Fedrekvote - foreldrepermisjon

sanne

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Den "fantastiske" nye regjeringa skal jo kutte fedrekvoten fra 14 til 10 uker.

Mener jeg også har lest noe om at foreldrepermisjon blir kuttet med 2 uker. Er dette i tillegg? Forsvinner 6 uker?

Noen som har lest noe mer om dette? Vil endringene skje fra 1. juli, som det tidligere har vært? Vi har akkurat sendt inn papirer til Nav...

Sent from my iPhone using BV Forum

Har ikke hørt no om at selve permisjonstiden blir kortere?? Det er jo helt teit!! Har hørt at man ikke trenger å søke om fedrekvoten ennå. Men det gjelder kanskje bare for de som ikke skal ha noe annet enn den..? Her skal jeg ha alt utenom de ukene som er til far så venter med å søke om det, så har ikke satt meg helt inn i når de nye reglene gjelder fra:p

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Snakket med NAV i går, endringen i fedrekvoten trer ikke i kraft ennå (de vet heller ikke når), så vi fikk beskjed om at far skal ha 14 uker inn til videre. 14 ukers regelen ble bestem 1.juli 2013 og skal det bli en endring må det lovfestes etc, det kan ta tid :) Samme med nedskjæringer av den totale permisjonen!

Snakket med NAV i går, endringen i fedrekvoten trer ikke i kraft ennå (de vet heller ikke når), så vi fikk beskjed om at far skal ha 14 uker inn til videre. 14 ukers regelen ble bestem 1.juli 2013 og skal det bli en endring må det lovfestes etc, det kan ta tid :) Samme med nedskjæringer av den totale permisjonen!

Siden vi føder før 1.juli. 2014, er jeg ganske sikker på at dette ikke vil gjelde oss!!

Så bra!:)

Er det flere som skal vente med å søke om pappapermisjonen?

Er det flere som skal vente med å søke om pappapermisjonen?

Vi fikk beskjed om at vi måtte gjøre det 6 uker før siste utbetalingsdagsdagen til mor... Men tenker at vi søker etter jul en gang :)

Vi fikk beskjed om at vi måtte gjøre det 6 uker før siste utbetalingsdagsdagen til mor... Men tenker at vi søker etter jul en gang :)

Åja! Da har jeg god tid med den:)

Det var ein so spurte Erna Solberg om dette i byrjinga av oktober på Twitter, her er tråden med svaret han fekk :) Lengden på pappapermen vert 10 veker som KRF ønskte, men den totale permisjonslengda vil framleis vere 49/59 veker. Dvs at det er 4 veker meir i fellespotten. Men det vil nok ta tid å lovfeste som H27 skriv, so denne gongen gjeld det ikkje oss uansett :)

https://twitter.com/erna_solberg/status/385519693299482624

Takk for svar :-) Da satser jeg på at vi slipper unna her, vanskelig nok å fylle ut Nav-skjemaer fra før av (grøss). Her vil far sende inn søknad ASAP, vi har jo datoene klare :-)

Takk for svar :-) Da satser jeg på at vi slipper unna her, vanskelig nok å fylle ut Nav-skjemaer fra før av (grøss). Her vil far sende inn søknad ASAP, vi har jo datoene klare :-)

Ja de er helt forferdelige! Pluss at alt tar så lang tid hos nav! Åja, jeg vet ikke helt når det blir min permisjon ender, så får vente med far sin del:p

Skulle tro det skulle rekke med høyere utdannelse for å fylle ut de NAV-papirene, men akk! Føler meg helt teit...

Skulle tro det skulle rekke med høyere utdannelse for å fylle ut de NAV-papirene, men akk! Føler meg helt teit...
Haha, ikke sant!!! Master hjelper ikke her gitt... Kanskje hvis man hadde master i NAV-papirer?!?! Haha

Sent from my iPad using BV Forum

Hahaha! Er bare glad for at jeg er ferdig med å fylle de ut!! Mangler bare papirer fra jobben. Som jeg har mast om i 1 uke nå!! Hater når ting tar tid! Regner med å hente de i morgen, for nå gidder jeg ikke å vente mer! Jeg har ikke no godt forhold til jobben fra før siden jeg har vært sykemeldt så lenge..

Haha, ikke sant!!! Master hjelper ikke her gitt... Kanskje hvis man hadde master i NAV-papirer?!?! Haha

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg har master i finans og en ganske byrokratisk jobb med mye regler alikevell må jeg, hver gang jeg snakker med nav/skatteetaten gråte en skvett fordi jeg får bare beskjed om det er feil/går ikke etc. Har hjulpet min mor med mye nav problematikk. Fatter ikke at såkaldte resurs svake skal få det til!

• Liker
Reactions: H27
Jeg har master i finans og en ganske byrokratisk jobb med mye regler alikevell må jeg, hver gang jeg snakker med nav/skatteetaten gråte en skvett fordi jeg får bare beskjed om det er feil/går ikke etc. Har hjulpet min mor med mye nav problematikk. Fatter ikke at såkaldte resurs svake skal få det til!
Det er faktisk helt krise. Systemet som skal være til hjelp, gjør det bare vanskeligere for den gjennomsnittlige borger. Trist i grunn....

Det er faktisk helt krise. Systemet som skal være til hjelp, gjør det bare vanskeligere for den gjennomsnittlige borger. Trist i grunn....

Ja det er veldig trist NAV ikke yter en mere brukervennlig system.:confused:

Fra mobil enhet

Last edited:
Vil tro det er dagens regler som gjelder for oss uansett hvordan vi vrir og vender på det :)
Fedrekvoten søker vi ikke om før 6-8 uker før far skal ha permisjonen sin...

Når regelen om 14 uker pappaperm kom teltes det for alle som var født etter 1 juli 2013. Så hvis det blir det samme så spiller det ingen rolle om mannen skal ha perm neste høst. Da blir det jo evt for de født etter en hvis dato 2014.

Noen som vet noe om når barnefar er selvstendig næringsdrivende? Hvordan er det med pappaperm da? han har jo ingen stedsfortreder...

Back
Topp