fastlege eller jordmor?

¤Celti¤

Elsker forumet
Var hos fastlegen min i går og fortalte at jeg var gravid. Da sa han at skulle sette meg opp på en graviditetskontroll i neste uke. Men hva skjer på den da?? Har mannlig lege og vil ikke at han skal ta en gynekologisk undersøkelse på meg.... Jeg vil gjerne ha ei jordmor å henvende meg til heller...

jeg var hos lege til og begynne med...å ja jeg hadde invendig ultralyd første gangen, dvs gyn undersøkelse...så svaret ditt er nok ja på det antagelig...går til jirdmor nå og hun er grei og forholde seg til, bedre å holde fastlegen til andre ting føler jeg og da han heller ikke er tilstede blir det mye omrokkeringer og da er det bedre å ha en som du er hos fast...spør du meg!

Legen tar gynekologisk undersøkelse av deg, mange viktige prøver han må ta. Jeg har også manlig lege, går helt fint det.. [:D]
Jordmor er i uke 14 tror jeg..

Uansett lykke til

ps: Hvor langt er du på vei...??

Det er veldig forskjellig fra sted til sted det der..

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor.. Litt mer til jordmor nå på slutten. Men det er legen min som har tatt gu på meg.
men for meg har ikke det vært noe problem, for jeg har et kjempegodt forhold til fastlegen min så..

På første graviditetskontroll tok han gu (for å sjekke livmora og ta prøver), blodtrykk, ble veid, blodprøver, fikk helsekort, urinprøve.
Så det er vel allerhelst det som skjer sikkert!

Jeg har vært på to kontroller hos lege og skal til jordmor fra nå av. De vil ikke sende deg til jordmor før etter første trimester. Du kan forvente gynekologisk undersøkelse på den første legekontrollen. PS: Jeg har tatt uendelig mange slike undersøkelser og det er aldri noe kjekt, men mine erfaringer er at menn er mer forsiktige og forståelsesfulle, har vært hos to ulike kvinner som var så hardhendte og ufølsomme at jeg gråt i en time etterpå!

Min fastlege anbefalte meg faktisk å gå til jordmor, a han sa at de er mer spesiallisert på dette feltet.
Jeg gikk da tiljordmor til vanlige kontroller, men til lege ved GU ogsånt.

Jeg bruker både lege og jordmor,og jeg hadde GU første undersøkelse...
Og brystundersøkelse..

En del prøver og sånt blir gjort hos legen, og veiing, måling og helsekort skriving...tror nesten den første gangen bør være hos legen. Men det er ikke sikkert du får en Gu, det gjorde ikke jeg, vet om flere andre som heller ikke hadde det.
De andre kontrollene tar jeg hos jordmor, føler at ho har mye mer kompetanse på det feltet, pluss at ho som regel har bedre tid til deg...[:)] Bare å finne ut hvem som er jordmor i din kommune, og ringe å bestille time.

Lykke Til[:)]

Det virker som det er litt ulikt hva som blir gjordt.

Jeg var hos fastlegen min i uke 7 og hun tok ingen gyn undersøkelse, men tok alle blodprøver og skrev helsekort. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli innkalt til ultralyd på sykehuset ca uke 18, og til kontroll hos henne i uke 24. Etter det er det de vanlige kontrolllene (som er 'faste' i svangeskapskontrollen). Jeg fikk beskjed om at om man er frisk og raskt skulle man ikke trenge å komme til kontroller før det - men det er helt opp til meg. Det var og helt opp til meg om jeg ville ha de 8 faste (fra uke 24 og etter) og ev ekstra som jeg velger selv, hos henne, hos jordmor eller en kombinasjon....

Jeg tok privat ultralyd i går (uke 10) og også gynekologen der sa at det ikke var behov for meg å gå til kontroller før uke 24, pluss den ul jeg har blitt satt opp til på sykehuset i uke 19.

Jeg hadde heller ikke brystundersøkelse.

Det kan hende at de gjør litt forskjell på 'hvor kjente pasientene er' og så.... Dette er et legesenter som er spesialister på migrene (har egen migreneklinikk) og jeg er fast pasient der, så jeg er uansett innom for migrenen sikkert månedlig... så de ser meg jo hele tiden uansett....
Dessuten har jeg det siste året før graviditet vært pasient på rikshospitalet (for infertilitet) så jeg har hele veien tatt masse prøver der... så de tar kanskje mer prøver av de som ikke har tatt prøver på lenge?
Legen spurte om jeg hadde tatt livmorhals-kreft prøve i det siste - og siden jeg hadde tatt det, så kuttet hun ut det (Det er jo gyn undersøkelse), så hadde ikke dette blitt tatt på riksen, så ville hun nok tatt en gyn undersøkelse på meg....

Jeg skal til den første kontrollen i morgen og legen min har sagt at vi ikke trenger å ta gu. Dette fordi jeg hadde en for ca et år siden der alt var bare bra. Hadde det vært lenger tid siden den forrige undersøkelsen hadde han tatt en.

Jeg har tatt de fleste kontrollene hos jordmor (har kvinnelig lege, jo, men hun er mye mer travel enn jordmor)
Foretrekker å gå hos jordmor fordi hun tar seg mer tid enn legen gjør, og jeg føler kontrollene blir tatt mer seriøst.[;)]

Jeg har bare vært hos jordmor denne gangen og trengte ingen gyn. undersøkelse.

Jeg har foreløbig bare vært hos en Lege, Det er Ikkje fastlegen min, Men familielegen til Mamma og søstrene mine.
Og der tok di blodprøve, Hun tar IKKJE gu av Gravide på grunn av sjangsen for at det KAN gå galt.
Men fikk utvendig ultralyd der, Og noen brosjyrer, Også bare snakket vi litt sammen om diverse greier, Også sah hun at Jeg skal gå på kontroll 1 gang I måneden dersom alt går normalt, Tror at det kanskje er noen flere kontroller på slutten av svangerskapet der.... [:D]

jeg har vært en gang hos jordmor, i uke 8, og en gang hos legen min, nå i uke 12!
Kommer nok til å fortsette å bytte litt på..
Jeg har hatt samme lege i alle år, og jeg er kjempe fornøyd med han [:D] Han tar seg ordentlig god tid til pasientene sine, og bryr seg ikke om klokka. Han er snill og omgjengelig. Føler meg godt tatt i mot og i møte kommen hos han, så kommer til å fortsette hos han.
Jeg tok heller ingen gu på kontrollen hos legen, men nå sjekket jeg meg hos han for alt som var i mai eller noe sånt, så da var det nok ikke så mye annet å finne der....
Jeg målte blodtrykk, sjekket hjertet og lungene, veide meg, sjekket blodprosent og urinen..Det var vel det jeg gjorde...- også spurte han om det var noe spesielt jeg ville ta opp[:D]

Jeg går mest til jordmor, men har hatt et par timer med legen inn i mellom..[:)]

Back
Topp