Februar damene’s oppskriftstråd

Mimink

Elsker forumet
Hei! Eg tenkte det hadde vore kjekt med ein tråd der me kan dele gode oppskrifter og tips for oss gravide [emoji2]

Tenker på alt ifra middag/lunsj og forskjellige typer drikke. Litt inspirasjon er gøy!
[emoji519][emoji522][emoji521][emoji533][emoji526][emoji893][emoji899]

IMG_0290.JPG

Eg fant ein smoothie på nettet som eg tenkte og prøve ut no i sommarvarmen [emoji28]

Smooth Sitrus!
• 1 beger appelsinyoughurt
• 2 dl appelsinjuice
• 2 mandariner ( sitron eller grapefrukt)
• knust is.

Bland alt i ein blender og kjør til jevn masse! Drikk og vær glad [emoji6]

I dag er det såpass varmt og jeg er litt småslapp så det blir enkel salat her i gården. Tom så lat at jeg kjøpte posesalat...[emoji23]
Pose salat (romano mix)
Rester av paprika, rødløk, agurk fra tacoen i går
Smårettskinke
Osterester
Feta m/olje
Plommetomat
Hvis jeg gidder rister jeg brødskiver og deler hvitløksfedd i to og smører feddene utover brødskivene. - En litt sunnere versjon av hvitløksbaguett [emoji16]
Gubben er ferdig på jobb kl 19 så jeg stresser ikke med å spise i varmen, matlyst er lik null...

I går lagde eg meg:

• Frossen wokpose (asiatisk)
• Sursøtsaus
• Eggenudler

Steikte woken og satte nudlene på kok! Enkel og grei middag som blei til kveldsmat [emoji23] Spiste opp alt sammen sjølv [emoji33]

Salat med laks, kokt potet (kokes opp ferdig delt i terninger), avocado, rødløk, agurk, forskjellig type salat (gjerne baby Leaf e.l.), fetaost eller cottage cheese, olje.

Laksen stekte jeg i ovn, marinerte med hakket chili og ingefær med olje, salt og pepper. Delte opp i terninger og damderte alt på tallerken. Utrolig godt. Og sunt! Kan gjerne ha litt frø e.l oppå også[emoji108] [emoji4]

I dag lagde jeg pasta carbonara, slik ei italiensk venninne viste meg.

6 eggeplommer
Slump fløte (ca 4dl, tar det alltid på feelingen, men lagde stor porsjon idag)
Ca 1ts pepper (hvis man sliter med sterk mat eller halsbrann så bruk mindre)
Stekte opp smårettsbacon, kan bruke salt røkt skinke, det er mer originalt, men jeg hadde bacon for hånd
Fullkornspasta 5porsjoner (pleier å bruke tagliatelle, men spaggettien fra sopps var 1/4 av prisen!)
Koker al dente, heller av vannet, tar oppi eggefløtepepperet i kjelen -lar det "koke/varme seg tykt" ta oppi bacon og hakk litt fersk basilikum hvis du må ha noe grønt til[emoji16]
Bon apetit, ble så mett og kvalm at jeg måtte ta frem ingefærølet...!

Til frukost i dag vart det:
Granola, blåbær og jordbær blandet med biola [emoji12]

Haha. Nå ble eg skikkelig gira, tenkte strikkeoppskrifter eg :laughing001 Eg er ikkje så god på å lage mat, men takker ja til å bli inspirert ☺️ må bli flinkere

Haha. Nå ble eg skikkelig gira, tenkte strikkeoppskrifter eg :laughing001 Eg er ikkje så god på å lage mat, men takker ja til å bli inspirert [emoji5] må bli flinkere

Haha! Har ikkje tenkt over det før men overskriften kunne like gjerne vært oppskrift på strikk [emoji38] Det hadde no ikkje vore så dumt med ein strikketråd kanskje? [emoji847]

Starter hver dag med 1 ss chiafrø i en flaske med 5 dl vann. Rister godt og lar det stå ca 20 min , så drikker jeg dette på tom mage. Gjør underverker for trege mager.

I dag skal vi ha Tacoform her i huset. Ungene elsker det :) (og jeg [emoji56])

-1 pk kjøttdeig (vi bruker kyllingkjøttdeig)
-Tacokrydder
-Pasta etter smak ( vi bruker fullkornspasta med bønner )
-3 dl creme fraiche e.l
-revet ost
-nachos
-1 boks maiskorn

-kok litt pasta
-stek kjøttdeig og bland i tacokrydder, rør så inn creme fraiche og mais og til slutt bland i ferdig kokt pasta
-hell blandingen i ildfast form, strø over ost og trykk nachos ned i blandingen tett i tett.
-stekes i ovnen på ca 200 grader til osten har smelta og nachosene er gyldne :)

Garantert innertier!
Kan såklart putte oppi hva enn du liker. Vi har prøvd med forskjellige bønner/linser ,vannkastanjer, paprika, løk, m.m. Blir godt uansett :)

Hurra. For en fin tråd!

En lettvint og god gjenganger her hos oss er laks med søtpotet og spinatsaus. Vi lager alt på slump, så jeg har ikke nøyaktige mengder, men dette er ca til 2 voksne.

-2 søtpoteter skjæres opp i "pommes frites" og stekes på C 185* varmluft til de blir gyldne.
-1/2-1 stor pose rå spinat hakkes i små biter og blandes med rømme, hakket hvitløk, litt sitronsaft, salt og pepper.
-2 biter laksefilet stekes i stekepanne med salt og pepper.

Nydelig!

Hurra. For en fin tråd!

En lettvint og god gjenganger her hos oss er laks med søtpotet og spinatsaus. Vi lager alt på slump, så jeg har ikke nøyaktige mengder, men dette er ca til 2 voksne.

-2 søtpoteter skjæres opp i "pommes frites" og stekes på C 185* varmluft til de blir gyldne.
-1/2-1 stor pose rå spinat hakkes i små biter og blandes med rømme, hakket hvitløk, litt sitronsaft, salt og pepper.
-2 biter laksefilet stekes i stekepanne med salt og pepper.

Nydelig!

Dette skal prøves :)

I dag skal vi ha Tacoform her i huset. Ungene elsker det :) (og jeg [emoji56])

-1 pk kjøttdeig (vi bruker kyllingkjøttdeig)
-Tacokrydder
-Pasta etter smak ( vi bruker fullkornspasta med bønner )
-3 dl creme fraiche e.l
-revet ost
-nachos
-1 boks maiskorn

-kok litt pasta
-stek kjøttdeig og bland i tacokrydder, rør så inn creme fraiche og mais og til slutt bland i ferdig kokt pasta
-hell blandingen i ildfast form, strø over ost og trykk nachos ned i blandingen tett i tett.
-stekes i ovnen på ca 200 grader til osten har smelta og nachosene er gyldne :)

Garantert innertier!
Kan såklart putte oppi hva enn du liker. Vi har prøvd med forskjellige bønner/linser ,vannkastanjer, paprika, løk, m.m. Blir godt uansett :)
.

Det hørtes godt ut :-)

Mannen ønsker ostekake til bursdagen sin men jeg har aldri laget det før. Noen som har en enkel oppskrift å dele?

Back
Topp