waitingforamiracle
Betatt av forumet
Hvem gjør hva , og hva anbefales?? Foreløpig kun vært i kontakt med legen min.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jordmor er litt mer ekspert på svangerskap og fødsler enn fastlege, og har ofte litt mer tid til samtale.Hvem gjør hva , og hva anbefales?? Foreløpig kun vært i kontakt med legen min.

Fastlegen min sa glukosebelasting i uke 28. Men det er kanskje forskjellig fra sted til sted?Hadde tenkt å gå bare til jordmor, fordi jeg tenker at de er best på akkurat det jeg er der for. Fastlegen har mer generell kunnskap om mye forskjellig, og det er sikkert litt flaks/uflaks om de er gode på svangerskapsomsorg. Men må uansett til lege for å ta glulosebelastningstest rundt samme tid som en av kontrollene (uke 24 tror jeg), så da slår jeg det like godt sammen og tar den kontrollen hos fastlegen. Men blodprøver kan jeg ta hos jordmor![]()
Jeg fikk beskjed om at det skulle være mellom uke 24 og 28, og at det er kontroll i både uke 24 og 28. Derfor jeg tenker å slå sammen testen med en av kontrolleneFastlegen min sa glukosebelasting i uke 28. Men det er kanskje forskjellig fra sted til sted?
Hvor langt er du på vei? Lurer veldig på når jeg selv skal bestille time til første kontroll hos jordmorHar første jordmor time på torsdag - veldig spent! Aner ikke om jeg bare skal gå til henne eller legen i tillegg. Har en stoffskifte sykdom så skal iaf fortsatt følges opp hos spesialist på Aker, så mulig det bare blir de to.
Aha, men skal du ha begge disse kontrollene hos fastelege? Eller en av de hos JM? Sånn jeg forsto det var det kontroll hos JM i 24 og fastlege i 28?Jeg fikk beskjed om at det skulle være mellom uke 24 og 28, og at det er kontroll i både uke 24 og 28. Derfor jeg tenker å slå sammen testen med en av kontrollene![]()
Da tar jeg nok fastlege i uke 24 (med glukosebelastning) og jordmor i uke 28. Slik jeg tenker nå i alle fallAha, men skal du ha begge disse kontrollene hos fastelege? Eller en av de hos JM? Sånn jeg forsto det var det kontroll hos JM i 24 og fastlege i 28?
Hva med deg? Er helt sikkert ulike måter å gjøre det på.Motsatt tror jeg, men bare fordi det var det fastlegen foreslo. Har ikke vært hos jordmor enda, tenkte jeg skulle ringe i morgen og få satt opp en time rundt uke 12-14Da tar jeg nok fastlege i uke 24 (med glukosebelastning) og jordmor i uke 28. Slik jeg tenker nå i alle fallHva med deg? Er helt sikkert ulike måter å gjøre det på.
Det var forsåvidt jordmoren som foreslo å gjøre det sånn som jeg har tenktMotsatt tror jeg, men bare fordi det var det fastlegen foreslo. Har ikke vært hos jordmor enda, tenkte jeg skulle ringe i morgen og få satt opp en time rundt uke 12-14![]()
På torsdag er jeg 9+2, så i uke 10. Fikk beskjed om at det er fra uke 10 man kan ha første time hos jordmorHvor langt er du på vei? Lurer veldig på når jeg selv skal bestille time til første kontroll hos jordmor![]()
Tror ingen får gå der til svangerskapsoppfølging. Er vel evt om man har noe fødselstraume eller denslags at man får komme dit på en time eller to. Men de fleste kommunale jordmødre har jo fartstid fra fødeavdeling.Sikkert superteit spørsmål men.. jeg har lyst til å gå hos jordmor på sykehuset, hvordan ordner jeg det? Kan jeg velge det selv eller er det i spesielle tilfeller man kan gå der ?
Okaj, er det sånn det er ja... innbilte meg at det ikke var så enkelt!Tror ingen får gå der til svangerskapsoppfølging. Er vel evt om man har noe fødselstraume eller denslags at man får komme dit på en time eller to. Men de fleste kommunale jordmødre har jo fartstid fra fødeavdeling.
Hvis du har noen spesielle medisinske behov som gjør at du tenker du trenger oppfølging på sykehuset, så er veien å gå gjennom fastlegen eller jm på helsestasjon, og få henvisning til sykehuset derfra.Okaj, er det sånn det er ja... innbilte meg at det ikke var så enkelt!