Fastsittende morkake

Three.is.a.charm<3

Flørter med forumet
Novemberlykke 2018
Hei,

er det noen av dere som har opplevd at morkaken ikke vil komme av seg selv etter fødsel? Sist jeg fødte så skjedde dette, og rommet fyltes av leger, jordmødre og sykepleiere mens klemte og «dro». Rett nær en time og narkose for å få den ut, så fikk de den endelig ut. Det var vondt, skummelt og helt jævlig. Er det noen som har opplevd dette selv? Bekymrer meg sånn for at dette skal skje igjen, og lurer på om det er vanlig at det skjer igjen hvis man allerede har opplevd dette. Og om det er av betydning om morkaken ligger foran eller bak? Noen som har erfaringer her? Er så sykt redd for dette her.

Du fikk ikke sånn sprøyte i låret? Det fikk jeg etter førstemann ble født, så dro de den bare ut.

Min satt fast da jeg hadde dødfødsel, de trillet meg avgårde til narkose. Alt gikk kjempe fint. Var på riksen, flinke folk!

Hadde ikke selve morkaken fast men hadde rester (hinner) igjen som blokkerte og førte til at jeg måtte ha utskrapning.

Etter samtale med jordmor nå nylig fikk jeg beskjed om at det har ingenting å si for neste fødsel. Problematikk med morkake kan ramme alle og ingen fødsler er lik, sa hun. Så tror ikke du skal lene deg på at det har noe å si, men en ting som er positiv er at de er ekstra observante nå siden du har hatt en slik opplevelse (når de går igjennom journal fra tidligere fødsel i det du kommer inn på avdelingen.) Det sa min jordmor, og det er for å betrygge mor.

Back
Topp