Lille_frosk
Glad i forumet
Snuppa har fått feber, men vi skjønner ikke hvorfor. Den er på 38,5. Stemmer det at en kan få feber ved tannfrembrudd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: twinanne
Hva går egentlig den 4. barnesykdommen ut på - synes det er så rart navn jeg.
Og hvor lenge varer den?
Hun har vært hos legen, og han sjekket henne og sa det mest sannsynlig var den 4. barnesykdommen.
Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)
er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).
Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.
Det gir ingen kjente komplikasjoner.
Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !
http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/barnesykdommer(quote)
Mulig jeg er en dårlig mor i enkeltes øyne, men når legen mener det er det tar jeg det med knusende ro. Er ikke så bekymret jeg, men fikk han til å sjekke fontanellen for jeg var litt engstelig for at hun fikk for lite væske. Den var helt fin. Svineinfluensa bekymrer jeg meg ikke for da ingen i vår omgangskrets har vært ute å reist. Dessuten er vanlig influensa minst like farlig,så er ikke mer redd hun skal få svineinfluensa ;)