fedmeoperert og gravid

Selma90

gravid :D
Hei Jordmødre!

Fant denne uken ut at jeg er gravid, og er veldig glad for det.
Jeg kjenner veldig på det at jeg er beskymret for at det er 9 måneder siden jeg tok fedmeoperasjonen Gastric Sleeve. Operasjonen ble utført i utlandet, så derfor ingen oppfølging.

Har dere noen råd om når jeg bør kontakte lege? Hva har jeg krav av i.f.h til oppfølging, UL- undersøkelser? Er fortsatt veldig lite av informasjon om dette tilgjengelig på nettet.

MVH Glad men beskymret frøken
 
Hei på deg,

og gratulerer så mye med baby på vei :)

Dette er et nytt felt også for oss som jobber med gravide, så det kan godt stemme at det kan være vanskelig å finne god informasjon på internett.
Jeg tenker at det er viktig for deg å kunne kjenne deg trygg gjennom svangerskapet. Ta gjerne kontakt med fastlegen din ganske snarlig og diskuter litt med henne om hun kjenner de lokale prosedyrene der du bor.
Livmoren din som babyen skal vokse og det i er jo det aller viktigste, og den fungerer fint selv om du er slankeoperert. Det som blir viktig er ernæringen din, slik at babyen får den næringen den trenger samtidig som du passer litt ekstra på vekten din.
Kanskje du kan be om en henvisning til er ernæringsfysiolog...... Det finnes og så private, hvis ikke det skulle gå på sykehuset. Ta også kontakt med jordmor, som kan være med å guide og følge deg på veien.

Masse lykke til videre og slipp gleden til - sannsynligheten for at alt går fint er overhengende stor :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Hei, jeg er også fedmeoperert, men er operert her til lands. Men du bør kontakte lege så fort som mulig, for å få den beste oppfølgingen. Jeg ble sendt tidlig på ul, for å stadfeste graviditeten og sjekke hvor langt jeg hadde kommet. Jeg ble videre henvist til sykehuset og ernæringsfysiolog, og senere nå på vekstkontroll.
De holder nøye kontroll med blodprøver, matinntak og vekta. :)

Så lurt å ta en time med en gang :)
 
Hei!

Gratulerer med baby i magen :)

Jeg er operert for 6 år siden, når jeg var gravid så ble jeg sendt til ultralyd hver tredje uke, det er nemlig en fare for morkakesvikt når man er operert og da at babyen blir liten.
(nå er jeg gastric bypass operert)
Den siste tiden hadde jeg ultralyd hver 14 dag.
Jeg har snakket med flere som er operert men som ikke har fått noe oppfølging så det gjelder og si i fra selv ang hva du har krav på.
Det var jordmoren min som fortalte meg dette og hun henviste meg.

Masse lykke til!
 
Back
Topp