Feil av meg? *ang bhg*

**Anim**

Glad i forumet
Leverte Jonas i bhg, og vi har bestemt oss for at han skal få kjenne på og lære seg å gå med sko.
Jeg vet at det beste for så små føtter at di går mest mulig uten. Men jeg mener det er helt ok at han lærer seg å ha sko på bena.

I bhg så sier jeg at han skal gå med di en liten stund. Da fikk jeg så øra flagra..... Forteller henne pent og pyntlig at vi synes det er greit. Men ikke mer enn 30 min pr dag. Så di skal av.
Så hun blir sittene å lektere med i hvor skadlig det er.[&:] selv om jeg er klar over at barn får bedre balanse av å gå uten sko..
Så på vei hjem tenkte jeg med meg selv hvor galt er det egentlig? Det er ikke snakk om hele dagen, men 30 min..

Noen synspunkter?

hvorfor skal ikke dem gå med sko? mi har på seg sko men ikke hele tiden og ikke hver dag men hun går selv. skal hun gå på butikken og ute uten sko??

Jeg lurer også på hva som er farlig med sko.. Så jeg venter spent på svar...
(min vil ikke gå med sko, de er jo så vanskelige[;)])

kan han gå? isåfall er det vel bare bra at han får gå litt med sko..bli vant til det...? men har hørt at barn ikke skal ha skikkelige sko før de kan gå... men hvor skadelig det er, det vet ikke jeg.. har bare lest litt om det på nettet jeg..

jeg er sikker på at alle vi mørdre her inne fikk sko på beina før vi hadde tenkt å gå.. og syns vi går utmerket i dag... men på den annen side e de vell ingen hast... men vill heller ikke tro en halv time skader... sto foresten lenge å såg på noen sko til elias men syns det blit for dyrt når dem kanpt blir brukt..

Jeg sa i barnehagen i dag at Malene fant tøflene sine selv her en dag - og ville ha de på[;)]
Så det var fint hvis de kunne ta de på henne litt i løpet av dagen, så ho venner seg til med det! Er tøfler med hard såle.
Ho blir jo helt krakilsk av de andre vinterskoene, så tenker å få en myk overgang til de[8D]
Går jo selv, og løper rundt i butikken sjøl, så er jo greit hvis ho kan gjøre det MED sko[;)]

Syns det var litt drøyt av barnehagetanta å reagere på den måten! Hadde det vært snakk om hele dagen så hadde jeg forstått det - men er liten halv time?[8|]

Elva: ja han går. Står i hi [;)]

Han går veldig bra. Og jeg ser ikke noe vondt i å la han gå med sko 30(!!!) min om dagen... Barna er ute ca en time hver dag, så greit at han kan gå litt ute også ned di Skoa han bruker da.

Plutt: det tror jeg og. Jeg sliter ikke med noe balanse[8D][:)]

Hm. Jeg synes det er greit at hun sier ifra.
MEN, når du da viser så tydelig at du har tenkt gjennom dette, og du har jo full peiling (i tillegg er det du som er MAMMAEN!, hehe), så burde hun gi seg med de voldsomt påtvungne (men sikkert velmenende) rådene sine.

Blir som å ha helseteppe foran vogna tenker jeg, tja - JEG vet om ungen min er varm, hvor lenge teppet har ligget på, og hva ungen min trenger til hverdags. MEN, takk for tips du kjære forbipasserende. [:D][:D]
(husker du den diskusjonen, forresten? haha...)

Såeh, nei, synes ikke det er feil av deg å la han tilvennes sko etterhvert. [:)]

hmm...var ikke klar over at de ikke skulle ha sko når
de har lært å gå.
Når kan de begynne å bruke sko da???

Her har vi tøfler med hard såle (jada jada) og utesko [;)]
Da vi var små, fikk vi stødige, gode sko med hard såle for å lære å gå ordentlig, og jeg ser ikke mange voksne som har tatt skade eller sliter med dårlig balanse av den grunn [:)]
Merkelig så farlig og skummelt alt skal bli da?

Oh loooord!! [:'(] Er det farlig og nå da??? Herregud altså... De må da lære seg å gå med sko! her har det vært en forferdelig kamp å få han til å gå med sko uten å bli spik spenna gæærn!! [8D] Vi prøvde bare litt og litt hver dag vi og til slutt kom tanta hans inn i leiligheta vår med sko på seg og da ville plutselig han ha det også!! [:D][8D]

ORIGINAL: Stine 71

hmm...var ikke klar over at de ikke skulle ha sko når
de har lært å gå.
Når kan de begynne å bruke sko da???

Ja, dette skjønner ikke jeg heller...
Trodde de kunne bruke sko når de kan gå[8|]

Alle føtter har det best med å være barbeint, men nå har det seg engang slik at vi bor i Norge der det er umulig å gå barbeint store deler av året...!
Snuppa her er varm av seg, og vi har gulvvarme så her går hun barbeint hjemme, men i barnehagen har hun myke tøfler og ute og slik har hun sko. Har brukt sko mye, og endel før hun bynte å gå skikkelig, og hun sliter overhodet ikke med balansen...! [;)][:D]

Hvis en har barn som nekter å bruke sko så vil jeg tro det er en fordel å ha på sko en periode eller to om dagen slik at de blir vant til det. Er jo lite praktisk med en unge som reser rundt i sokkelesten overalt... Kanskje ikke ett kjempeproblem nå, men bare vent til det blir mildere og alle gulv er våte..![;)][:)]

Hun mente det sikkert godt, men det er ikke hennes sak...

Årsaken til at de ikke skal bruke så MYE sko når de er så små, er som nevn over her, i forhold til utvikling av muskulatur i anklene og balanse generelt. I tillegg skal barna lære seg at ulike ting er forskjellig å tråkke på (altså teppe, hardt gulv, leker...)

MEN ute er det helt ok å bruke sko HELE tida, så lenge de kan gå da seff. Ellers er jo overtrekkssko mer enn godt nok. A. begynner i bhg. til tirsdag, og vi kommer til å informere om bruk av både sko og stonz ute, myke sokketøfler inne [;)]

Og som svar på HI: hva i alle dager var DEN dama sitt problem da? Er jo dere som bestemmer om lille skal ha på seg sko eller ikke! Jiiizzzes!

Back
Topp