Feber?

• Trådstarter Trådstarter Sanna27
  • Opprettet Opprettet
S

Sanna27

Guest
Regnes 38.5 som feber?

Hva gjør dere når dere får febersyke barn?

Ser forresten an allmenntilstanden i forhold til å gi febernedsettende. Sønnen har mange ganger hatt nærmere 40 i feber, men ellers vært i grei form.

Regnes 38.5 som feber?

Hva gjør dere når dere får febersyke barn?
Ja. Feber fra 37,5.

Følger med på feberen og gir paracet ved feber over 39 hvis barnet har dårlig almentilstand, eller fra 38 dersom barnet skal sove. Og ved smerte/ubehag selvfølgelig (feks vansker ved å spise ved forskjølelse). Jeg måler feberen når det er på tide med ny dose, altså når forrige er gått ut. Da vet jeg hva temperaturen ligger på uten påvirkning av medisin.

Jeg kler på tynne luftige plagg i ull/silke-blanding. Har det kjørlig inne og legger lite over når de skal sove. Men passer på at hender og føtter ikke er kalde forde. Hvis barnet fryser kler jeg på. Unngår å bade/dusje med høy feber.

Gir rikelig med drikke og hvile.

Ja, når tempen er over 38 så anses det som feber.
Feber er temperatur målt rektalt over 38,0. Man subfebril fra 37,5-37,9.

Gir febernedsettende ved temp over 39 og etter almenntilstanden
Det er forskjell på små barn og voksne (og eldre barn).

"Feber vil si at kroppstemperaturen er høyere enn vanlig. Normal temperatur hos små barn varierer vanligvis mellom 36,5 og 37,5 grader, og stiger den til over 37,5 grader, regnes det som feber. Vær imidlertid klar over at noen barn har større temperatursvingninger enn dette uten å være syke."

http://www.familieverden.no/Helse/Sykdom-og-symptomer/Symptomer/Feber/

Det er forskjell på små barn og voksne (og eldre barn).

"Feber vil si at kroppstemperaturen er høyere enn vanlig. Normal temperatur hos små barn varierer vanligvis mellom 36,5 og 37,5 grader, og stiger den til over 37,5 grader, regnes det som feber. Vær imidlertid klar over at noen barn har større temperatursvingninger enn dette uten å være syke."

http://www.familieverden.no/Helse/Sykdom-og-symptomer/Symptomer/Feber/

Stoler med på denne siden ;) ikke skrevet av en familieveileder..
http://nhi.no/forside/forstehjelp/medisinske-problemer/feber-11045.html

Ja. Feber fra 37,5.

Følger med på feberen og gir paracet ved feber over 39 hvis barnet har dårlig almentilstand, eller fra 38 dersom barnet skal sove. Og ved smerte/ubehag selvfølgelig (feks vansker ved å spise ved forskjølelse). Jeg måler feberen når det er på tide med ny dose, altså når forrige er gått ut. Da vet jeg hva temperaturen ligger på uten påvirkning av medisin.

Jeg kler på tynne luftige plagg i ull/silke-blanding. Har det kjørlig inne og legger lite over når de skal sove. Men passer på at hender og føtter ikke er kalde forde. Hvis barnet fryser kler jeg på. Unngår å bade/dusje med høy feber.

Gir rikelig med drikke og hvile.
Paracet bare om natten eller når de sover på dagen å?

Den jeg la ut var den jeg fant når jeg googlet, den samsvarte med infoskrivet vi på jobben min (bhg) har fått fra fylkeslegen.

Kan godt kalle det subfebril istedenfor feber, men det 37,5-37,9 er ikke normaltemperatur :)

Ja subfebril er det ;) ikke febril :) og slik temperatur kan man jo fakrisk få bare man er litt aktiv ;) mange Bhg måler jo feber på unger rett etter veldig aktivitet fordi ungene da blir slitne og rød i kinn.. Og ringer foreldre på 37,7 f eks.. Og ungene er friske som bare det ;)

Back
Topp