Fedrekvoten

Valentiine91

Forelsket i forumet
Sambo har enda ikke fått seg noe jobb [&o] Å rekker ikke å jobbe 6 av 10 månder for å få foreldre penger.
For at jeg skal få den overført på meg må jeg ringe nav da ??
Må få søkt om barnehage plass innen den 1 mars. Å vis jeg får fedre kvotten må jeg få en ny dato til å komme til bake i jobb. Er det noen andre her som har gjort det samme ??

Hva sa dere til nav, å måtte dere fylle ut noe skjema ?

Det er vel du som tjener opp retten til fedrekvote? eller er de reglene endret?

ORIGINAL: Fru Riskorn

Det er vel du som tjener opp retten til fedrekvote? eller er de reglene endret?

Skal jeg være helt ærlig hvet jeg ikke ossen de reglene er [:-] Men vis sambo ikke har jobba 6 av 10 månder får han vell ikke fedrekvotten da ??

ORIGINAL: Valentiine91

Ingen som hvat, eller har snakka med nav om å få overført fedrekvoten over ??

Det er det sikkert men kanskje de sover nå[:D]

Er sikkert et fengende flott skjema som må fylles ut, hihi[:D]

Dette står på nav (klippet og limt):
Når har far rett til fedrekvote?

?Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 1. juli 2010 og senere, er det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).
?Dersom fødselen eller adopsjone fant sted 30. juni 2010 og tidligere er det i tillegg et krav til at mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

?Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
?Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
?Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
?Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

ORIGINAL: *lilletrille

Dette står på nav (klippet og limt):
Når har far rett til fedrekvote?

?Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 1. juli 2010 og senere, er det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).
?Dersom fødselen eller adopsjone fant sted 30. juni 2010 og tidligere er det i tillegg et krav til at mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

?Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
?Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
?Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
?Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

Takk [:)]

Må sikkert fylle ut et skjema, da kan jeg like gått gå ned på nav [:)]

Back
Topp