Fedrekvote, foreldrepenger, engangsstønad!

Henhan

Betatt av forumet
Siden vi nå venter barn nr 2 og jeg vil ut i jobb igjen, og bli ferdig med utdannelse har jeg og samboeren blitt enige om at han skal ha lengst permisjon. Han har også krav på foreldrepenger, noe jeg ikke har lenger, da jeg ikke har rukket tilbake i jobb igjen etter forrige fødsel. Men jeg skal allikevel ha litt tid hjemme, og jeg lurer derfor på om jeg har rett til engangsstønad? Også lurer jeg på om noen kan fortelle meg litt om fedrekvote i forhold til foreldrepenger? Har prøvd å lese meg litt frem på nav sine sider, men blir jammen ikke klok;) Håper det er noen engasjerte mennesker på forumet her som har litt peil:) God lørdagskveld fra meg!

Så vidt jeg kan lese meg til så kan du ta engangsstønad og far har allikevel krav på sine 12 uker, men du kan ikke velge engangsstønad og forvente at far kan bruke hele permisjonen (minus dine 9 uker). For at far skal få foreldrepenger må jo du oppfylle aktivitetskrav i forhold til f.eks studier...

trodde fødselspermisjon skulle fungere som grunnlag for nye foreldrepenger jeg.. det bør du sjekke opp!

Glamaria: Glemte å nevne at jeg skulle ut i jobb igjen, har en læretid som jeg vil bli ferdig med så fort som mulig. Jeg fikk barn september 2011, og har ikke vært tilbake i jobb etter dette (har derfor ikke krav på foreldrepenger), ettersom formen ikke tillot det. Da oppfyller vi kravene slik at bf kan få foreldrepenger:)

Anbeli: Jeg tror fødselspermisjon fungerer som grunnlag for nye foreldrepenger, men nå fikk jeg foreldrepenger sist i august, og har ikke vært tilbake i jobb etter det. Derfor har jeg ikke noen krav på det, desverre:/

Vi hadde liknende problemstilling sist. Jeg fikk engangsstønad og måtte ta ut mine 9 uker (3 før og 6 etter fødsel/termin). Pappaen fikk resten av permisjonen, altså ikke bare fedrekvoten ettersom han har egen opptjening til foreldrepenger. Han var da hjemme fra 1. august til over påske. Det var helt fantastisk for oss :) Han gikk litt lei av å være hjemme i 9 mnd, så han vil ikke ha mer enn sine 12 uker denne gangen, men han og jentungen har et fantastisk forhold etter å ha fått så mye tid sammen i starten :)

Back
Topp