Febermåling/paracet..?

knøtt i november

Glad i forumet
Hvordan gjør dere det med febermåling og paracet nå? Har dere sånn temp-måler dere kan bruke i øret, eller?
Snuppa her ble syk i dag og var kokvarm, så jeg ville gjerne måle tempen. Hun er sjeden syk og har omtrent aldri fått paracet(og er derfor ikke vant med noen av delene..) og ble self spinnvill da hun skjønte at febermålet OG stikkpillen skulle opp i rompa hennes. "Aoa!!" Forståelig nok[&:] Vi måtte være to om å holde henne, forklarte godt og var forsiktige, men det føltes alikevel veldig ekkelt.. nesten som et lite overgrep når vi måtte tviholde henne...[:(]
Hvordan gjør dere det? Lurer på om jeg må investere i temp.mål til øret og paracet mixtur..[8D]
Hun er jo enda for liten til å skjønne at "det blir bedre etterpå..."

Vi dytter'n oppi hekken. Fordi det gir mest nøyaktig målning.
Men jeg bruker en liten dråpe olje på spissen så den skal gli litt bedre. Men vi må være 2 som holder, for hu blir stjerne-gal...

Vi gir smertestillende i tabelettform. Pamol som smuldrer opp for barn. Det tar noen få sekunder bare, har banansmak og funker like bra som stikkpillene.

Tempen måler vi bare om hun er glovarm og nedsatt almentilstand, og da måler vi stort sett i pumpen, men bruker glidemiddel slik at det blir minst mulig ubehagelig.

Min lille raring synes det er helt greit at vi måler i rompa han.[8|] Sist gang var det bare morsomt at vi la ham på stellebordet og "lekte baby". (Han vil "leke baby" av og til, og ligge og skifte bleie, vanligvis skal han stå.) Han har aldri hatt ordentlig feber da, så kanskje han er mer samarbeidsvillig fordi han ikke egentlig er syk.

Paracet har vært veldig frivillig. Vi har gitt når han har hatt vondt, og sagt at tablett i rompa skal gjøre det bedre.

Måler irompa - hun syns det er tålig greit - litt ubehagelig syns hun nok det er. Paracet får hun i stikkpilleform, fort og gæli!

Måler rektalt hvis jeg ønsker å vite eksakt temp, men jeg kan også bare "kjenne" at han er varm og i dårlig allmenntilstand. Ved behov gir jeg stikkpille. Det er ikke noe stas her i heimen heller hos noen av dem, føler meg også som en "overgriper"[&o]

vi har en sånn som vi måler i øret, og den syns han bare er morsom. Må måle i begge ørene gjerne flere ganger før han er ferdig (fordi den spiller en liten trudelutt når resultatet er klart). Paracet får han i sånne oppløselige tabeletter med forskjellig smak. De syns han er gode også, så heller ikke no stress. (nå høres det ut som dette er dagligdags hos oss, men er ikke det altså. Men han operete jo i sommer, og da målte vi feber og ga smertestillende noen dager i strekk for å se an formen hans)

Vi måler med en sånn laser som du holder 5 cm fra panna eller bakøret, det er ingen problem. I rompa derimot blir hun helt krakilsk... Men har termometer som vi kan ta i rompa om feberen skulle bli veldig høy å vi ønsker å forsikre oss om at den stemmer.
Febernedsettende får hun flytende, det tar hun mer enn gjerne...

Vi måler tempen under armen til ungene, men måler i rompa når den begynner å bli høy for å få mer nøyaktig måling (noe ingen av de er glade i).

Paracet gir jeg helst ikke, siden jeg vet at de blir kvitt sykdommen fortere hvis feberen får lov til å bli høy nok så kroppen dermed får bekjempet sykdommen.
Men er barna veldig medtatte, og/eller ikke får i seg særlig væske, har vondt eller sånn, får de selvfølgelig paracet.
Yngstemann får stikkpille i rompa, men jeg tror vi kommer til å prøve å gi ham smeltetablett neste gang som vi har gitt storebroren tidligere med god erfaring. [:)]

Måler alltid rektalt, syns der er viktig å få et nøyaktig mål når barnet er sykt. Bruker paracetstikkpille.

Vi har pannetermometer, liker ikke å måle i rompa.

Det er ikke like nøyaktig, men det holder så lenge ikke feberen er kjempehøy. Har også annet termometer [:)]

Synes ikke noe om å tvinge hylende barn til å ta tempen i rompa, og gir også paracet flytende med skogsbærsmak.

Den synes hun er kjempegod [:D]

Nei, huff.. var ikke noe særlig med den der rompe-målingen.. i dag har hun flere ganger studert temp.måleren og sukket "aoa"[&:] Hun har kommet seg litt utover dagen, så i dag har jeg bare målt en gang og da under armen. Gikk en del bedre det!
Ang. paracet-stikkpillene, så er det svært sjelden vi bruker de, så beholder nå bare pakka, men får se om vi går til anskaffelse av noe anna også.. Blir vel fort til at det blir glemt og neste gang vi trenger det, så har vi bare stikkpillene igjen..[8|]
Men takk for svar, alle. Lurte litt på om det bare var jeg som var litt "old fashion" og fremdeles målte i baken..[:D]

ORIGINAL: knøtt i november

Nei, huff.. var ikke noe særlig med den der rompe-målingen.. i dag har hun flere ganger studert temp.måleren og sukket "aoa"[&:] Hun har kommet seg litt utover dagen, så i dag har jeg bare målt en gang og da under armen. Gikk en del bedre det!
Ang. paracet-stikkpillene, så er det svært sjelden vi bruker de, så beholder nå bare pakka, men får se om vi går til anskaffelse av noe anna også.. Blir vel fort til at det blir glemt og neste gang vi trenger det, så har vi bare stikkpillene igjen..[8|]
Men takk for svar, alle. Lurte litt på om det bare var jeg som var litt "old fashion" og fremdeles målte i baken..[:D]

Ta på litt kremp op temp målet, så er det ikke så ubehagelig.

Nå er det sjelden vi måler temp og gir paracet *bankibordet*

Men vi har øretermometer vi bruker mest da, men har dobbeltsjekket endel med temp i stumpen å det stemmer faktisk overraskende bra.

Paracet har hun fått i stikkpilleform de gangene hun har fått det.

Vi måler i rompa, og snuppa synes det er helt greit. Har salve på tuppen, så hun kjenner knapt noenting. Har heller ikke fått noen store protester på stikkpiller, men nå bruker vi ibux mikstur, synes det funker fortere og har lengre virkning.

Back
Topp