ofte ;) Han går gjerne 3-4 timer uten, hele døgnet. Og det legger man ikke på seg av.. Skal prøve meg på en flipp :)

Vet det altså. Vi ammer gjerne en gang i timen og vi. Det er bare det at han ikke selv ber om mat, jeg må bestemme at han skal spise så ofte ;) Han går gjerne 3-4 timer uten, hele døgnet. Og det legger man ikke på seg av.. Skal prøve meg på en flipp :)
Aha.
Har du prøvd å amme kun på ett bryst 2-3 ganger før du bytter?

I en og samme ammeøkt? Han spiser fra begge hver gang han spiser, så tenker at han må jo egentlig være veldig sulten?!
Ja. Sånn at han tømmer ett bryst ordentlig før han får neste.

Det øker produksjonen om man har et opphold på 15 min før man legger til på nytt med en "ny amming", istedenfor å la barnet ligge lengre ved brystet. Og så får man som regel en ny utdrivning som bidrar til å tømme brystet bedre.

Ta kontakt med ammehjelpen ang dårlig vektoppgang. De har som regel mye bedre peiling enn helsestasjonen ;)

Kan skrive under på at helsestasjonen har lite peiling på amming!

Til ts: Høres ut som oss, utenfor så alt bra ut, jeg hadde ikke vondt men tilbakevendende tette melkeganger og liten/ingen vektoppgang. Har du sjekka om tungebåndet er for stramt. Vi måtte klippe to ganger før han fikk i seg nok melk.

Hvor lenge dier babyen omgangen? Og kjenner du at utdrivingen starter?

Om man legger til for ofte kan det være at babyen ikke er nok sulten til å die effektivt.

Føler du at det er det samme uansett ammestilling da, eller går det an å gjøre en liten justering der? For eks bygge opp litt med puter, amme liggende når du har mulighet e.l.

Jeg har lang overkropp og han fikk mye bedre sugetak da jeg støttet opp ammeputen med en ekstra pute. Det var bare nødvendig i starten, etter hvert fant han ut av det selv :-)

Ellers kan jeg bare slutte meg til hyllingen av Ammehjelpen :-)

Føler du at det er det samme uansett ammestilling da, eller går det an å gjøre en liten justering der? For eks bygge opp litt med puter, amme liggende når du har mulighet e.l.

Jeg har lang overkropp og han fikk mye bedre sugetak da jeg støttet opp ammeputen med en ekstra pute. Det var bare nødvendig i starten, etter hvert fant han ut av det selv :-)

Ellers kan jeg bare slutte meg til hyllingen av Ammehjelpen :-)
Han ligger for langt ned! Har ikke tenkt tanken en gang, men ser at jeg har sugemerke under puppen. At jeg ikke har merket det :o

Takk for tips, damer. Hjelper å ha noen å tenke sammen med :)

Han ligger for langt ned! Har ikke tenkt tanken en gang, men ser at jeg har sugemerke under puppen. At jeg ikke har merket det :eek:

Takk for tips, damer. Hjelper å ha noen å tenke sammen med :)

Så bra dere fant ut av det! Lykke til videre med ammingen og babytiden :-)

Back
Topp