Feber uten grunn?

Lille_frosk

Glad i forumet
Snuppa har fått feber, men vi skjønner ikke hvorfor. Den er på 38,5. Stemmer det at en kan få feber ved tannfrembrudd?

Ja ganske så sutrete i tilegg. Feberen er "bare" 38,5 så hun fikk en paracet. Tenker at så lenge fontanellen ikke er utspillt, hun får nok drikke og spiser greit så kontakter jeg ikke lege med mindre feberen stiger enormt da.
Ble litt usikker på om det er rett tankegang.

Ja, det kan være tenner!! Emma hadde plutselig 40 i feber i noen dager her for et par uker siden!! Det var ikke tenner, men en lett forkjølelse påsto legen!! Merka ikke at hun var forkjølet i det hele tatt!! Så det kan jo også være noe av det samme..[8|] Da var hun sutrete og litt vanskelig å få i mat..!

Takk for svar jenter[:D]

Vi skulle reist til oldemor i dag, må utsettes da feberen er der enda. Og om mulig litt høyere. Men allmenntilstanden er noget bedre enn i går, enn så lenge.

Da har vi vært hos legen. Hun har mest sannsynlig den 4.barnesykdommen :(

Da skal hun i teorien være feberfri i morgen :) Kjedelig at 2 av ukene med ferie er ødelagt. (mannen bestemte seg for å reise på fisketur neste uke FØR hun ble syk).
Men jeg unner mannen reise, for det betyr deilig mat om vinteren. Bare kjedelig for meg at ferien blir hjemme.

Hva går egentlig den 4. barnesykdommen ut på - synes det er så rart navn jeg.
Og hvor lenge varer den?

ORIGINAL: twinanne

Hva går egentlig den 4. barnesykdommen ut på - synes det er så rart navn jeg.
Og hvor lenge varer den?

Det er egentlig bare feber (kan være relativt høy) som etter ca 1-2 dager avløses av utslett. Varer vel ikke så veldig lenge, tror den er over på ca 3(-4) dager....

kanskje du kan ringe legen.. for min der så ville jeg kjekket opp i det på grunn av den svineinfluensaen, ikke at det er det, men jeg reiser heller en gang til sykehus for mye enn for lite. jo tidligere behandling jo bedre[:)] håper hun blir fort bra.

Hun har vært hos legen, og han sjekket henne og sa det mest sannsynlig var den 4. barnesykdommen.

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)
er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.
Det gir ingen kjente komplikasjoner.

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/barnesykdommer

Mulig jeg er en dårlig mor i enkeltes øyne, men når legen mener det er det tar jeg det med knusende ro. Er ikke så bekymret jeg, men fikk han til å sjekke fontanellen for jeg var litt engstelig for at hun fikk for lite væske. Den var helt fin. Svineinfluensa bekymrer jeg meg ikke for da ingen i vår omgangskrets har vært ute å reist. Dessuten er vanlig influensa minst like farlig,så er ikke mer redd hun skal få svineinfluensa ;)

Hun har vært hos legen, og han sjekket henne og sa det mest sannsynlig var den 4. barnesykdommen.

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)
er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.
Det gir ingen kjente komplikasjoner.

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/barnesykdommer(quote)

Mulig jeg er en dårlig mor i enkeltes øyne, men når legen mener det er det tar jeg det med knusende ro. Er ikke så bekymret jeg, men fikk han til å sjekke fontanellen for jeg var litt engstelig for at hun fikk for lite væske. Den var helt fin. Svineinfluensa bekymrer jeg meg ikke for da ingen i vår omgangskrets har vært ute å reist. Dessuten er vanlig influensa minst like farlig,så er ikke mer redd hun skal få svineinfluensa ;)

ja problemet med den svineinfluensaen er jo bare det at man vet ikke hva som hjelper mot det og gravide og små barn særlig med lunge og hjerteproblemer er utsatt. er liksom det som er så rart. vanlig influensa dør helst eldre av og kanskje de aller minste om ikke de får hjelp, men denne her kan man liksom ikke gjølre noe særlig med for den har ikke var så lenge. og nei du er på ingen måte dårlig mor nei, har legen sagt det er greit er det nok det ja [:)]

Back
Topp