feiing og feier kan ikke feie.

turboquattro

Gift med forumet
leier et hus og har nå fått en lapp i postkassa om at feieren kommer. i fjor skulle de å feie her men da kunne det heller ikke feies da eller.

mangler tak her. er kun noen få pappbiter og lekter på taket her. stått sånn i 5-6 år nå og feieren nekter og gå oppå taket (noe som er forstålig). og det er et hull i pipemuren som må tettes så sot ikke kommer inn ved feiing. de sendte brev til huseier om disse manglene i fjor. men huseier har absolutt ikke gjort noe som helst. men hva skjer hvis feieren ikke får feid flere ganger etterhverandre?

kan han ikke gå inn på loftet?

vi har ikke loft.

ORIGINAL: Bymusa

Vil tippe du får en lapp om at peisen ikke kan brukes... (uten at jeg vet sikkert)

er det jeg er redd å. og her som det snart blir vinter. går ikke ann og bo her utenat det går ann å fyre og det blir umenneskelig inne. og jeg som har 3 mnd oppsigelse.

her har vi hatt feier hvert år, men ifjor så fikk vi beksjed om at de ikke kunne feie siden vi ikke hadde lang nok stige. de har tydeligvis hatt med egen før, men slutta med det. i våres fikk vi ny lapp, men de droppa det da også. da fikk vi beksjed om at vi selv måtte ha ting i orden også ringe feiern igjen så kom han uten problem.

nå er det gått over ett år uten feiing og jeg er jo litt redd for pipebrann.

huseiern skal sørge for stige da...bare han for rævva i gir.
huseiern ders burde også få rævva i gir, har dere purra på han?? hva sier han??

vil han ha huset brent ned i vinter?? og et hus som har stått uten tak så lenge....det kan da umulig være bra?
håper det blir fortgang i det da og at det ordner seg.[;)]

ORIGINAL: *Prinsessa

her har vi hatt feier hvert år, men ifjor så fikk vi beksjed om at de ikke kunne feie siden vi ikke hadde lang nok stige. de har tydeligvis hatt med egen før, men slutta med det. i våres fikk vi ny lapp, men de droppa det da også. da fikk vi beksjed om at vi selv måtte ha ting i orden også ringe feiern igjen så kom han uten problem.

vil han ha huset brent ned i vinter?? og et hus som har stått uten tak så lenge....det kan da umulig være bra?

hjelper ingen ting med stige når feieren nekter og gå opp. huseier har sagt han skal legge tak flere ganger utenat det skjer noe som helst. til å med naboen her har ringt og spurt om han hadde tenkt til å legge tak snart. jeg tror ikke det er feid på 5-6 år her. det regner til å med inn her på flere plasser men han gjør absolutt ingen ting. han er vel bare glad så lenge han får husleie. [:(]

ORIGINAL: turboquattro

hjelper ingen ting med stige når feieren nekter og gå opp. huseier har sagt han skal legge tak flere ganger utenat det skjer noe som helst. til å med naboen her har ringt og spurt om han hadde tenkt til å legge tak snart. jeg tror ikke det er feid på 5-6 år her. det regner til å med inn her på flere plasser men han gjør absolutt ingen ting. han er vel bare glad så lenge han får husleie. [:(]

Men det der må jo være brudd på noen lover, bl.a å kunne leie ut. Og da vil jeg tro at dere ikke skal ha oppsigelse tid.

ORIGINAL: Tanntrollet09

ORIGINAL: turboquattro

Men det der må jo være brudd på noen lover, bl.a å kunne leie ut. Og da vil jeg tro at dere ikke skal ha oppsigelse tid.

jeg håper det men har ikke peiling på regler ved sånne tilfeller.

Jeg ville først ringt brannvesenet, og spurt om det er forsvarlig å fyre i en pipe som ikke er feiet på den tiden. Sier de nei, så hadde jeg levert huseier en lapp om at du flytter innen en gitt dato, om han ikke sørger for at pipen er feiet.

ORIGINAL: Bymusa

Jeg ville først ringt brannvesenet, og spurt om det er forsvarlig å fyre i en pipe som ikke er feiet på den tiden. Sier de nei, så hadde jeg levert huseier en lapp om at du flytter innen en gitt dato, om han ikke sørger for at pipen er feiet.

jeg skal ringe feiervesenet i morgen og høre med de. må legges tak her før de kan feie. han skulle leie andre til å gjøre det (det har han sagt i flere år). så jeg betviler at han rekker det før vinteren kommer. er ikke uvanlig med snø og minusgrader her ifra neste mnd.

Vi fikk fyringsforbud i huset vi leide i 2007. Pga dårlig tak og noe varmgang på en brannmur.

Da krevde vi at huseier gjorde noe med saken, og han satte inn varmepumpe.

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

De gir fyringsforbud. Rart de ikke allerede har gjort det egentlig.

jeg å synes det er rart at feievesenet ikke har gjort noe allerede.

ORIGINAL: [Malin]

Vi fikk fyringsforbud i huset vi leide i 2007. Pga dårlig tak og noe varmgang på en brannmur.

Da krevde vi at huseier gjorde noe med saken, og han satte inn varmepumpe.

her kan det bli opp i mot 45 minus grader på vinteren (noe som det var i vinter og det er mange små rom her) så jeg er redd varmepumpe hjelper lite da. i vinter fyrte vi døgnet rundt for å holde varmen i huset oppe.

Hadde rett og slett funnet meg et annet sted å bo om det er mulig! Og om dere får forbud mot å fyre, så hadde jeg ikke betalt i oppsigelsestiden hvertfall!

ORIGINAL: Cathrine_86

Hadde rett og slett funnet meg et annet sted å bo om det er mulig! Og om dere får forbud mot å fyre, så hadde jeg ikke betalt i oppsigelsestiden hvertfall!

ja tror jeg må begynne å se etter en annen plass og bo i morgen. nei jeg betaler ikke leie i oppsigelsestiden hvis vi får fyringsforbud. leste en plass på nettet at hvis feieren ikke har kommet opp på taket på minimum 4 år så er det fyringsforbud så det ser ikke lovende ut. er redd det kan bli sotbrann.

altså altså....

hvis det er hull i pipa di så er det fyringsforbud tvert.

hull i pipa fører også til falsk trekk i pipa, og du får ikke utnytta veden godt nok, og det dannes blanksot. ved en pipebrann så er det blanksota som tar fyr.
og blir det da pipebrann, så kan det komme brennende partikler inn i rommet, og da kan jo hele huset ta fyr.

men du kan jo kontakte feiervesenet og forklare situasjonen, og spørre om de kan komme å inspisere pipa. dette kan gjøres fra sotluka og oppover, med lommelykt og speil.
og tilstanden til pipa ellers. dette er en service som ditt lokale feiervesen bør utføre uten diskusjon.
hvor i landet bor du?

angående det at pipa ikke er feid på mange år, trenger ikke medføre noen risiko. men det kommer ann på mange faktorer.
har du bra samspill mellom pipe, ildsted og fyringsmønster så er sjangsen stor for at det ikke er noe særlig sot.

men jeg har en liten følelse av at det kanskje kan være en del sot hos deg, pga eldre hus,( og kanskje da en eldre ovn som ikke er rentbrennende) og at du har hull i pipa.

så dette bør du ta tak i å ikke gi deg før det er ordna.
blir det pipebrann, og huset brenner ned, kan det bli begrensa forsikringssum, sia det da står i papirene fra feiervesenet at det ikke har blitt feid, pga dårlig tilrettelegging.
dette går igjen utover huseier som kan miste verdien i huset, og du som kan miste verdier i innboet.
dette er jo litt for å tenke det værste. men heller føre var.....
håper du får fiksa det.
bare å spørre hvis det er noe. jeg jobber som feier, og dette er desverre ett vanlig problem ved utleie hus.

Back
Topp