Fastlege og/eller (bestilling av) jordmor

MaryLou

Juni12s energiske <3
VIP
Hei!! 

Har ringt tidligere i uka og bestilt meg svangerskapskontroll til fastlegen min i uke 9.

Spørsmålet mitt er dette med jordmor.
Det virker som om veldig mange fortrekker å ha en jordmor med på laget.

Hvor mange skal ha jordmor eller begge deler?
Hvordan bestiller man seg jordmor?
Er dette noe fastlegen fikser?? 
Er dette noe man fikser selv (før eller etter svangerskapskontroll)?

Altså.. i det hele tatt.. hvordan funker dette med jordmor i praksis???


(mange spørsmål fra uvitende og uerfaren =P )
 
Tror det er litt ulikt fra kommune til kommune.

Her jeg bor er det nå bare førstegangsfødene som får det tilbudet, de har rett å slett ikke kapastiet til annet.
Andre kommuner så får alle som ønsker.

Første gang jeg var gravid var jeg hos legen først og fikk vite hvordan løpet var, hvilke uker jeg skulle til jordmor og hvilke uker til lege. Var annenhver gang hos hver. Ringte etterpå selv og ordnet time i den uken legen hadde sagt.

Denne gangen kommer jeg og til og bruke jordmor, men da en privat som jeg må betale for selv.
 
Sist gang var jeg førstegangs. Det er lagt opp slit at man går annenhver gang til lege og jordmor her i min kommune. Jeg vet ikke om det kommer til å være slik denne gangen også men jeg håper det! Forstod det som om jeg kunne endre så mye jeg ville og kun gå til jordmor sist gang om det var det jeg ønsket.. valgte å følge det som allerede var satt opp. 
 
Jeg kommer nok til å gå til både jordmor og legen min:) Kun fordi jeg kommer nok til å ha masse spørsmål undervegs, da er det greit å få svar:)
 
Jeg var hos jordmor forrige gang, Skal bruke legen denne gangen , grunnet han har ultralyd på kontoret sitt....
 
Jeg var annenhver gang hos fastlegen og jordmor sist, håper jeg får det nå også =)
Ordnet med jordmor selv. Finn ut hvem jordmoren i kommunen din er og ring og bestill time =)
 
I vår kommune er det heldigvis mange jordmødre, så regner med det er god sjanser for å bare kunne gå til jordmor. Det gjorde jeg sist. Men nå sliter jeg litt mer med helsa, så mulig jeg går mer til lege også denne gangen.
 
Jeg begynte annenhver gang hos lege og jordmor sist, men endte med å kun gå til jordmor. ( Fordi jeg ikke likte legen min og ikke fikk noe ut av å være der.)

Jordmor må du ordne med selv, ring helsestasjonen i kommunen du bor! Jeg vil anbefale hvertfal førstegangs å få time hos jordmor en av de første kontrollene, jordmødrene setter av mye mer tid enn legene, så de har tid til spørsmål og prat om løst og fast, svangerskap og fødsel er deres spesialfelt så de kan jo dette. Min lege virket helt grønn, han hadde ikke svar på noenting føltes det som. Og han hadde stort sett ikke tid til å svare heller, måle,veie,lytte. ut døra!

Men det er nok forskjell på leger og jordmødre også, er nok lurt å være en gang hos hver i begynnelsen og se hva man føler man får mest ut av :)
 
Jeg gikk ca annahver gang til lege og jordmor og syntes det fungerte fint! Hos jordmora fikk jeg litt mer oppfølging da du har en halvtime med henne hver gang, hos legen var det veldig kort, bare standardtestene og utfylling av skjema.

Synes det er litt dårlig opplyst om jordmor. Måtte selv finne ut av hvordan det fungerte og babyverden er veldig greit å ha da! Ringte selv helsestasjonen og bestilte time selv, lønner seg å gjøre det ganske tidlig, da det kan bli fullt! Det er greit å gå inn på hjemmesidene til kommunen og finne ut hvilken helsestasjon man hører til!

Lykke til med valget!
 
Så... jeg bør altså ringe til helsestasjon og bestille jordmor nå (selv om jeg har ringt legekontoret og bestilt der)?

Var litt usikker på om jeg skulle snakke med legen om å også ha jordmor og at det var vanlig å ringe etter første kontroll?
 
Jeg gikk også annehver gang sist, og håper på det nå også. For selv om legen min er flink, så er han en mann og utfører kun standard sjekk. Sist syns jeg det var greit å gå mest til legen i starten mens mot slutten likte jeg best jordmor. Følte hun kunne fortelle meg mer om hvordan ting var, bortsett fra tallene på en test.
 
Sist gang gikk jeg kun til jordmor, men denne gangen kommer jeg til å gå til fastlegen i begynnelsen og jordmor litt lengere ut i svangerskapet :)
 
BTW...

Skal dere ha med gubben på første svangersskapskontroll?
Er dette normalt??
 


MaryLou skrev:
BTW...

Skal dere ha med gubben på første svangersskapskontroll?
Er dette normalt??



Han var med på alt som var å være med på sist, siden han ønsket det. Denne gangen vet jeg ikke, det kommer litt an på jobben hans. Men han vil være med på mest mulig, og da får han det selvsagt :-)
 
Jeg ringte helsestasjonen rett etter jeg var på min første kontroll. Legen nevnte ikke noe om jordmor, men leste meg til det bl.a. på nettsiden til trondheim kommune. Står ganske bra forklart der.

http://www.trondheim.kommune.no/jordmortjenesten

Etter å ha ringt fikk jeg time til fellestime med jordmor og 4 andre gravide i samme strøket. 3 av dem hørte til samme barselgruppe etterhvert! Deretter bestemte jeg meg for å ta annahver kontroll til lege og jordmor. Fungerte veldig bra for meg som førstegangsfødende! Var veldig fornøyd med jordmora mi på sunnland, så jeg tror jeg skal ringe i neste uke for å få henne denne gangen også!
 
Forrige graviditet så gikk jeg kun til lege og ble fulgt med noen kontroller hos en gynekolog på sykehuset,  som jeg hadde full tillit til i svangerskapet også... Nå er vi nyinnflyttet til ny kommune, så får se om det denne gangen blir en kombinasjon av jordmor og lege =) Det er jo ideelt tror jeg, da de utfyller hverandre faglig...
 
Sist gang gikk jeg første kontroll til lege,og hver gang hos jordmor deretter.
Dette vil jeg gjøre denne gangen også så sant ikke jordmor er et troll.
Jeg får nemlig ikke samme jordmor som sist.
 
Back
Topp