Fedrekvote vs engangstøtte

Foxy84

Gift med forumet
Jeg skal begynne på skolen til høsten, er ferdig i desember.
Men, vi skal på insemenasjon i august, og om det skulle gå så er termin 15 mai.
Men.... det vil si fra januar til mai er jo 5 mnd, og da er jeg 4 mnd på vei.

Jeg skal for all del prøve å skaffe meg jobb i de 5 mnd, men hvem vil ansette en på 4 mnd.

Men, så leste jeg på nett, jeg kan jo få engangstødnad, MEN...da kan ikke gubben få fedrekvoten sin, og han vil jo ha sin tid med barnet,dermed kan ikke jeg ta engastødnaden.

Dette synes jeg er skikkelig dumt, for når barnet blir født så lever vi bare på hans lønn, som akkurat dekker regninger etc. 

noen penger som kontanstøtte kan jeg jo få, men det holder jo ikke i lengden.

Når barnet er 4-6 mnd kan jo manne min ta permisjon,og jeg ut i jobb...men hvordan skal vi få de andere mnd til å gå rundt?

Nå er det heller ikke noe selfølge at spiren sitter under insemenasjonen, men har noen tips eller råd ang penger?

kan man velge at far får permisjon om man dropper engangsstønaden?

ja det var det jeg tenkte på å gøjøre

Da må dere i såfall spare opp en buffer frem til fødselen så dere har litt ekstra penger enn bare hans lønning.

Nytter ikke å velge bort engangsstønaden om du uansett ikke har rett på foreldrepenger da dette er kriteriet for at pappaen skal kunne få fedrekvoten..
For å få foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen og ha tjent minst 35 000 kr. Har du ikke det får du engangsstønaden på ca 35 000 kr og pappaen kan da ikke få fedrekvoten. Han kan derimot ta ut permisjon på egen opptjening men det forutsetter at du går ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier. Dere kan med andre ord ikke være hjemme samtidig (altså han med foreldrepenger og du uten lønn)..
Man får barnetrygd på 970 kr i mnd etter at barnet er født, kontantstøtte får du ikke da dette er en stønad man kan få fra mnd etter barnet er fylt 1 år om barnet ikke går i statsstøttet barnehage..
Hva dere skal gjøre kan jeg ikke si, men jeg ville gjort alt for å selv opptjene rett til foreldrepenger - det er jo fullt mulig å jobbe en del selv om du studerer???

jeg leser på nav, men skjønner ikke så mye...men om jeg IKKE tar engangstødnaden,da kan vel far få fedre kvoten sin?

Eller må jeg jobbe 6 mnd for at han skal kunne få kvoten? 

Foxy84 skrev:
jeg leser på nav, men skjønner ikke så mye...men om jeg IKKE tar engangstødnaden,da kan vel far få fedre kvoten sin?

Eller må jeg jobbe 6 mnd for at han skal kunne få kvoten? 

Nei, det er ikke nok at du takker nei til engangsstønaden.. For at pappaen skal ha rett på fedrekvoten MÅ mor også ha rett på foreldepenger.... Dvs at du må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen og ha tjent minst 35 000 kr... Om du ikke klarer å oppfylle dette kravet får ikke far fedrekvoten. Han kan dog som jeg tidligere skrev ta ut permisjon på egen opptjening men da må du ut i minst 75% job eller fulltidsstudier. Den tiden du evt er hjemme "spiser opp" av permisjonstiden han kan ta ut...

Når du er student og skal ha permisjon så har du jo rett på stipend fra lånekassa?:)
Det får jeg ihvertfall. Var egentlig ferdig med studiet før jeg fikk barn, men meltde meg opp til et nytt (som jeg da altså ikke tar). Og får fortsatt penger fra lånekassa. Alt som jeg får derfra i permisjonen blir omgjort fra lån til stipend slik at jeg ikke behøver og betale tilbake.

ok da er jeg litt klokere:)
men dette med at han kan ta permisjon, si jeg skulle gå hjemme fra mai til desember, dermed går jeg ut i jobb i januar 2012, kan han da ta permisjon sin fra januar?
eventuelt hvor lenge kan han gå hjemme da?

Back
Topp