Feberkrampe

Jente85

Flørter med forumet
Mailykke <3
Tanteungen min på 1,5 år fikk feberkrampe idag og måtte hentes med ambulanse :( Fikk nettop tak i søstra mi og ho va sikket på at jenta skulle dø og at ambulansen ikke sku rekk frem for å klar å redde henne.
Er det noen hær med erfaring innen feberkrampe om hvordan barne oppfører seg etterpå. Søstra mi sier hun kun lager lyder og har ukontrolerte bevegelser. Er dette normal? Er så urolig for henne og de har gitt veldig lite informasjon på sykhuse så søstra mi er helt ifra seg. Har hørt en plass også at dette er arvelig i såfall er det da sjanse for at det samme kan skje med tvillingsøstra hennes( enegget) viss hun sku få høy feber?

Regner med at hun har fått en del medisiner, bl.a stesolid for å heve krampene. Disse gjør henne dopet og dermed har hun ikke helt kontroll over bevegelser og slikt. Vil nok være trøtt ei stund også. I tillegg er hun jo syk i fra før. Er det bare feber som har gitt henne kramper, skal hun bli helt frisk igjen.

Aldri hørt at feberkramper er arvelig, men det er fare for gjentakelse ved neste høye feber. De de bør gjøre er å ha stesolid hjemme, for å gi henne om hun får kramper igjen. Ellers er det å gi paracet/ibux, kle av henne og legge på kalde kluter for å få tempen ned.

Tusen takk for svare :) Snakka nettop med søstra mi,jentungen har nå reagert mere når noen snakker med henne :)
De fikk også vite at gjentakelse kan oppstå så hun vill få medisiner med hjem som skal benyttes ved feber for å unnga gjentakelse :)Føler meg mye mere lettet nå at ting går bedre ned henne...hun hadde en crp prøve på 25 så de beholder henne over natta :)

Feberkramper er faktisk ikke farlig, selv om de fleste tror det, og man behøver heller ikke om å ha høy feber for å få desse krampene. Årsaken til innleggelse er vell helst for å utelukke epilepsi anfall, samt få kontroll på krampene. Gå inn å les litt på nhi.no f.eks der står mye om du søker opp feberkramper :)

Last edited:
Vi ble sendt på sykehuset da vesla her fikk det. Da var hun 1 1/2 år. Hun ble lagt til overvåkning. Fikk resept på stesolid, men har aldri trengt den. Og ja, hun var ikke helt seg selv . Og bank i bordet, for at det var den eneste gangen :)

Dette har jeg MYE erfaring med. Har hatt over 40 anfall...

Det er ikke farlig, men ser jo jævlig ut. Tar litt tid før de henter seg inn.

Back
Topp