Fastlege nær hjemme eller jobb?

Braga

Glad i forumet
Hvordan er avstanden til fastlegen, jobb og hjem til deg?

Jeg jobber i nabokommunen, 2 mil kjøring. Legekontoret er rett over veien og det er veldig praktisk med tanke på at jeg må ta legebesøk i arbeidstiden.
Så i dag var jeg til jordmor og hun mente jeg burde vurdere om jeg skulle bytte lege til et legekontor i hjemkommunen pga barnet.
Og det er jo forståelig. Kort vei til lege med sykt barn er jo bedre.
Men jeg er så fornøyd med legen min og legekontoret. De er kunder i butikken og kjenner meg. Da jeg måtte ta hcg-prøver pga blødninger tidlig så hadde de heiet på meg og mini og de var så glade da prøvene viste stigning.

Hva tenker dere?

Min fastlege er nær jobben min, ca 20.min å kjøre hjemmefra. Jeg bodde nærmere tidligere men ville ikke bytte lege når jeg flyttet fordi jeg var så fornøyd med ham. Nå har han dessverre sluttet så jeg holder øynene åpne for å finne en ok lege nærmere hjemme siden det er mest praktisk med tanke på barna som har samme lege som meg. Viss et av barna har en legetime må jeg nå kjøre 20 min for å hente dem, 20 min for å komme til legen, 20 min tilbake for å levere dem på skole/barnehage etter timen og 20 min tilbake til jobb igjen. Det går utrolig mye tid...

Jeg har en times kjøring til jobb, men lege rett ved der jeg bor:) er praktisk i forhold til evt sykemelding og oppfølging når jeg er i permisjon, men veldig upraktisk når jeg har legetime. Kan kun ha i beg eller slutten av dagen.

Men er jo veldig viktig å være fornøyd der man går!

Min fastlege er nær jobben min, ca 20.min å kjøre hjemmefra. Jeg bodde nærmere tidligere men ville ikke bytte lege når jeg flyttet fordi jeg var så fornøyd med ham. Nå har han dessverre sluttet så jeg holder øynene åpne for å finne en ok lege nærmere hjemme siden det er mest praktisk med tanke på barna som har samme lege som meg. Viss et av barna har en legetime må jeg nå kjøre 20 min for å hente dem, 20 min for å komme til legen, 20 min tilbake for å levere dem på skole/barnehage etter timen og 20 min tilbake til jobb igjen. Det går utrolig mye tid...

Ja, blir det samme til meg da med kjøring hit og dit. Har bodd her i et og halvt år og føler meg ikke så kjent. Vet ikke hva slags legekontor som jeg vil være fornøyd med.
Var så lett å bytte da jeg kjente igjen ansiktene til legene og sykepleierne gjennom jobb og møter de hele tiden :p

Hjemme ville jeg valgt. Teit å måtte kjøre langt om du er syk syk ;)

Jeg byttet fra nærme jobben til nærme hjemme da første barn kom, for barn er mye syke! Og da er det veldig kjedelig å måtte kjøre langt med de. Eller med deg selv hvis du er så syk at du må bli hjemme. Så får det heller være litt tungvindt med de "vanlige" legetimene tenker jeg :)

Jeg har 10-15 min gange til jobb. Til legekontor ca 10 min med bil eller 45-50 min gange. Det går ikke så masse buss dit. I svangerskapet nå tenkte jeg å gå til jordmor på helsestasjonen. Ca 15 min fra jobb og 10 min gange fra hjemmet.
Har vært svært lite til lege med barnet mitt så langt. Er jo alltids mulig å dra til legevakt om man har for lang vei?

Min fastlege er nær hjemme, er mer praktisk når man virkelig er syk å ikke føler for å kjøre så langt.:)

Har 20 min kjøring til min fastlege, passer meg helt utmerket for eg vil ikkje bytte! Er det krise så har eg 3 minutter til legevakt :)

Har 12 min reisevei til jobb og 15 min reisevei til fastlege - begge i nabokommunen. Vil ikke bytte bare for å komme nærmere hjemmet når det uansett ikke er snakk om mer enn 15 min til fastlegen. Man drar jo ikke til fastlegen hvis det er noe veldig akutt, så da spiller det i mine øyne ingen rolle om det tar 10 minutter eller 40 minutter å kjøre dit for en avtalt time eller en subakutt time. Jeg er dessuten strålende fornøyd med min fastlege og det er greit å gå til en som kjenner min og barnas sykehistorie fra de siste 7 årene (siden jeg flyttet hit).

Ok, ser flere har samme kjøretid som meg så da klarer jeg og kjøretiden :)
Er så fornøyd med legekontoret at jeg beholder det da ja inntil videre.

Kan far ta med barna til sin fastlege eller må han ta med barn til min fastlege?

Selv om barnet automatisk får samme fastlege som deg når det er født, så er det jo mulig å endre det senere. For noen år siden da min og min kvinnelige fastlege sluttet og vi fikk tildelt en ny lege ved det kontoret så valgte jeg å bytte for min egen del, mens datteren min står med samme. Ville ikke stresset med det. Er du fornøyd med legen og legekontoret, så bare bli.

Back
Topp