Fedrekvoten - permisjon

Fredagsbarn

Glad i forumet
Ser litt inne på nav.no og ser at det blir nye regler når det gjelder fedrekvoten fra 1.juli 2013. Jeg syns de endrer på dette hele tiden.

Da vi fikk førstemann i 2008 hadde far krav på 6 uker fedrekvote.
Da vi fikk nestemann i 2011 hadde far krav på 12 uker fedrekvote.
Nå når vi får tredjemann har far krav på 14(!) uker fedrekvote.
For oss passer dette fint, da jeg har en mann som trives godt hjemme med minstemann. Det går også fint i forhold til jobben hans. Hvordan er det for dere andre? Det er jo ikke alle menn som kan ta 14 uker permisjon.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Ser litt inne på nav.no og ser at det blir nye regler når det gjelder fedrekvoten fra 1.juli 2013. Jeg syns de endrer på dette hele tiden.

Da vi fikk førstemann i 2008 hadde far krav på 6 uker fedrekvote.
Da vi fikk nestemann i 2011 hadde far krav på 12 uker fedrekvote.
Nå når vi får tredjemann har far krav på 14(!) uker fedrekvote.
For oss passer dette fint, da jeg har en mann som trives godt hjemme med minstemann. Det går også fint i forhold til jobben hans. Hvordan er det for dere andre? Det er jo ikke alle menn som kan ta 14 uker permisjon.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Jeg føler vel at alle fedre kan ta 14 uker om de vil nå..
De har jo rett på det å får lønn. har man eget firma kan man ta ut en dag i et år .. vil man får man det til.
Mannen liker å være hjemme så her er det knall :)

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

De har jo rett på det å får lønn. har man eget firma kan man ta ut en dag i et år .. vil man får man det til.

Ny termin 03.02.14

Hva mener du med "ta ut en dag i et år"? Min mann driver eget firma, og jeg er svært usikker på hvordan vi skal løse dette med permisjonen...

Ny termin 03.02.14

Jeg vet det er mange som sliter med å ta ut fedrekvoten - selv når de fordeler det på en dag i uken over lengre tid. Det er ikke bare til å stenge firmaet en gang i uken f.eks for å være hjemme med barnet. Da får de lønn under permisjonstiden ja - men mister kanskje viktige kunder.

Det finnes da mødre i jobber hvor de risikerer å miste kunder og. Ser ikke mange av de ta mindre perm, iallefall er ikke det min erfaring.
Min får værsågod ta minst 14 uker, vil han ha barn skal han stille opp der han kan.

Termin 9/2-14 <3
En gutt og en bonusjente f. 07
Innlegg sendt fra appen :)

Hmm.. Litt synd at vi blir presset ut i jobb tidligere og tidligere. Men veldig bra at pappa får tid med barnet :)
litt blanda følelser altså.. :)

får de samme lønn?

Det er kun vi som lager problemer i forhold til at det er så mye vanskeligere for far å ta ut permisjon en for mor. I de aller fleste tilfeller så kan jeg ikke helt se hvorfor det skal være så mye lettere for oss...??!!
Men det jeg er mest uenig i er at en skal amme barnet lengst mulig, men samtidig så skal mor ut i jobb ganske tidlig..

Det er kun vi som lager problemer i forhold til at det er så mye vanskeligere for far å ta ut permisjon en for mor. I de aller fleste tilfeller så kan jeg ikke helt se hvorfor det skal være så mye lettere for oss...??!!
Men det jeg er mest uenig i er at en skal amme barnet lengst mulig, men samtidig så skal mor ut i jobb ganske tidlig..

Vi får vel rett på to timer ammefri i løpet av arbeidsdagen, men det er kanskje ikke alltid så lett å få til. Jeg fikk ivhertfall ikke til å gå fra jobben midt på dagen for å amme.

Her er det ikke mulig å gå fra jobben for å amme, det blir alt for mye styr for oss. Men sikkert fint for de som kan benytte seg av tilbudet :)

Samboeren min synes 14 uker virker veeeldig lenge. Men han har en ledende stilling og er vel litt engstelig for hva han kommer tilbake til etter permisjonen. Men det føler jo jeg og, jeg er redd hele systemet mitt på jobb skal bli rasert de månedene jeg er hjemme. Men vi må være mamma og pappa først, så får jobb komme på andreplass. Når det er sagt så synes jeg det er fint at pappaene er hjemme, men her i huset hadde vi nok ønsket å fordele permisjonen på egenhånd sånn som passer oss best.

Termin 11. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Jeg jobba 1 dag i uka fra snuppa fra 1 august hun ble 4 mnd 10 august. fra januar jobbet jeg 2 dager i uka frem til 27 mai.
Det er " vi" som lager problemer. vil man få det til kan man få det til :) er så mange muligheter nå. man kan også vente med å ta ut permisjon til det passer familien så lenge det er før barnet fyller 3 år.

Ny termin 03.02.14

Her sliter vi om far skal ta sammenhengende permisjon. Driver egen bedrift med høye faste kostnader, så er helt avhengig av å ha inntekt. Med storebror har han hatt gradert uttak, men det er fortsatt noe igjen av det. Det hadde helt klart vært lettere for oss i forhold til oppstart i barnehage om han kunne tatt det ut sammenhengende etter min permisjon. Problemet er ikke at far skal ha så så mange uker, problemet er at ordningen er for dårlig for personlig næringsdrivende.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Vi får vel rett på to timer ammefri i løpet av arbeidsdagen, men det er kanskje ikke alltid så lett å få til. Jeg fikk ivhertfall ikke til å gå fra jobben midt på dagen for å amme.
Det er vel stort sett bare ansatte i stat og kommune som har krav på to timer. Jeg jobber i privat sektor og har kun krav på en time.

Hva mener du med "ta ut en dag i et år"? Min mann driver eget firma, og jeg er svært usikker på hvordan vi skal løse dette med permisjonen...

Typ hver fredag i et år og 2 uke. Da har man 54 dager og 2 uker sommerferie i 2 år så er pappapermen på 14 uker brukt opp.
Ny termin 03.02.14

Det er vel stort sett bare ansatte i stat og kommune som har krav på to timer. Jeg jobber i privat sektor og har kun krav på en time.

Trudde det var 30 min x 2. Men det er grense på hvor gammel barnet kan være.
Ny termin 03.02.14

Her sliter vi om far skal ta sammenhengende permisjon. Driver egen bedrift med høye faste kostnader, så er helt avhengig av å ha inntekt. Med storebror har han hatt gradert uttak, men det er fortsatt noe igjen av det. Det hadde helt klart vært lettere for oss i forhold til oppstart i barnehage om han kunne tatt det ut sammenhengende etter min permisjon. Problemet er ikke at far skal ha så så mange uker, problemet er at ordningen er for dårlig for personlig næringsdrivende.

Dere kan ta litt gradert og noe sammenhengende som det passer for dere. Det gjorde vi sist.

Ny termin 03.02.14

Trudde det var 30 min x 2. Men det er grense på hvor gammel barnet kan være.
Ny termin 03.02.14

Grense hos oss er ett år med lønn, fram til to år uten lønn. Antar det avhenger av tariffavtalen.

Dere kan ta litt gradert og noe sammenhengende som det passer for dere. Det gjorde vi sist.

Ny termin 03.02.14

Det gjorde vi sist også, nå tas resten ut i form av lønnet ferie. Må ta ut resten før januar da for å få brukt det opp, hvis ikke blir det jo slettet når nestemann kommer.

Det gjorde vi sist også, nå tas resten ut i form av lønnet ferie. Må ta ut resten før januar da for å få brukt det opp, hvis ikke blir det jo slettet når nestemann kommer.

Skjønner. Bra dere ordner det sånn at mannen din går lønnet ferie da :)
Bedre enn å ikke få tatt det ut og koselig med familietid.
Ny termin 03.02.14

Back
Topp