Fattige og rike barn!

• Trådstarter Trådstarter Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.
  • Opprettet Opprettet
D

Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.

Guest
Tenkte litt på den tråden om karneval i barnehagen som ligger ute her. Da må man jo kjøpe kostyme da (eller lage, for de kreative).
Også er det barnebursdager. Noen feirer i bowlinghaller, svømmehaller og på lekeland.
Fritidsaktiviteter. Mange barn i småskolealder er jo med på både to og tre forskjellige aktiviteter i uka.

Alt koster! Tusenlappene fly! Og det er kanskje ikke så lett å være foreldre oppi det hele. Særlig ikke hvis man allerede har litt dårlig råd.

Hvordan er det i deres barnehage/skole? Hvordan er det i deres barn sin omgangskrets? Er det forskjell på de "rike og fattige barna" ??

Merker ikke noe til om noen er fattige eller rike egentlig.

Men en ting jeg syntes var veldig bra var at i barnehagen så hadde de alt av klær til lucia, så vi slapp å kjøpe det selv. :)

Når det gjelder barnebursdager så har ungen bare vært i en bursdag som var på lekeland, alle de andre ungene har hatt bursdagene hjemme, eller så har de leid barnehagen og feira der.

Her er barna fornøyd bare det er bursdag. Det er ekstra stas med kino eller eventyrfabrikken. Men barna er like fornøyd om de har vært hjemme hos bursdagsbarnet.

Når det gjelder friidsaktiviteter er ikke det så dyrt her i bygda. Dvs fotballen koster litt. Men det er ikke avskrekkende dyrt

Det jeg merker på "rike" og " fattige" her er mengden leker.
Noen barn har absolutt ALT. De har alt det nye og får gjerne mye utenom bursdag og jul.
Mens andre igjen må ønske seg til jul og bursdag. Men hvorvidt det er økonomien til foreldra eller de ønsker å gi barn et sunt forhold til penger aner jeg ikke.
Jeg ser mange bortskjemte barn her i bygda:-\
Mine er vel også litt bortskjemte :P

Merken ingen stor forskjell.. Dvs. min bror som går på ungdomskolen har to kompiser på asylmottaket her, og de kan ikke bli med på ting med mindre mamma/pappa kjører og henter de.

Her er det mer populært med aktivitets bursdag en bursdager på lekaland og slikt. Med aktivitetsbursdag så mener jeg at en har bursdag ute i skogen,ved stranda eller ute på vinteren, med aking, turgåing, bålbrenning eller grilling. Dette er ting som ikke koster så mye.

Fritidsaktiviteter koster heller ikke så mye her. Her er det delt i 3 løpet av året. Fotball fra påske til høstferie koster 100kr(da får ungene fotball til odel og eie og en genser), så er det håndball fra høstferie til nyttår koster rundt 200kr(da får de avslutingsfest med mat og pokalutedeling når det er slutt) Så er det ski fra nytt år til påske der er det 10kr gangen og ungene får en gave når det er slutt.
Vet det er en del andre aktiviteter som turn,dans og kor som koster en del, men der er det ikke mange plasser å få, og ser at de fleste velger idrett som fotball,håndball og ski istede

Har ikke merket noe forskjell til det ennå. Kanskje det kommer litt senere, når de begynner på skolen... Bursdagene har bare vært hjemme og ellers har jeg ikke fått med meg at barna i bhg har så masse forskjellige aktiviteter. Men jeg må si jeg gruer meg til det presser begynner. Vi venter nr 4 og selvom vi har ganske god råd har vi ikke råd til alt.

Her feirer de fleste i bhgen bursdag hjemme, så merker ikke noe til rik/fattig problematikken ennå!

Merker litt forskjell nå som storebror har begynt på skolen.
Det er spesielt på tekniske duppeditter, ferieturer ol som skiller barna.
Jeg er aleneforsørger i et lavtlønnsyrke, så må prioritere hva vi bruker penger på.
Men tror ikke ungene har merket så mye til det enda. Er flink til å finne rimlige feriealternativer som ungene
er fornøyd med. I stede for kino kan det bli filmkveld med popcorn med venner.

Men sparer hver måned for å kunne gi de det " alle andre" har når de blir større.

Merker litt forskjell nå som storebror har begynt på skolen.
Det er spesielt på tekniske duppeditter, ferieturer ol som skiller barna.
Jeg er aleneforsørger i et lavtlønnsyrke, så må prioritere hva vi bruker penger på.
Men tror ikke ungene har merket så mye til det enda. Er flink til å finne rimlige feriealternativer som ungene
er fornøyd med. I stede for kino kan det bli filmkveld med popcorn med venner.

Men sparer hver måned for å kunne gi de det " alle andre" har når de blir større.

Det er når de begynner på skolen en merker "presset" ja.
Jeg forstår jo barna vil ha akkurat det samme som vennene sine.
Jeg planlegger å innføre ukelønn nå,utifra arbeidsoppgaver. Så får de begynne å spare penger til duppeditter :-)

Jeg synes de er veldig flinke til å ha aktiviteter som alle kan være med på både i barnehagen og blandt foreldrene til våre barns venner. Noen har litt dyrere aktiviteter i bursdager enn andre, men det er ikke noe barna tenker på enda tror jeg. De er like fornøyde uansett og det er ikke noen skille mellom de som har god råd og de som ikke har så mye penger.
Man merker vel kanskje aller best på ferier og fritidsaktiviteter at noen har bedre råd enn andre. Noen er på dyre reiser ofte og det er endel aktiviteter her som koster endel, feks dans og ridning. Er ikke alle som har råd til at barna skal være med på slikt.

Jeg synes det blir feil at barna ikke skal få oppleve karneval i bhg fordi noen ikke har råd. Det at noen ikke har råd skal vel ikke gå utover alle andre?

mine unger får kjøpte kostymer til karneval, og har hatt barnebursdager både på lekeland og hjemme fordi vi har råd til det ( og fordi mor ikke finnes kreativ og kan lage kostymene selv :happy112)

Jeg synes det blir feil at barna ikke skal få oppleve karneval i bhg fordi noen ikke har råd. Det at noen ikke har råd skal vel ikke gå utover alle andre?

mine unger får kjøpte kostymer til karneval, og har hatt barnebursdager både på lekeland og hjemme fordi vi har råd til det ( og fordi mor ikke finnes kreativ og kan lage kostymene selv :happy112)

I barnehage og skole syne jeg slike aktiviteter kan ligge på et nivå som gjør at alle har muligheten til å delta. Hvordan barnehage/skole velger å løse dette er opp til hver enkelt, men hos oss har de temafester hvor barnehagen stiller med ansiktsmaling. Ingen av barna mine har gitt utrykk for å savne noe mer, selv om de godt vet hva karneval er.
Hva folk velger å gjøre privat får være opp til dem. Vi har hatt karneval med en god blanding av kjøpte og lagde kostymer og det har så langt jeg kan se ikke skapt noen skiller mellom barna. De synes jo det er artig å kle seg ut og reise i bursdag :)

Back
Topp