Fastlegens rolle i IVF-prosess

Balderina

Elsker forumet
Assistert-jentene
Augustmagi 2025
Fikk et brev i dag om at fastlegen min har sluttet, og jeg har dermed ikke fastlege fra 1.april. Vi er nå i gang med utredning og håper å komme i gang med IVF etterhvert. Lurer derfor på hva slags rolle fastlegen har i en slik prosess (om de i det hele tatt har en rolle)? Spør fordi vi måtte oppgi hvem fastlegene våre er i spørreskajemaet fra klinikken (St. Olavs).

Bør jeg ordne meg fastlege asap, eller er ikke dette noe å stresse over? Jeg sto på venteliste i over et år sist og det er ingen ledige leger nå heller, verken her jeg bor eller i nabokommunene.

Litt info om hvor vi står akkurat nå:
Vi er i gang med videre utredning etter påvist azoospermi hos samboeren. Vi venter nå på svar på kromosomanalyse og deretter på innkalling til undersøkelse fra klinikken, hvor de sjekker om det finnes sædceller i testiklene som kan brukes til ICSI. Og det er min gyn som har henvist oss til fertilitetsklinikk, ikke fastlegen.

Gynekolog (offentlig eller privat) kan også henvise.

Vi fikk henvisning via fastlege. Men det beryr at hun printet ut 2stk ark, henviste oss til blodprøver og sædprøver. Vi måtte selv samle alle dokumenter (politiattest, prøvesvar, erklæring) og sende til Riksen via post. Ikke så mye som fastlege gjør.

Fastlegen min hadde ingenting med IVF prosessen min å gjøre. Var kun innom privat klinikk. Han ble vel skrevet opp på arket da, selvsagt.

Gynekolog (offentlig eller privat) kan også henvise.

Vi fikk henvisning via fastlege. Men det beryr at hun printet ut 2stk ark, henviste oss til blodprøver og sædprøver. Vi måtte selv samle alle dokumenter (politiattest, prøvesvar, erklæring) og sende til Riksen via post. Ikke så mye som fastlege gjør.
Fastlegen min hadde ingenting med IVF prosessen min å gjøre. Var kun innom privat klinikk. Han ble vel skrevet opp på arket da, selvsagt.
Takk for svar! :)
Henvisningen er på plass, jeg tenkte mer på når man allerede er i behandling. Men da stresser jeg ikke med å finne ny fastlege :)

Takk for svar! :)
Henvisningen er på plass, jeg tenkte mer på når man allerede er i behandling. Men da stresser jeg ikke med å finne ny fastlege :)

Neida, ingen trøbbel det. Vi var jo henvist til St Olavs fra privat klinikk, så.. Inne i systemet på st. Olavs var det ingenting som gikk gjennom fastlegen. :)

Jeg har lav stoffskifte og måtte bare varsle fastlegen. Så tok vi stoffskifte prøver rett før oppstart av ivf og med en gang jeg ble gravid.
Men ellers trengte jeg ikke å involvere fastlegen.

Fastlege henviste til gyn for undersøkelse, som igjen var den som henviste til St. Olavs. Under prosessen har ikke fastlege noen rolle, kun at legen får kopi av brevene du får fra sykehus:) Ingen stress å stå uten fastlege, breven fra sykehuset kommer i journalen din hos fastelegekontoret uansett.
Før oppstart ved St.Olavs måtte vi ta noen blodprøver, de sender papiret om hva prøver du må ta så er det bare å møte opp på en lab

Back
Topp