Feber og få svømmere

babyT

Forumet er livet
En av årsakene til at vi ikke klarer å bli gravid på egenhånd er jo at menne har få svømmere. Nå nærmer det seg 1. icsi for oss, og hva skjer? Jo mannen får feber for andre gang på 3 uker. Vanligvis er han nesten aldri syk. Sist er ett år siden...

Mener å ha lest at feber kan påvirke sædkvaliteten. Vil det kunne påvirke slik at han produserer enda færre spermier? Hvor lenge etter feberen vil påvirkningen vare? Blir litt bekymret her nå [&o]

Dette fant eg i en artikkel
"Testiklene trives best rundt 32 – 33 ºC. Stiger temperaturen til 37º, kan det være fatalt, og dermed kunne Sunde med glimt i øyet trekke den slutningen at mannens viktigste funksjon er som stativ for testiklene. Og testiklene har én eneste funksjon; reproduksjon. Testiklene produserer 250 millioner sædceller per dag – en voldsom aktivitet.
Dette er ett sted på kroppen der immunapparatet ikke slipper til, fortalte Sunde. Sartoriceller styrer alt som går ut og inn og slipper ikke hvite blodlegemer til. Dermed er sædceller formet i et lukket rom der immunapparatet ikke har tilgang. Det tar 73 dager å utvikle spermier, en prosess man ikke kan påvirke hastigheten av.
---
Hun varslet også at feber kan gi dårlig motilitet og at man bør ta en ny prøve ca. tre uker etter at man er feberfri."

http://www.nito.no/organisasjon/Bioingeniorfaglig-institutt/Bioingenioren/23596/26485/26490/

hmmm... Nå har jeg lest gjennom dette flere ganger og er ikke sikker på om jeg skjønner det. Mulig jeg som er treg...

Må tenke litt høyt her for å se om det hjelper. Stigern temperaturen til 37 grader vil det være fatalt.. -ok, men når man har feber hvor høy blir da tempen i pungen? Er jo ikke der man måler... Dette er et sted på kroppen hvor immunsystemet ikke slipper til... Feber er jo immunsystemets måte å bekjempe sykdommer, om ikke systemet påvirker testiklene, betyr det at feberen ikke går dit, eller betyr det at testiklene også blir febervarme, og at ingenting kan gjøres med det?

Men det som gjelder er jo hans tilstand for 3 mnd siden, for det er jo da de sædcellene ble laget eller hva jeg skal si. Så om han har feber nå, så bør vel ikke det ha noe å si for når han skal levere om noen uker. Rett på meg om jeg tar feil jenter. [:)]

Det kan hende det er jeg som har tatt feil her, men det er slik jeg har forståt det slik Sola sier, for det er vel snakk om produksjon og ikke at sædcellene blir drept med feber, nå ble jeg litt usikker.

Fra han hadde feber sist og til uttak er det ca ni uker, så da vil det gå fint? Håper det er riktig som dere mener Sola og twinanne.

Nå fant eg dette inne på Haugesund Fertilitetssenters side:

Faktorer som påvirker sædprøven: Feber
Etter at mannen har hatt høy feber kan sædkvaliteten forringes vesentlig. Det kan ta opptil 2-3 måneder før den opprinnelige kvaliteten gjenoppnås. Dette kan ha betydning for IVF-behandlingen Har mannen hatt høy feber innen 2 måneder før et IVF-forsøk, bør sædkvaliteten kontrolleres , helst før kvinnen starter hormonbehandlingen. http://www.haugesundfertilitet.no/behandlingstilbud.htm

ORIGINAL: miss86

Etter at mannen har hatt høy feber kan sædkvaliteten forringes vesentlig. Det kan ta opptil 2-3 måneder før den opprinnelige kvaliteten gjenoppnås. Dette kan ha betydning for IVF-behandlingen Har mannen hatt høy feber innen 2 måneder før et IVF-forsøk, bør sædkvaliteten kontrolleres , helst før kvinnen starter hormonbehandlingen. http://www.haugesundfertilitet.no/behandlingstilbud.htm

oi! [&o] [:(]

Kanskje jeg skal ringe UNN og høre med dem? Vil ikke at vi må utsette forsøket pga at han har feber nå. Vi har venta så lenge!

ORIGINAL: babyT?

oi! [&o] [:(]

Kanskje jeg skal ringe UNN og høre med dem? Vil ikke at vi må utsette forsøket pga at han har feber nå. Vi har venta så lenge!

Kanskje det hadde vært lurt?[:)] Det vil jo kanskje få deg til å slappe "mer" av og, få vite litt mer av fagkyndige folk, i stedenfor folk som er nettkyndige[;)][:D]

OK der kom den ja, er nok den jeg har lest angående dette. Men så spørs det hva som menes med høy feber da, det kan jo være at det er over 39 også, men dette er nok greit å få sjekket opp.

ORIGINAL: twinanne

OK der kom den ja, er nok den jeg har lest angående dette. Men så spørs det hva som menes med høy feber da, det kan jo være at det er over 39 også, men dette er nok greit å få sjekket opp.

Får vel prøve å ringe imorgen da. Vet jo ikke hvor høy feber han har, bare at han har feber. Kjentes ganske varm ut tidligere idag, men han er nå på jobb nå... Dkal få ham til å måle med en gang han kommer hjem igjen. Han ringer vel hvert øyeblikk nå for å bli henta.

Ble veldig bekymra nå, jeg [:o] Må finne ut hva som regnes for HØY feber i denne sammenhengen...

Vi gjorde også ICSI pga sambos varierende kvalitet. Og jeg ble jo selvfølgelig superstressa når han fikk feber rett etter at jeg hadde begynt på spray.

Jeg ringte til Haugesund for å fortelle dette, og da sa sykepleieren at det kun kunne ha noe å si dersom det var snakk om veldig høy feber 39-40 over mange dager.

Om dette stemmer eller ikke, vet jeg lite om. Men når alt kom til alt, så var faktisk prøven til sambo dårligere ved uttaket enn på forsamtalen. Dette kan jo være tilfeldigheter, bioingeniøren sa at varierende prøver var helt normalt.

Snakk med klinikken hvis du er nervøs babyT, så får du sikkert noen gode svar. Jeg tror at dette skal gå helt fint[:)]

Back
Topp