Favorittpupp

Bkno8655462

Første møte med forumet
Heisann.

Min lille venn på 5 mnd har en favorittpupp, venstrepuppen. Nå er han blitt værre en noen gang, og hyler og skriker med en gang jeg legger han mot høyrepuppen. Nå er den blitt ganske liten og slapp. Er redd for å miste melken på den puppen, hva skal jeg gjøre? Prøvde å legge han litt i sånn tvillingsstilling på den, og det hjalp, men kun i noen dager, nå skriker han når jeg legger han slik også. Har kunnet tyne han på den på natten, men nå blir han til og med sint på natten og når han blir lagt til den.

Hva tenker du om den nye forskningen de kom ut med akkurat ang. fullamming til kun 4 mnd?
Han er våken ca. 3-4 ganger om natten å spiser, skulle gjerne kuttet dette ned litt da jeg er sliten. Hvordan kan jeg venne han til litt mindre måltider?

Han nekter å ta flaske, har prøvd alle mulige flaskemerker og typer jeg kommer over, men til ingen nytte. Han tok flaske når han var mindre, men så var det kanskje en litt for lang periode hvor han ikke fikk flaske. Plutselig var det nekt i allefall. Noen tips til hva som kan hjelpe for at han tar flaske igjen? Vi skal ha stor samling med venner og mat snart og kunne da hvertfall tenkt meg noe vin til maten om det hadde gått med flaske, hvor lenge skal man da vente til man ammer vanlig igjen?

Mvh Maria
 
Hei Maria :)

Det hørtes ikke noe godt ut for hverken deg eller babyen. Har babyen en "favorittside" i andre situasjoner også? Har han vært syk nylig? Er han frisk ellers?

Dersom han over litt tid har utviklet en preferanse for det ene brystet fremfor det andre så vil han ha stimulert det ene brystet dårligere og melkeproduksjonen vil da gå ned i det brystet og øke på i det andre. Det vil igjen gjøre at barnet liker det "dårlige" brystet mindre og mindre og bli sintere og sintere når det legges til på den siden. Han vil selvsagt ha maten servert på den mest bekvemmelige måte og det får han av det beste brystet- og slik er man inne i en litt lei sirkel når det gjelder produksjonen i det "minste" brystet. Det er kvinner som opplever at produksjonen slutter helt i det ene brystet, du kan fint amme på bare ett bryst, men det er jo greiest å bruke begge. Jeg ville forsøkt å pumpe det brystet som produserer minst for å få opp produksjonen i det og sett om babyen aksepterer det lettere etterpå. Når du skal pumpe for å øke produksjonen så er det om å gjøre å holde brystet tommest mulig for da vil uskillingen av melkeproduserende hormoner holdes høyest mulig hele tiden (nivåene er høyest når brystet nettopp er tømt). Du kan bruke samme pumpeutstyr i 6 timer før du vasker det, bare pump til den første utdrivningsrefleksen er over, hell melka i en samleflaske i kjøleskapet og så kan du ha pumpa stående fremme. Så pumper du så ofte du bare klarer, det er mye bedre med kort og ofte enn sjelden og lenge når du skal øke produksjonen. Pump i 5-10 min og ta en pause på feks 15 min før du pumper igjen. Sett på en film og sitt og pump deg 5-10 min og ta 15 min pause mens du ser film, da får du virkelig mange pumperunder i løpet av en film. Du vil merke at en dag eller to med innsats vil gi resultat på mengden melk i brystet. Når du har økt produksjonen så kan du forsøke å legge barnet til igjen, forsøk da først om natten og håndmelk til utdrivningsrefleksen kommer igang før du legger barnet til, da er det størst sjanse for at han vil ha :)

Ellers så vet jeg at manuellterapeuter og kiropraktorer som behandler babyer snakker om at slike reaksjoner kan ha sammenheng med skjevheter i nakken og kjeven. Dersom du vurderer å la ham undersøkes av en kiropraktor/manuellterapeut så ville jeg forhørt meg litt rundt og funnet en som er spesialutdannet for behandling av babyer.

Ang forskningen som ble presentert i media for et par dager siden så ble jeg litt overrasket over at de trakk konklusjoner omkring fullamming ut fra den. Studien gjaldt syke barn med B-12 mangel og om de hadde effekt på sin lidelse av å få en sprøyte med B-12, konklusjonen var at de hadde god effekt av det. Det var ikke en studie med en kontrollgruppe med friske barn og alle barna i studien var ikke fullammet så den sier lite om fullamming. Anbefalingene for spedbarnsernæring er til revisjon nå og det vil komme nye anbefalinger, vi vet ikke om disse vil anbefale fullamming i 4 eller 6 mnd. Det vi vet er at dagens anbefaling er 6 mnd og det er ingen studier som har vist at det er negativt å amme så lenge. USA har ganske nylig utvidet sin anbefaling om fullamming til 6 mnd. Så mitt svar er at du ut fra det vi vet i dag, trygt kan fullamme ditt barn til han er 6 mnd :)

Her kan du lese ammehjelpens artikkel om alkohol :)

Ang flaskemating så må du nesten bare prøve deg frem. Det som er viktig når du finner riktig type flaske er måten han får flaske på, så han ikke får preferanse for flaske fremfor bryst. Jeg anbefaler langsom flaskemating som du kan lese om her.

Ang nattamming- les svaret jeg skrev her.

Masse lykke til :)


Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp