Fastlege vs. jordmor

Ces84

Flørter med forumet
Har dere valgt om dere skal bruke fastlege eller jordmor gjennom svangerskapet enda? Noen av dere har kanskje erfaringer fra tidligere svangerskap, dette er mitt første :)

Jeg tenker at jordmoren er jo den beste ekspertisen på området, så det er jo en naturlig grunn til å velge det. Samtidig liker jeg fastlegen min veldig godt, men hun har litt tett timeplan. Hva er deres tanker rundt det? Har dere bestilt time til den første kontrollen enda?

Har bestilt første time hos jordmor :)
Fastlegen min har jeg egentlig ikke noe forhold til, vært hos han 1 gang på 3 år med meg selv og 1 gang med 8-åringen. Kommer til å bytte fastlege i løpet av sommeren når vi flytter, så vet ikke helt hvordan jeg skal planlegge dette her :woot:

Ring og hør hvordan det er hos dere :)
Når jeg fikk snuppa ringte jeg først legen og de hadde et skjema om når man helst skulle til lege og når man helst skulle til jordmor, dette passet bra i forhold til blodprøver og slike ting :)

Her jeg bor nå virker det som om det er mest vanlig å være hos jordmor kun og har fått time hos henne 10. Mars :)
Sist syns jeg det var godt å være hos jordmor for hun hadde mye bedre tid men pga familiehistorie var det greit å være litt hos legen også. Veldig individuelt hva man vil :)

Men legen må jo ta blodprøver på første kontroll?

Men legen må jo ta blodprøver på første kontroll?
Jordmor kan vel kontakte legekontoret og si ifra hvilke blodprøver som skal taes mener jeg :)
Var ihvertfall sånn der jeg bodde før.
Mens i Sverige virker det som en jordmødrene tar alle slike prøver :o

Skal til jordmor på første kontroll, andre kontroll blir hos legen. Er sånn de sa de gjør det her da jeg ringte :) resten tar jeg når det kommer :)

Å ja, men da virker det kanskje mest fornuftig å ta første timen hos fastlegen og ta det derfra da :)

Jeg har vært første tur hos lege og skal dit igjen om ei uke. Kommer til å bruke både jordmor og lege denne gangen pga komplikasjoner. Brukte det første gang også.

Har gått annenhver gang til lege og jordmor i begge de andre svangerskapene, så tror nok det blir sånn denne gangen også;)

Forrige gang brukte jeg legen mest og jordmor bare siste del av svangerskapet. Usikker på hva jeg gjør denne gangen.

Jeg brukte lege første halvdel av forrige svangerskap, og jordmor siste halvdel. Synes det var en grei ordning og kommer nok til å gjøre det samme denne gangen.

Jordmor kan vel kontakte legekontoret og si ifra hvilke blodprøver som skal taes mener jeg :)
Var ihvertfall sånn der jeg bodde før.
Mens i Sverige virker det som en jordmødrene tar alle slike prøver :o
Jordmødre er jo sykepleiere i bunn, hvertfall her i Norge, og de tar jo blodprøver :) Er sykepleier selv og tar mange blodprøver :)

Jordmødre er jo sykepleiere i bunn, hvertfall her i Norge, og de tar jo blodprøver :) Er sykepleier selv og tar mange blodprøver :)
Min jordmor tok ikke blodprøver, men det var nok fordi de ikke hadde utstyr eller en avtale med en lab om levering av prøver.

Jeg kommer til å bruke JM mest. Håper jeg ikke blir like dårlig dette svangerskapet, forrige var jeg kvalm hele svangerskap, hadde bekkenløsning fra uke 17 og fikk svangerskapsforgiftning i uke 30.. Så da måtte jeg en del til legen grunnet sykemelding :( Satser på det ikke blir slik denne gang :D

Ja det er vel ulik praksis ute å går :) Men de har hvertfall utdanning til det ;)
Enn så lenge har jeg aldri hørt om en jordmor som tar prøver på svangerskapskontroller, men de finnes sikkert :) De fleste jobber vel på sykehuset i tillegg så de er sikkert flinke.

Vet det, er en etterutdanning slik som helsesøster osv :)
Men her har de vist 4,5 års utdannelse så vet ikke om de er sykepleiere i grunn eller om det er en helt egen utdannelse her.
Er bare ikke vant til at de tar alle prøver under timene :) samme som at her er det jordmødre som tar celleprøver, ikke noe lege eller gynekolog vanligvis gjør :)

Enn så lenge har jeg aldri hørt om en jordmor som tar prøver på svangerskapskontroller, men de finnes sikkert :) De fleste jobber vel på sykehuset i tillegg så de er sikkert flinke.
I Sverige gjør de det :p
Men er jo derfor jeg syns det var rart at de gjør det her siden jeg aldri har hørt om det i Norge :)

Back
Topp